Alternátor jako motor?

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Jirka
Příspěvky: 2031
Registrován: 01 črc 2005, 02:00
Bydliště: zbídačený kraj
Kontaktovat uživatele:

Alternátor jako motor?

#1 Příspěvek od Jirka »

Byvalý kolega viděl na youtube nějaké elektrovozítko a chtěl by si ho zkusit postavit. Jeho představa byla taková: jako motor použít alternátor z auta, k tomu regulátor a 12V/75Ah baterie. Neuměl jsem 100% odpovědět, jestli je to po technické stránce řešitelné.

Je tedy vůbec možné, aby alternátor z auta pracoval jako elektromotor?
Jak by se pak zapojilo budící vinutí?
A jakým regulátorem řídit statorové vinutí?

Jeho představa by něco takového http://www.emotors.cz/120-maytech-mt-12 ... i-air.html . Ale tento regulátor podle mě úplně na něco jiného a nefungoval by.

A prosím, bavme se o technické stránce věci a ne o ekonomické.
*****

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#2 Příspěvek od Hill »

Když z alternátoru vyházíš diody a vyvedeš ven všechny tři fáze, můžeš ho napájet ze střídače a proudem do budicího vinutí měnit charakteristiku takto "vytvořeného" motoru.
Případně můžeš budicí vinutí zkratovat a vznikne ti asynchronní motor, ale účinnost valná nebude.
To si radši sežeň dynamo z 12V Traboše, zapoj ho jako sériový motor a výkon ovládej PWM regulátorem.
Při pohonu obou stran vozítka můžeš použít dvě dynama z 6V trabantů, obě zapojíš jako sériové motory a spojíš je do série. A máš to i s elektricky realizovaným diferenciálem, protože na tom, který se bude točit pomaleji, zůstane menší úbytek napětí, a ten, co bude potřebovat běžet rychleji, dostane víc.
Naposledy upravil(a) Hill dne 22 srp 2012, 22:12, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#3 Příspěvek od Artaban001 »

Zdarec. Takhle to asi nepujde. Když pominu přepojování statoru, tak budeš muset zvýšit buzení rotoru.
Všechny střídavý motorky mají rotor buzenej neodymovýma magnetama a stator speciálně navinutej. U alťasu ze škodárny dosáhneš maximálně toho, že se Ti bude točit, ale výkon o ničem..

Jirka
Příspěvky: 2031
Registrován: 01 črc 2005, 02:00
Bydliště: zbídačený kraj
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od Jirka »

No dynama mě vůbec nenapadly. Hovořil o alternátoru ze škodovky (favouš nebo fabie, teď nevím), že může mít za pár kaček, tak jsem přemýšlel jen o altíku.
Abych měl nějakou představu, na jaký proud zhruba by měl být stavěný ten PWM regulátor? A tam by muselo být nějaké proudové omezení kvůli přetížení dynama, nebo ne?

Ještě k tomu alternátoru. Artaban001: můžeš trochu osvětlit to přepojování statoru?
*****

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#5 Příspěvek od Artaban001 »

uplne jednoduchy: Musis vyhazet diody a faze vyvest ven. Taky budes mozna muset zmenit hvezdu za trojuhelnik. ovsem nejvetsi problem bude rotor, ktery musis osadit neodymovyma magnetama. Zkratka prace na hov... jdi do stejnosmernyho motoru... treba takovy starter... ;_)

Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#6 Příspěvek od pepik9 »


Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#7 Příspěvek od Artaban001 »

Pár připomínek:
1. Rotor alternátoru je navržen na stejnosměrné buzení, proto je magnetický obvod jen kus železa. Střídavý proud by zde nebyl vhodný a zkratování by taky efekt nepřineslo. To zkratování už dělá to železo.
jinak než montáží kobaltových, nebo neodymových magnetů do rotoru a převinutí statoru (kvůli záběrnýmu proudu) bych cestu neviděl

2.také se to řeší tady: http://www.motoredbikes.com/showthread. ... -As-Motors
přes chrome to lze číst v češtině

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#8 Příspěvek od Atlan »

Na altik sa vybodni odkazi tu mas uvedene, troska som sa stym hral bez halovych sond co budu snimat polohu rotora z toho vykon nedostanes, navyse musis rvat prud do retora zbytocne straty, niekde niekto predaval motory 350w 24v s prevodovkou max rychlost 10km, len cena za kus 2000cz.

