Stránka 1 z 4

Zesilovač s ECC83 a ECC82

Napsal: 10 čer 2012, 22:06
od Argo22
zdravim chtel bych postavit zesilovac s ecc83 v predzesilovaci a ecc82 na konci... predpokladany vykon je 1W chci to na kytaru ale konkretne schema tohoto zesilovace sem nenasel : Blackstar HT-1RH ... kdyby jste poradili neco podobnyho byl bych vdecny...

Napsal: 10 čer 2012, 22:21
od zdenoeddie
ECC83 v preampe ano, ECC82 na konci nie. 1W ani predpokladany tuzobny vykon nebude. Neviem aky je to zosik Blackstar, ale ak si to vycital tam ze na konci ma ECC82 tak to je teda riadny blud.
Pozhanaj si EL84, EL34, 6L6 alebo nejaku inu podobnu vykonovu pentodu, a potom sa mozme pohnut dalej :wink:

Napsal: 10 čer 2012, 22:24
od Argo22
jako jasne praveze tam bylo psany ze ma byt nakonci zapojena ecc82 jinac bych to nehrotil... zapojeni s EL84 neboi el34 znam mraky... :D jako praveze me to udivilo tak sem napsal radsi sem ... psali tam ze je specialne upravenmy obvod pro tu ecc82... :D viz citace : V útrobách zesilovače se nachází jedna předzesilovací elektronka ECC83 (neboli 12AX7), přičemž koncový obvod uzpůsobený pro nízký výkon využívá jedné elektronky ECC82 (neboli 12AU7) a nabízí tak klasické hřejivé elektronkové zkreslení i při velmi malých hlasitostech.

Napsal: 11 čer 2012, 00:45
od Crifodo
ECC82 se používala jako koncový zesilovač v komunikačních přijímačích, když spojíš oba systémy paralelně a poštveš na ně vyšší anodové napětí než uvádí katalog, tak ten 1W při "klasickém hřejivém zkreslení" dostaneš, ale průběh na výstupu bude ze všeho nejvíc připomínat obdélník.
Takových 400 mW se zkreslením do 20% by mohlo být reálných. Otázka je, proč použivat součástky pro jiné účely, než pro které jsou určeny.

Napsal: 11 čer 2012, 07:05
od dalik
ECC82 na konci není dobrý nápad... a 1W na kytaru taky není moc ani na doma. Osobně bych to řešil na konci s EL84-6 nebo kombinovanou ECL86, a jako overdive bych zapojil jednu ECC83 - měl jsem to kdysí dávno uděláno podle modrého AR 1/91(tuším) které se celé věnovalo především kytarám, zesilovačům efektům, a hrálo to překvapivě pěkně.

Napsal: 11 čer 2012, 12:02
od mc-vlada
A nebo bych doporučil, v rámci úspor, postavit komplet předzesilovač ECC83, ECC82, schémat je na internetu a ve starých amarech dost a koncák bych použil tranzistorový případně integrovaný. Je to kompromis, který nabídne lampový zvuk bez drahého konce - ale za cenu, že vlastní konec už netvoří "zvuk" nástroje, což je bohužel v mnoha případech u kytary žádoucí. Taková řešení jsou popisována jak ve jmenovaných amarech tak ho používá na basovku Betaron. Nejsem až takový odborník, ale použití ECC82 v audiokonci slyším prvně a zastávám názor, že obzvlášť v nástrojových zesilovačích je nejlepší používat osvědčená zapojení.

Napsal: 11 čer 2012, 17:26
od pajosek2
A už je to tady zase, "lampový zvuk". Copak to asi je?

Napsal: 11 čer 2012, 18:03
od ohryzek36
Ber to jako zkreslení, které vzniká (schválně) při přebuzení elektronkového zesilovače - používají to muzikanti (nejčastěji kytaristi), nejedná se o pojem z Hi-Fi :D - i když to asi víš...

Mimochodem - schéma toho Blackstaru asi nebude to pravé - kromě těch dvou elektronek (ECC83 v předzesilovači a ECC82 ve dvojčinném zapojení - asi i s trafem) má hodně polovodčú (nejen tranzistory, i OZ - prý samé SMD) - podobně to vypadá i s HT-5 - prostě nic jednoduchého na okopírování :? Marshall teď vyrábí něco podobného (JTM1, JMP1, atd...), to by mohlo vypadat zajímavěji (na fotkách vnitřností nevidím nic složitého), ale schéma jsem ještě nikde neviděl - je to nějaký výroční model a moc jich asi nebude (navíc stojí (u nás) cca 15000Kč - což je za 1W zesilovač docela dost... 8O )

Ta ECC82 se asi používá jen proto, aby se dosáhlo většiho zkreslení při malé hlasitosti (na domácí cvičení a tak) - moc hlasité to asi nebude, ale s rozumným roproduktorem to nějak půjde :D .

