Stránka 1 z 2

Alternátor jako motor?

Napsal: 22 srp 2012, 21:58
od Jirka
Byvalý kolega viděl na youtube nějaké elektrovozítko a chtěl by si ho zkusit postavit. Jeho představa byla taková: jako motor použít alternátor z auta, k tomu regulátor a 12V/75Ah baterie. Neuměl jsem 100% odpovědět, jestli je to po technické stránce řešitelné.

Je tedy vůbec možné, aby alternátor z auta pracoval jako elektromotor?
Jak by se pak zapojilo budící vinutí?
A jakým regulátorem řídit statorové vinutí?

Jeho představa by něco takového http://www.emotors.cz/120-maytech-mt-12 ... i-air.html . Ale tento regulátor podle mě úplně na něco jiného a nefungoval by.

A prosím, bavme se o technické stránce věci a ne o ekonomické.

Napsal: 22 srp 2012, 22:09
od Hill
Když z alternátoru vyházíš diody a vyvedeš ven všechny tři fáze, můžeš ho napájet ze střídače a proudem do budicího vinutí měnit charakteristiku takto "vytvořeného" motoru.
Případně můžeš budicí vinutí zkratovat a vznikne ti asynchronní motor, ale účinnost valná nebude.
To si radši sežeň dynamo z 12V Traboše, zapoj ho jako sériový motor a výkon ovládej PWM regulátorem.
Při pohonu obou stran vozítka můžeš použít dvě dynama z 6V trabantů, obě zapojíš jako sériové motory a spojíš je do série. A máš to i s elektricky realizovaným diferenciálem, protože na tom, který se bude točit pomaleji, zůstane menší úbytek napětí, a ten, co bude potřebovat běžet rychleji, dostane víc.

Napsal: 22 srp 2012, 22:09
od Artaban001
Zdarec. Takhle to asi nepujde. Když pominu přepojování statoru, tak budeš muset zvýšit buzení rotoru.
Všechny střídavý motorky mají rotor buzenej neodymovýma magnetama a stator speciálně navinutej. U alťasu ze škodárny dosáhneš maximálně toho, že se Ti bude točit, ale výkon o ničem..

Napsal: 22 srp 2012, 22:35
od Jirka
No dynama mě vůbec nenapadly. Hovořil o alternátoru ze škodovky (favouš nebo fabie, teď nevím), že může mít za pár kaček, tak jsem přemýšlel jen o altíku.
Abych měl nějakou představu, na jaký proud zhruba by měl být stavěný ten PWM regulátor? A tam by muselo být nějaké proudové omezení kvůli přetížení dynama, nebo ne?

Ještě k tomu alternátoru. Artaban001: můžeš trochu osvětlit to přepojování statoru?

Napsal: 23 srp 2012, 00:59
od Artaban001
uplne jednoduchy: Musis vyhazet diody a faze vyvest ven. Taky budes mozna muset zmenit hvezdu za trojuhelnik. ovsem nejvetsi problem bude rotor, ktery musis osadit neodymovyma magnetama. Zkratka prace na hov... jdi do stejnosmernyho motoru... treba takovy starter... ;_)

Napsal: 23 srp 2012, 08:27
od pepik9

Napsal: 23 srp 2012, 12:05
od Artaban001
Pár připomínek:
1. Rotor alternátoru je navržen na stejnosměrné buzení, proto je magnetický obvod jen kus železa. Střídavý proud by zde nebyl vhodný a zkratování by taky efekt nepřineslo. To zkratování už dělá to železo.
jinak než montáží kobaltových, nebo neodymových magnetů do rotoru a převinutí statoru (kvůli záběrnýmu proudu) bych cestu neviděl

2.také se to řeší tady: http://www.motoredbikes.com/showthread. ... -As-Motors
přes chrome to lze číst v češtině

Napsal: 23 srp 2012, 13:55
od Atlan
Na altik sa vybodni odkazi tu mas uvedene, troska som sa stym hral bez halovych sond co budu snimat polohu rotora z toho vykon nedostanes, navyse musis rvat prud do retora zbytocne straty, niekde niekto predaval motory 350w 24v s prevodovkou max rychlost 10km, len cena za kus 2000cz.

Napsal: 23 srp 2012, 15:49
od rezis
Atlan píše:Niekde niekto predaval motory 350w 24v s prevodovkou max rychlost 10km, len cena za kus 2000cz.
Ten svět je ale malý :breakdance:

Je to přímo s masivní převodovkou, kolem, bubnovou brzdou ovládanou lankem, má i elektrickou brzdu přímo v motoru - jde mechanicky pákou vyřadit.

Napsal: 23 srp 2012, 22:13
od Jirka
Diody ven jasný. Přepojení hvězda / trojúhelník jsem nevěděl. Snímání polohy taky ne.

Ještě se zeptám na ten regulátor http://www.emotors.cz/120-maytech-mt-12 ... i-air.html nebo http://www.modelarina.cz/stridavy-regul ... -3826.html . Ke kterým motorům se používá? To jsou nějaké 3f modelářské motory?

Napsal: 23 srp 2012, 23:07
od rezis
Ano modeláři již nějakou dobu používají střídavé motory. Mají menší hmotnost, větší výkon, životnost, větší kroutící moment. Takže tahají větší vrtule s větším stoupáním. Používají většinou obrácenou koncepci. Tedy rotační plášť. s vinutým statorem uvnitř. Ty motory umí fakt kouzla. S tím lítá bratr http://www.modelarina.cz/stridavy-motor ... -2192.html má to 350W a model přes 1,5kg váhy jde s tímto kolmo vzhůru......

Napsal: 24 srp 2012, 02:54
od weed_smoker
Jestli chceš použít AC 3F motor,dá se použít nějakej nábojovej do elektrokola,akorát je na 36-40V a stojí docela ranec.

Napsal: 24 srp 2012, 13:36
od Atlan
Jirka píše:Diody ven jasný. Přepojení hvězda / trojúhelník jsem nevěděl. Snímání polohy taky ne.

Ještě se zeptám na ten regulátor http://www.emotors.cz/120-maytech-mt-12 ... i-air.html nebo http://www.modelarina.cz/stridavy-regul ... -3826.html . Ke kterým motorům se používá? To jsou nějaké 3f modelářské motory?
Ano mozes stym roztocit alternator ale kedze to nema halove sondy po zatazeni to vypadne so synchronizmu a ostane stat, navyse ak to bude na povodnom rotore tj bez magnetou nebudes mat vykon res na napajanie 3f altika treba asi 50 v presnejsie napetie by sa dalo zistiti tak ze sa altik roztoci na pozadovane otacky, osadia diody s vysokym zavernym napetim a vynutie sa zatazi aby nim pretekalo 100mA napr. Tym zistis ake napetie by bolo vhodne, zaroven zistis ze ten regulator na lietadielko je na +- 16V.

Napsal: 26 srp 2012, 10:18
od Jirka
Zatím díky za odpovědi. (Nejschůdnější cesta by byla asi to dynamo.)

Napsal: 26 srp 2012, 11:09
od TAKJAN
Dynamo asi 250W převinuté jsem používal k pohonu dětského vozítka. Převinul jsem stator asi 2 Cu - co jsem našel a zapojil seriově s rotorem. Mělo to sílu dost hodně velkou..