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#9 Příspěvek od rezis »

Atlan píše:Niekde niekto predaval motory 350w 24v s prevodovkou max rychlost 10km, len cena za kus 2000cz.
Ten svět je ale malý :breakdance:

Je to přímo s masivní převodovkou, kolem, bubnovou brzdou ovládanou lankem, má i elektrickou brzdu přímo v motoru - jde mechanicky pákou vyřadit.
Naposledy upravil(a) rezis dne 24 srp 2012, 11:56, celkem upraveno 1 x.
Internet - metla lidstva

Jirka
Příspěvky: 2031
Registrován: 01 črc 2005, 02:00
Bydliště: zbídačený kraj
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od Jirka »

Diody ven jasný. Přepojení hvězda / trojúhelník jsem nevěděl. Snímání polohy taky ne.

Ještě se zeptám na ten regulátor http://www.emotors.cz/120-maytech-mt-12 ... i-air.html nebo http://www.modelarina.cz/stridavy-regul ... -3826.html . Ke kterým motorům se používá? To jsou nějaké 3f modelářské motory?
*****

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#11 Příspěvek od rezis »

Ano modeláři již nějakou dobu používají střídavé motory. Mají menší hmotnost, větší výkon, životnost, větší kroutící moment. Takže tahají větší vrtule s větším stoupáním. Používají většinou obrácenou koncepci. Tedy rotační plášť. s vinutým statorem uvnitř. Ty motory umí fakt kouzla. S tím lítá bratr http://www.modelarina.cz/stridavy-motor ... -2192.html má to 350W a model přes 1,5kg váhy jde s tímto kolmo vzhůru......
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
weed_smoker
Příspěvky: 2675
Registrován: 02 pro 2011, 01:00
Bydliště: Jaroměř

#12 Příspěvek od weed_smoker »

Jestli chceš použít AC 3F motor,dá se použít nějakej nábojovej do elektrokola,akorát je na 36-40V a stojí docela ranec.

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#13 Příspěvek od Atlan »

Jirka píše:Diody ven jasný. Přepojení hvězda / trojúhelník jsem nevěděl. Snímání polohy taky ne.

Ještě se zeptám na ten regulátor http://www.emotors.cz/120-maytech-mt-12 ... i-air.html nebo http://www.modelarina.cz/stridavy-regul ... -3826.html . Ke kterým motorům se používá? To jsou nějaké 3f modelářské motory?
Ano mozes stym roztocit alternator ale kedze to nema halove sondy po zatazeni to vypadne so synchronizmu a ostane stat, navyse ak to bude na povodnom rotore tj bez magnetou nebudes mat vykon res na napajanie 3f altika treba asi 50 v presnejsie napetie by sa dalo zistiti tak ze sa altik roztoci na pozadovane otacky, osadia diody s vysokym zavernym napetim a vynutie sa zatazi aby nim pretekalo 100mA napr. Tym zistis ake napetie by bolo vhodne, zaroven zistis ze ten regulator na lietadielko je na +- 16V.

Jirka
Příspěvky: 2031
Registrován: 01 črc 2005, 02:00
Bydliště: zbídačený kraj
Kontaktovat uživatele:

#14 Příspěvek od Jirka »

Zatím díky za odpovědi. (Nejschůdnější cesta by byla asi to dynamo.)
*****

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#15 Příspěvek od TAKJAN »

Dynamo asi 250W převinuté jsem používal k pohonu dětského vozítka. Převinul jsem stator asi 2 Cu - co jsem našel a zapojil seriově s rotorem. Mělo to sílu dost hodně velkou..

Odpovědět

Zpět na „Poradna“