Stránka 1 z 1

Ovládací obvod s "555".

Napsal: 13 čer 2012, 00:15
od Vodomil
Přítel Google mi nepomohl a ani zde na fóru jsem nenarazil na vhodné zapojení.
Potřeboval bych navrhnout zapojení obvodu (asi s "556" - mám ji v šuplíku a umí -40 až 85°C), který by ovládal zapínání a vypínání elmag ventilu v závislosti na otáčkách spalovacího motoru. Obvod je určen pro použití v motorovém vozidle. Motor je tříválec dvoutakt. Takže napětí 12V a snímání otáček si představuji z přerušovače zapalování. Potřebuji, aby toto zařízení umělo ovládat elmag ventil na karburátoru a to tak, že při stojícím motoru se musí po zapnutí zapalování tento ventil otevřít = musí se na jeho cívce objevit napětí +12V. Po nastartování motoru zůstává stále otevřený = napájený až do doby, kdy otáčky překročí trimrem nastavenou mez. Při překročení této hranice, musí se tento ventil v mžiku uzavřít = přerušit napájení elmagu. V tomto stavu musí setrvat až do doby, kdy otáčky motoru opět poklesnou na nastavenou hodnotu (v tomto případě je to volnoběh cca 1000ot./min.). Je mi celkem jedno, jaký spínací prvek bude pro elmag použit. Klidně to může být relé (pokud existuje nějaké mini provedení s potřebnými parametry). Pokud by to nebylo příliš složité, uvítal bych i kontrolní LED, která by signalizovala stav elmagu a tím i správnou funkci zařízení. Proud cívkou elmagu při jeho sepnutí je 300mA.
Za případné schema předem děkuji a nepohrdnu ani návrhem plošného spoje. Rozměry krabičky bych dodal.

Napsal: 13 čer 2012, 01:42
od Jenda_KL
http://www.georgeb.wz.cz/eaot2.htm
výstupní operák namísto sledovače zapojit jako komparátor s hysterezí (otáčky ON a OFF) a za něj spínací tranzistor pro ventil.

Napsal: 13 čer 2012, 11:12
od Vodomil
Jenda_KL píše:http://www.georgeb.wz.cz/eaot2.htm
výstupní operák namísto sledovače zapojit jako komparátor s hysterezí (otáčky ON a OFF) a za něj spínací tranzistor pro ventil.
Díky za odkaz, móc pěkný ...
Už je mi to trapné, dělám tady ze sebe trotla, ale nejsem fakt elektonik! Mohl bych poprosit o zaslání komplet úpravy zapojení,aby splňovala moje požadavky? A bez hystereze to udělat nejde? Bylo by záhodno, aby se to překlápělo při stejných otáčkách = volnoběžných. Ale pokud to nelze, tak alespoň tu hysterezi udělat co nejmenší - ?v řádu jednotek otáček?. Jinak tedy tu "556" jsem kupoval asi zbytečně, že.

Napsal: 13 čer 2012, 11:35
od Jenda_KL
No pokud jsme to pochopili, vypíná přes 3000 a zapíná pod 1000.
Pokud tedy použijeme převodník frekvence/napětí (dejmetomu) v poměru , 1kHz(1000imp) na 1V ,výstupí komparátor bude vypínat při 3V a opětovně zapínat při 1V. Takže proto komparátor s hysterezí.
Mělo by to jít nasochat i do 556.

Napsal: 13 čer 2012, 11:47
od Vodomil
Zdravím a taky nevím jestli jsem to správně pochopil. Chápu to tedy tak, že komparátor s hysterezí to srovná (dejme tomu) na třeba 1000ot.?
Ještě jsem v první odpovědi zapomněl napsat, že snímač na VN kabelu mi nevyhovuje. Cívka na VN kabelu by mohla dráždit techniky na STK. Proto bych to raději snímal na kladívku (na zapal. cívce). Stačilo by tedy jen vypustit ten Schmittův KO na vstupu a nechat tam jen T3? A neberte to jako dráždění hada bosou nohou, ale stále mi leží v šuplíku ta "556" a tak se zeptám, jestli by nešla třeba použít a udělat z jedné "555" něco jako ten komparátor na ovládání elmagu? Jen mě, prosím, hned nekamenujte!

Zbytečná citace celého předchozího příspěvku vymazána.Viz PRAVIDLA, odst.14b)
Hill

Napsal: 13 čer 2012, 12:03
od Habesan
Ale 555 má hysterezi 1/3 napájecího napětí ±výrobní série.

Napsal: 13 čer 2012, 12:08
od Vodomil
Habesan píše:Ale 555 má hysterezi 1/3 napájecího napětí ±výrobní série.
Aha, tak je to!

Napsal: 13 čer 2012, 12:10
od masar
Vodomil píše:... nevím jestli jsem to správně pochopil. Chápu to tedy tak, že komparátor s hysterezí to srovná (dejme tomu) na třeba 1000ot.?..
Ne. Hystereze je ten rozdíl mezi zapínacím a vypínacím počtem otáček, tedy 3000-1000=2000ot/min. Po převedení otáček na napětí tou 555-kou (nebo 556-kou) to odpovídá určitému napěťovému rozdílu a tento napěťový rozdíl musí být zároveň roven hysterezi komparátoru. :wink:

Napsal: 13 čer 2012, 19:53
od TAKJAN
Něco podobného jsem měl za mlada v autě. Indikovalo to pokyn k řazení. S 555 v pohodě, nastavíš jinou hysterezi..

Napsal: 13 čer 2012, 22:28
od masar
Můžeš vyzkoušet tohle. První 555 (upravené zapojení podle http://amarokcz.wz.cz/RPM.htm ) převádí otáčky, snímané z přerušovače, na ss napětí. Druhá 555 pracuje jako komparátor s minimální hysterezí, nastavitelnou trimrem R6. Nejprve se trimrem R3 nastaví spínací napětí při 1000ot/min. Mělo by to být cca +6V na C7. Po sepnutí časovače jeho výstup na pinu 7 zatíží vstupní napětí odporem trimru R6, které tak klesne těsně nad hranici +3V (1/3Ucc) podle nastavení trimru.
Ale je to spíše taková "rarita". :wink:
oprava: Správně mělo být: Po vypnutí...