Časovač cig.zapalovače v autě po vypnutí motoru

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
krehnis
Příspěvky: 10
Registrován: 21 led 2011, 01:00

Časovač cig.zapalovače v autě po vypnutí motoru

#1 Příspěvek od krehnis »

Ahoj chlapi :) Řeším takový problém : V autě bych chtěl zapojit cigaretový zapalovač ,tak aby když nastartuju se zapne zapalovač a po vypnutí motoru se začne odpočítávat +- 3hodiny a napětí se ztratí,ale při tom aby při běžícím motoru neodpočítávalo.

Mám napětí D+ (při nastartovaném motoru je zde palubní napětí)
Mám 15" (napětí po klíčku)
Mám 30" (napětí stálé)

Ideálně bych si představoval obvod s NE555,nebo NE556
K dispozici mám i přepínací a spínací relé 12V

Vím,že si vymýšlím blbosti,ale byl bych vděčen kdyby mi někdo pomohl
Díky moc
:wink:

Uživatelský avatar
Honza_dy
Příspěvky: 2172
Registrován: 20 srp 2004, 02:00
Bydliště: Brno-venkov

#2 Příspěvek od Honza_dy »

Nevidím v tom zas tak velký problém, ale mám obavy, že na 555 budou 3h hodiny už docela dost a časovač by nemusel být stabilní (vem si třeba jen ohromné teplotní výkyvy v autě). Raději bych použil děličku.

Inspiruj se třeba zde. Relé bych použil automobilové s proudem 30A.

Uživatelský avatar
Eleman
Příspěvky: 3439
Registrován: 21 úno 2011, 01:00
Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)

#3 Příspěvek od Eleman »

Nějak nechápu smysl. Autozapalovač funguje automaticky, není třeba nic vypínat a lze ho přes pojistku 10 - 15 A připojit přímo k akumulátoru.
Po stisknutí se zapalovač nahřeje - bimetal (nebo elektromaget) uvolní mechanickou pojistku - zapalovač odskočí a odpojí se. Tu chvilku než se zapalovač nahřeje to snad vydržíš.
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich

Uživatelský avatar
Jimmi2
Příspěvky: 1177
Registrován: 04 led 2010, 01:00
Bydliště: Praha, Teplice

#4 Příspěvek od Jimmi2 »

Já bych ten požadavek docela chápal. Taky mám ze zapalovače napájenou GPS a když přijedu třeba k benzínce a vypnu motor, tak se GPS uspí a už nenaběhne (prostě byla levná).

Pravda je, že zejména starší typy automobilů měly zapalovač natvrdo i bez zapalování. Ale tenkrát se ještě používaly k původnímu účelu :)

Také by se mi líbil podobný časovač, může to být někdy dobrý nápad.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#5 Příspěvek od Hill »

V mnoha autech je časovač, který odpojí zásuvku až po 3-5 minutách po uzamčení volantu. Smysl delšího intervalu mi pořád nějak uniká: jestli 5 minut nestačí, je lepší instalovat další zásuvku, která bude pod napětím trvale (30).

Navigace zase tolik nežere, tu bych ošetřil nějakou 4Ah gelovkou trvale dobíjenou přes žárovku 12V/1,2W z palubní sítě. Dvě diody (jednu ze zásuvky (15), druhou od gelovky) by se postaraly o přepnutí zdroje napájení pro navigaci.
Ačkoli: to je také přes ucho. Normální stav je fungující navigace, kvůli které se podobné blbosti dělat nemusí.

Uživatelský avatar
kbulda
Příspěvky: 1487
Registrován: 23 říj 2007, 02:00
Bydliště: u Mělníku

#6 Příspěvek od kbulda »

Tazatel zřejmě nerozlišuje zapalovač a zásuvku zapalovače.

Uživatelský avatar
frantajetel11
Příspěvky: 1922
Registrován: 13 lis 2008, 01:00
Bydliště: Kladno

#7 Příspěvek od frantajetel11 »

No mně se teda zapalovačová zásuvka vypíná zároveň s motorem. Ale to je jedno. Nevim, jestli by tazatel spíš nepotřeboval, aby se mu zásuvka vypínala při nízkym napětí baterie. To bych viděl rozumnější než časově...

Uživatelský avatar
Aligues
Příspěvky: 143
Registrován: 19 lis 2009, 01:00

#8 Příspěvek od Aligues »

Já bych ten důvod taky chápal. Jedete někam na dovolenou autem, potřebujete v terénu něco nabít,... odejdete z auta, necháte nabíjet a po 3h se Vám to vypne a nestane se, že druhý den nenastartujete :)

Uživatelský avatar
WLAB
Příspěvky: 867
Registrován: 13 zář 2005, 02:00
Bydliště: Praha

#9 Příspěvek od WLAB »

Pouzil bych nejaky vicebitovy citac (v rodine 4xxx neco bude) a zapojil tak, ze aktivni "15" ho bude drzet v resetu a nejvyssi bit bude ridit rele a odpojeni zdroje hodin. Zdroj hodin muze byt nejaky pomaly kmitator s 40106, 4584, 4093 atd...

Nebo proste maly MCU, ktery po uplynuti casu rozpoji rele a podrizne si napajeci pridrz z uzlu "30".
de omnibus dubitandum est

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“