Napsal: 11 čer 2012, 19:30
od pajosek2
No alespoň někdo má představu o "lampovém zvuku". Většina tazatelů si totiž myslí,že pokud osadí do zesilovače lampy,tak je to hotovo a mají okamžitě skvělý "lampový zvuk". Přitom o tom zkreslení v jistých částech charakteristiky nemají šajn.
Ta ECC82 je tam použita hlavně proto,že má na triodu dost nízký výstupní odpor,zvláště v paralelním zapojení.

Edit: díval jsem se do katalogu a podle mého názoru by tam byla vhodnější ECC84 nebo ECC 88. I když jsou to VF lampy,tak to zvládnou ,ale hlavně by jsi ušetřil hodně za primární vinutí výstupního trafa.
No je to jen názor.

Napsal: 11 čer 2012, 21:04
od elipsa
Když dá dvě elktronky ecc82 paralelně. Propojí všechny čtyři systémy, bude i v celku ten primár výstupáku běžný.
A výkon 1W do citlivého kytarového reproduktoru je pro panelákové cvičení či nahrávání srašně moc. To si ten špičkový elektronkový zvuk nevychutnáte. To už budete drtit sousedy. To chce zaexperimentovat i s méně citlivými reproduktory.

Na hraní na bicí je ten výkon samozřejmě naprosto nedostačující.

Napsal: 11 čer 2012, 22:55
od Argo22
me slo hlavne o to ze sem nato koukal jak puk ze ecc82 v konci... znam ji akorad jako soucast predzesilovace nebo efektu... ale na konec bych ju netypoval :D jinak nasel jsem jedno schematko na zapojeni stou ecc82 v konci tak vam to hodim sem: http://ax84.com/media/ax84_m276.gif

Napsal: 12 čer 2012, 06:36
od ohryzek36
Jo, tak nějak jsem si to představoval (a už někde viděl) - ve výsledku to může vypadat nějak takhle (schéma tam není), akorát asi bude problém sehnat odpovídající výstupní trafo. V případě, že není opravdu požadovaný ten 1W (na panelákové/ložnicové cvičení), tak bych šel spíš do něčeho s EL84 v konci (na ty se dají výstupní trafa jednoduše sehnat) - ale to jde slyšet už ven před dům (takže na tiché cvičení to není), a bubeník (trochu hlasitější) to přehluší - takže do zkušebny a na pódia to také není.

Napsal: 12 čer 2012, 07:47
od mc-vlada
Pajosek2 - jak zde bylo napsáno, o lampový zvuk se zajímají především (ale nejen) muzikanti a to ti, kde zesilovač vytváří zvuk nástroje, tedy např. kytaristi. A u kytarových zesilovačů jde především o chování v limitaci. Hlavním rozdílem v "elektronkách a tranzistorech" jsou harmonické. Elektronky zkreslují tak, že dominuje druhá a třetí harmonická, nasazuje cca +4dB nad prahem zkreslení, dále čtvrtá harmonická +8 dB a pátá až sedmá +12 dB. U tranzistoru je majoritní 3. harmonická která nasazuje už při +2 dB a strmě roste, dále 5. při +7 dB a pak teprve 2. a 4.. (Ing. Jan Priškin, A Radio 10/2000) Mimo jiné se tam tuším píše, že některé rozdíly jsou neměřitelné, nicméně pokud jsou slyšitelné, nebo prostě příjemnější pro ucho, je to obzvláště u hudebních nástrojů daleko důležitější paramatr, než naměřené hodnoty. A v tomto vláknu se o kytarový zesilovač jedná, doporučil bych nějaké "muzikantské" fórum, kde vysvětlení rozdílů a výrazu "lampový zvuk" mají zmáknuté.

Napsal: 12 čer 2012, 11:53
od Crifodo
pajosek2 píše: hlavně by jsi ušetřil hodně za primární vinutí výstupního trafa.
Jak to myslíš?

Na odkazu od argo22 je dvojčinný konec, což je zase jiná disciplína než jednočinné Ačko, otázka co sluchu muzikantovu líp sedí. Každopádně když už někdo chce používat nevýkonové lampy do výkonových aplikací, tak by je měl využít spíš napěťově, protože malá plocha katody nedá víc než pár mA a při přetížení půjde rychle do hajzlu. Je to asi tak praktické jako chtít dělat nf konec pro 4 ohm s KF503.

Napsal: 12 čer 2012, 12:34
od ok1hga
Argo22 píše:me slo hlavne o to ze sem nato koukal jak puk ze ecc82 v konci... znam ji akorad jako soucast predzesilovace nebo efektu...
taky si ale musíš uvědomit, že ECC82 není 12AU7 !!!
pro porovnání se podívej třeba sem, je tam úplně jiný systém a hlavně větší anoda.
Předpokládám, že bude mít i větší zatížení.
Potom by to ve dvojčinném zapojení i ten 1W mohlo dát . . .