Stránka 1 z 4

Výroba 230V na jízdním kole

Napsal: 11 črc 2012, 19:56
od kingage
Zdravím, jelikož mě napadají samé kraviny, ale někdy i po chvíli přemýšlení i zajímavé věci :) tak bych se chtěl zeptat na jeden můj výtvor...šlo by udělat 220 na jízdním kole ? neřešte proč, k čemu atd...jen se ptám zda by to nějak šlo udělat, aby při normální rychlosti 10-30km/h pomocí nějakých el. zař. šlo dodávat stabilní napětí 220V :) Výkon zatím neřešme, ale aby nebyl 00 nic :) Sám jsem přemýšlel o zapojení alternátoru + autobaterie a následně měnič z 12 na 220. Nyní přesně nevím kolik otáček musí alternátor mít aby dodával dostatečný výkon, ale myslím ze na volnoběh v autě ( +-1000ot) už stačí. Takže jsem zkusil pár výpočtů a vyšlo mi že, těch 1000ot na alternátoru, by se dalo dosáhnout už při rychlosti 10km/h , samozřejmě by to bylo zpřevodované. Takže rezervy by tam byly...Prosím o názory a případně mě nejak opravte nebo úplně vyvědtě z omylu xD Předem díky...

Přejmenováno. ZdenekHQ

Napsal: 11 črc 2012, 20:00
od Davidus
Vezmi takový ten starý alternátorek na kolo, a dej za něj trafko 6/230 nějak to fungovat bude, ale ne ideálně, kvuli vysokému kmitočtu který bude při vysokých otáčkách vystupovat z alternátorku.

Napsal: 11 črc 2012, 20:50
od radekrd
Ovšem se stoupající zátěží bude "normální" rychlost cyklisty klesat.

Napsal: 11 črc 2012, 20:54
od kingage
no byl bych radši za ideální řešení než nějaký co by teoreticky mozna ani nefungovalo natoz pak prakticky hm ? xD a jakou zatezi myslis jako ?

Napsal: 11 črc 2012, 21:09
od Crifodo
Uvádí se pro průměrného cyklistu hodinový výkon 200 W (mechanický), dlouhodobě možná 120 W. Takže když dáš kolo na stojan, můžeš počítat tak s 50% účinností přeměny na el.
Jestli to chceš na tom kole vozit sebou, tak počítej tak s 50 W přídavné zátěže, abys ještě vůbec jel, takže možná něco kolem 20 W elektrických. Ale nevím, jak dlouho tu autobaterii uvezeš.

Napsal: 11 črc 2012, 21:15
od masar

Napsal: 11 črc 2012, 21:41
od radekrd
kingage píše:no byl bych radši za ideální řešení než nějaký co by teoreticky mozna ani nefungovalo natoz pak prakticky hm ? xD a jakou zatezi myslis jako ?
Krom zátěže kterou z tohoto zařízení budeš napájet (i když nevím kvůli jaké hovadině je třeba na kole vyrábět 230V), je to značná přidaná hmotnost (zvlášť pokud s sebou chceš vozit olověnou baterii a alternátor o nějakém větším výkonu). Na takovém kole jezdit by bylo za trest. Ale kdyby to vyjelo kopec samo, to už by bylo něco jiného, na to však netřeba 230V ...

Napsal: 11 črc 2012, 22:00
od kingage
no tak vím ze hmotnost urcite pujde nahoru ale pokud by se to nejak líp sikovneji zprevodovalo tak naky to slapani ve vysledku "zadnou rychlosti" nebyl zas tak velkej problem :) pro me jako cyklistu ;)

a díky za odkazy...konkretne prvni bylo zajimavy cteni i kdyz trochy kratky xd ostatni v EN sem ani necetl :)

Napsal: 12 črc 2012, 00:09
od jasin
Prostě na dotaz jestli jde na kole vyrobit 220 tak to jde. Není problém vyrobit na kole skoro jakékoli napětí. Problém je výkon. čím větší napětí, tím menším proudem se pak dá takový zdroj zatížit. Dále při použití převodů na získání otáček je nutno počítat s účinností každého stupně cca 50%
Takže borec šlape jako divej a nakonec nerozsvítí naplno ani malou úsporku. :roll:

Napsal: 12 črc 2012, 07:24
od milous2
Tohle sem zahlédl na sránce "malého Jarouška"

Napsal: 12 črc 2012, 08:39
od kingage
s tou 50% ucinosti to nejak prehanis ne :) retezovy prevody maji urco 90+

Napsal: 12 črc 2012, 09:46
od Vojta7
milous2 píše:Tohle sem zahlédl na sránce "malého Jarouška"
WTF...? Alternátor má 0,5 A při 6 V, takže pochybuji, že by rozsvítil trubici s dvojnásobným příkonem.

Napsal: 12 črc 2012, 11:04
od vicious
kingage: alternátor ma účinnosť 50%, takže keď v aute odoberáš výkon 500W (svietenie a neviem čo ešte), tak ti motor musí dodať 1kw

Napsal: 12 črc 2012, 11:46
od ok1hga
milous2 píše:Tohle sem zahlédl na sránce "malého Jarouška"
Ježíši Kriste !

. . . Modlím se ráno v poledne a večer.

Napsal: 12 črc 2012, 13:19
od jasin
kingaga - jak chceš asi na alternátor z předního kola vést řetězový převod?
A převod tam být musí kvůli otáčkám.

Obvyklý třecí převod s pneumatiky má určitě méně než 50%
Ale budiž. Řetěz na zadní kolo tedy 90% , převod na alternátor 50% , účinnost alternátoru 50% , účinnost malého trafa 60%

0,9×0,5×0,5×0,6 = 13,5%

Taková je zhruba účinnost přeměny úsilí cyklisty na el proud :idea: