Stránka 1 z 2

Blaupunkt ATLANTA 110

Napsal: 17 zář 2012, 07:19
od rolis7
Dobrý deň. Poprosím niekoho o radu s týmto autorádiom. Kamarád si kúpil nové autorádio, model Blaupunkt Atlanta 110 a namontoval ho do Audiny. Táto audina nemá priamo vyvedené výstupy na repro, ale má externý zosilňovač a k autorádiu sú vytiahnuté len napatové vstupy od tohoto externého zosilŇovača. Všetko je origo od výrobcu, nič nie je dobastlené. Autorádio má externé napatové výstupy, ktoré sa prepojili so vstupmi zosiňnovača. Všetko hrá, ako má, len pri prepínaní predvolieb na autorádii, počuť v reprákoch také výrazné lupnutia, ako keď sa pripojí na repro jednosmerné napatie. Sila tohoto rázu je nezávislá od nastavenie hlasitosti, stále je to rovnaké a velmi nepríjemné. Skúšl som toto autorádio zapojiť normálne na repráky(výkonové výstupy) a pri prepínaní predvolieb autorádio nachvíľku stíši hlasitosť, takže žiadne prechodové javy sa neobjavia.
Predtým tam mal autorádio Blaupunkt Essen CD31 a tento jav tam nebol. Prosím Vás, nestretol sa s týmto niekto, čo by sa stým dalo urobiť, aby to tak nepríjemne pri prepínaní nelúpalo. Ďakujem.

Napsal: 17 zář 2012, 13:23
od EKKAR
To autorádio má při přepínání aktivovaný obvod "MUTE" na koncových zešilovačích - zatímco na signálových výstupech (ty jim říkáš napěťové) pro externí zešilovač žádný takový utlumovací obvod není.
Jediné řešení je využít výkonových reprovýstupů z rádia - na libovolný výstup pro repro napojit odporový dělič s dělicím poměrem přibližně 10:1 - použiješ odpory 10kΩ a 1kΩ zapojené z libovolného reprovýstupu proti kostře auta. Z místa spoje obou odporů "vezmeš" signál pro výkonový externí zesilovač. Pozor, výstupy pro repra bývají dnes v drtivé většině můstkové, takže nezapojuj odpory MEZI výstupy, ale mezi jeden výstup a kostru. Oba výstupy pro každý reproduktor jsou vůči sobě komplementární, takže pro každý kanál použiješ (například) jen svorku (+) = děliče tedy zapojíš mezi svorky R(+) a L(+) a kostru, svorky R(-) a L(-) necháš nezapojené.

Pokud má autorádio 4kanálový výstup (pro přední i zadní repra), pro obyčejné stereo použiješ jen svorky RF(+) a LF(+). Svorky RF(-), LF(-), RR(+), RR(-), LR(+) i LR(-) necháš nezapojené.

Pokud budeš chtít využít na zesilovač všecky 4 kanály (i ty pro zadní repra), použiješ pro přední kanály svorky RF(+) a LF(+), pro zadní kanály pak svorky RR(+) a LR(+) - se stejnými děliči 10:1 jako ty přední. Všecky ostatní svorky s (-) necháš volné.

Jde udělat i kombinace, že přední kanály zapojíš na zesilovač a zadní repra připojíš přímo na rádio, to už je ale asi pro tebe moc vysoká škola...

Napsal: 17 zář 2012, 13:37
od TomasX
Nebude mít problém se stejnosměrnou složkou takhle zapojených výstupů na reproduktor??
Nezpůsobuje ty "lupance" přez zesilovač právě stejnosměrná složka signálu případně nevhodné vstupní obvody toho zesilovače??

Napsal: 17 zář 2012, 13:44
od rolis7
Ďakujem za reakcie. Keď som tie signálové výstupy pozeral cez pamatový osciloskop, tak pri prepínaní predvolieb rádia sa objavovala napatová špička
ktorú spomenul TomasX. Len neviem, ako ju v tom signále potlačiť.

Napsal: 17 zář 2012, 13:47
od rolis7
To EKKAR: koncáky majú na výstupoch jednosmerné napatie.Výstup proti sebe je nula, ale voči zemi je tam napatie (vačšinou polovičné napájaciemu).
Potom jedine cez kondíky.

Napsal: 17 zář 2012, 15:53
od EKKAR
A co ti brání je tam nacpat?

Napsal: 17 zář 2012, 19:06
od TAKJAN
Tak se ale degraduje kvalita zvuku. To snad používají pouze tizingáři..

Napsal: 17 zář 2012, 19:16
od masar
Slovo "tizingáři" Google nezná, já taky ne. :wink:

Napsal: 18 zář 2012, 20:49
od TAKJAN
Tuzingář je ten, kdo provozuje tuzing. Kdo neví: Trapná snaha dopracovat se skutečného tuningu, což je zlepšení vlastností sériového vozu. Ať již jízdních vlastností, výkonu a třeba i vzhledu, hudby atd atd..

Napsal: 18 zář 2012, 21:30
od masar
Tak to jsem nevěděl.. Docela jsem se pobavil počtením o "tuzerech" tady.
:wink:

Napsal: 19 zář 2012, 05:51
od mi-ro
Tizingář ani tuzingáře neznám ale vazební kond rozhodně "nedegraduje" kvalitu zvuku víc něž nějaký lupance z obvodu MUTE. Správně vybranej kond nemůže zvuk ovlivnit vůbec, nebo alespoň ne tak, aby jsi to v autě poznal.

Napsal: 19 zář 2012, 07:46
od Hill
Při zatěžovacím odporu nějakých 11k přece stačí vazební kapacita do 1uF.
Na tom výstupu ty lupance menší kapacitou stejně nepotlačíš a ještě bys tím zeslabil to tuc-tuc.
Málo platný, tohle rádio asi nebylo původně konstruované pro připojení k externímu zesilovači (natož k HTJ), koneckonců jeho konce poskytují výkon i kmitočtový rozsah signálu více, než dostatečný do každého auta, ale marketing trval na napěťových výstupech, tak je tam "někam" dobastlili. A co by ne? Na desce i v zadním panelu se s tím počítalo od některého z minulých modelů...
Kde jsou ty časy, kdy "Modrý bod" byla značka, která neměla chybu...

Napsal: 19 zář 2012, 09:40
od rolis7
HILL-E máš pravdu. Blaupunkt bol ešte pred časom pojem, o ktorom sa nediskutovalo. Čokoľvek sa od tejto firmy kúpilo, s ničím nebol problém. Mám doma autorádio od tejto firmy, ktoré si ešte pamatá " keď sa pušky spredu nabíjali " a dodnes bez problémov hrá. Má to veľmi zaujímavo vyriešenú reverznú kazetovú mechaniku. Radosť pozrieť, ako to funguje. Nechávam si ho z nostalgie.
Ale vrátim sa k povodnému problému. Troška som s tým polaboroval, urobil som si také "udelátko" z kondíkov, ako medzikus medzi výstup autorádia a vstup koncového zosilňovača a pomohlo, prechodové javy pri prepínaní zmizli. Trochu som laboroval s hodnotou kondíkov, nakoniec vyhoveli 1u, aj rozmerovo. Už to len zabaliť do nejakej peknej malej krabičky a kamarátova radosť (videl som na ňom, že je z toho trochu zúfalý) je na svete. Všetkým za rady ďakujem.

Napsal: 19 zář 2012, 09:57
od TomasX
to>Hill
Ten zesilovač tam není jenom kvůli TUC-TUC tuzingu, ale už jsem viděl několik aut s aktivní reprosoustavou. Cca 6x10W + aktivní výhybky.
to: rolis7
Je možné, že ten zesilovač vůbec nemá vazební kondiky nebo je v něm pullup rezistor, protože to je nějaká sestava BLAUPUNKT aktivních repro.

Napsal: 19 zář 2012, 10:41
od rolis7
TO TomasX:Je to možné, neskúmal so ten zbytok sústavy(koncáky) hlbšie a už ani nebudem. Už som tomu venoval dosť času. Ten dorobok s kondíkmi pomohol, tak to dokončím týmto sposobom. Možno to nie je profi riešenie, ale je funkčné. Bude s tým trošku viac mechanickej roboty. Ďakujem.