Alternátor jako motor?
Moderátor: Moderátoři
-
- Příspěvky: 2031
- Registrován: 01 črc 2005, 02:00
- Bydliště: zbídačený kraj
- Kontaktovat uživatele:
Alternátor jako motor?
Byvalý kolega viděl na youtube nějaké elektrovozítko a chtěl by si ho zkusit postavit. Jeho představa byla taková: jako motor použít alternátor z auta, k tomu regulátor a 12V/75Ah baterie. Neuměl jsem 100% odpovědět, jestli je to po technické stránce řešitelné.
Je tedy vůbec možné, aby alternátor z auta pracoval jako elektromotor?
Jak by se pak zapojilo budící vinutí?
A jakým regulátorem řídit statorové vinutí?
Jeho představa by něco takového http://www.emotors.cz/120-maytech-mt-12 ... i-air.html . Ale tento regulátor podle mě úplně na něco jiného a nefungoval by.
A prosím, bavme se o technické stránce věci a ne o ekonomické.
Je tedy vůbec možné, aby alternátor z auta pracoval jako elektromotor?
Jak by se pak zapojilo budící vinutí?
A jakým regulátorem řídit statorové vinutí?
Jeho představa by něco takového http://www.emotors.cz/120-maytech-mt-12 ... i-air.html . Ale tento regulátor podle mě úplně na něco jiného a nefungoval by.
A prosím, bavme se o technické stránce věci a ne o ekonomické.
*****
Když z alternátoru vyházíš diody a vyvedeš ven všechny tři fáze, můžeš ho napájet ze střídače a proudem do budicího vinutí měnit charakteristiku takto "vytvořeného" motoru.
Případně můžeš budicí vinutí zkratovat a vznikne ti asynchronní motor, ale účinnost valná nebude.
To si radši sežeň dynamo z 12V Traboše, zapoj ho jako sériový motor a výkon ovládej PWM regulátorem.
Při pohonu obou stran vozítka můžeš použít dvě dynama z 6V trabantů, obě zapojíš jako sériové motory a spojíš je do série. A máš to i s elektricky realizovaným diferenciálem, protože na tom, který se bude točit pomaleji, zůstane menší úbytek napětí, a ten, co bude potřebovat běžet rychleji, dostane víc.
Případně můžeš budicí vinutí zkratovat a vznikne ti asynchronní motor, ale účinnost valná nebude.
To si radši sežeň dynamo z 12V Traboše, zapoj ho jako sériový motor a výkon ovládej PWM regulátorem.
Při pohonu obou stran vozítka můžeš použít dvě dynama z 6V trabantů, obě zapojíš jako sériové motory a spojíš je do série. A máš to i s elektricky realizovaným diferenciálem, protože na tom, který se bude točit pomaleji, zůstane menší úbytek napětí, a ten, co bude potřebovat běžet rychleji, dostane víc.
Naposledy upravil(a) Hill dne 22 srp 2012, 22:12, celkem upraveno 1 x.
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
-
- Příspěvky: 2031
- Registrován: 01 črc 2005, 02:00
- Bydliště: zbídačený kraj
- Kontaktovat uživatele:
No dynama mě vůbec nenapadly. Hovořil o alternátoru ze škodovky (favouš nebo fabie, teď nevím), že může mít za pár kaček, tak jsem přemýšlel jen o altíku.
Abych měl nějakou představu, na jaký proud zhruba by měl být stavěný ten PWM regulátor? A tam by muselo být nějaké proudové omezení kvůli přetížení dynama, nebo ne?
Ještě k tomu alternátoru. Artaban001: můžeš trochu osvětlit to přepojování statoru?
Abych měl nějakou představu, na jaký proud zhruba by měl být stavěný ten PWM regulátor? A tam by muselo být nějaké proudové omezení kvůli přetížení dynama, nebo ne?
Ještě k tomu alternátoru. Artaban001: můžeš trochu osvětlit to přepojování statoru?
*****
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Pár připomínek:
1. Rotor alternátoru je navržen na stejnosměrné buzení, proto je magnetický obvod jen kus železa. Střídavý proud by zde nebyl vhodný a zkratování by taky efekt nepřineslo. To zkratování už dělá to železo.
jinak než montáží kobaltových, nebo neodymových magnetů do rotoru a převinutí statoru (kvůli záběrnýmu proudu) bych cestu neviděl
2.také se to řeší tady: http://www.motoredbikes.com/showthread. ... -As-Motors
přes chrome to lze číst v češtině
1. Rotor alternátoru je navržen na stejnosměrné buzení, proto je magnetický obvod jen kus železa. Střídavý proud by zde nebyl vhodný a zkratování by taky efekt nepřineslo. To zkratování už dělá to železo.
jinak než montáží kobaltových, nebo neodymových magnetů do rotoru a převinutí statoru (kvůli záběrnýmu proudu) bych cestu neviděl
2.také se to řeší tady: http://www.motoredbikes.com/showthread. ... -As-Motors
přes chrome to lze číst v češtině
Ten svět je ale malýAtlan píše:Niekde niekto predaval motory 350w 24v s prevodovkou max rychlost 10km, len cena za kus 2000cz.
Je to přímo s masivní převodovkou, kolem, bubnovou brzdou ovládanou lankem, má i elektrickou brzdu přímo v motoru - jde mechanicky pákou vyřadit.
Naposledy upravil(a) rezis dne 24 srp 2012, 11:56, celkem upraveno 1 x.
Internet - metla lidstva
-
- Příspěvky: 2031
- Registrován: 01 črc 2005, 02:00
- Bydliště: zbídačený kraj
- Kontaktovat uživatele:
Diody ven jasný. Přepojení hvězda / trojúhelník jsem nevěděl. Snímání polohy taky ne.
Ještě se zeptám na ten regulátor http://www.emotors.cz/120-maytech-mt-12 ... i-air.html nebo http://www.modelarina.cz/stridavy-regul ... -3826.html . Ke kterým motorům se používá? To jsou nějaké 3f modelářské motory?
Ještě se zeptám na ten regulátor http://www.emotors.cz/120-maytech-mt-12 ... i-air.html nebo http://www.modelarina.cz/stridavy-regul ... -3826.html . Ke kterým motorům se používá? To jsou nějaké 3f modelářské motory?
*****
Ano modeláři již nějakou dobu používají střídavé motory. Mají menší hmotnost, větší výkon, životnost, větší kroutící moment. Takže tahají větší vrtule s větším stoupáním. Používají většinou obrácenou koncepci. Tedy rotační plášť. s vinutým statorem uvnitř. Ty motory umí fakt kouzla. S tím lítá bratr http://www.modelarina.cz/stridavy-motor ... -2192.html má to 350W a model přes 1,5kg váhy jde s tímto kolmo vzhůru......
Internet - metla lidstva
- weed_smoker
- Příspěvky: 2675
- Registrován: 02 pro 2011, 01:00
- Bydliště: Jaroměř
Ano mozes stym roztocit alternator ale kedze to nema halove sondy po zatazeni to vypadne so synchronizmu a ostane stat, navyse ak to bude na povodnom rotore tj bez magnetou nebudes mat vykon res na napajanie 3f altika treba asi 50 v presnejsie napetie by sa dalo zistiti tak ze sa altik roztoci na pozadovane otacky, osadia diody s vysokym zavernym napetim a vynutie sa zatazi aby nim pretekalo 100mA napr. Tym zistis ake napetie by bolo vhodne, zaroven zistis ze ten regulator na lietadielko je na +- 16V.Jirka píše:Diody ven jasný. Přepojení hvězda / trojúhelník jsem nevěděl. Snímání polohy taky ne.
Ještě se zeptám na ten regulátor http://www.emotors.cz/120-maytech-mt-12 ... i-air.html nebo http://www.modelarina.cz/stridavy-regul ... -3826.html . Ke kterým motorům se používá? To jsou nějaké 3f modelářské motory?