Stránka 1 z 1

Na halogenky nesahat...?

Napsal: 06 pro 2012, 18:40
od pepper
Dlouho slýchám varování,
že na baňky halogenových žárovek se nemá sahat holou rukou.
Občas i zdůvodnění, že otisk prstu zčerná,
způsobí nerovnoměrné ohřátí baňky a její prasknutí.
I tahle má na krabičce takové varovné symboly.
Ale co ten potisk na baňce? Ten nevadí?

Napsal: 06 pro 2012, 18:51
od Michal22
pepper- problém je v tom, že při dotyku s baňkou přeneseš na sklo mastnostu, díky ní dochází k lokálnímu přehřátí. Potisk je asi natolik tepelně vodivý, že nevadí

Napsal: 06 pro 2012, 19:51
od mtajovsky
Tak já jsem slyšel jiné vysvětlení. V potu jsou obsaženy organické kyseliny, které při zahřátí baňky leptají sklo.

Napsal: 06 pro 2012, 20:27
od mi-ro
Ono to bude asi jako s obsahem železa ve špenátu. Si myslím a mám i zkušenost že pokud jsi zrovna neměnil olej motoru nebo nedojedl husí steno, tak to nevadí. To že některé halogeny mají mizernou životnost je věc druhá ale nikdy mi nedošlo k rozrušení baňky.

Napsal: 06 pro 2012, 21:40
od EKKAR
Co jsem slyšel já, tak ty "otisky" potu na skle baňky (ono to většinou není přímo sklo, ale tavenej křemen = odolnější, tvrdší a UV víc propustný materiál) po zapnutí ČERNAJÍ - prostě se vypálí a baňka se lokálně zatmaví.

Nikdy jsem to ale neviděl v reálu, pokud jsem heligón měnil a bylo něco černýho, byla vždycky baňka černá celá a ne jen na několika místech (odpařený materiál vlákna). Aspoň teda u jednovláknových halogenů - H1, H3, H7, H11 a podobně.

U dvouvláknových H4 jsem se nesetkal se zčernalou baňkou ani jednou - a že jsem se jich za svou řidičskou historii něco naměnil, samozřejmě vždycky kvůli "odejitému" vláknu pro potkávací světlo. Naposledy minulou sobotu večer na pumpě Na Kujebáku nějakýmu důchodci s Berlingem - stál u stojanu hned za mnou a klepal do skla levýho světla v domnění, že má jen študenta v patici. Dálkový světlo mu přitom svítilo normálně = klasická diagnóza. Nová heligónka H4 ho na místě v "šopu" stála půl sta, chudák ani nevěděl jakou si má koupit... Ta stará taky nebyla černá, i když "tlumený" vlákno v ní jaxi-taxi neexistovalo...

Napsal: 06 pro 2012, 21:45
od AmarokCZ
To já zase slyšel, že problém jsou různé (blíže nespecifikované) soli obsažené v potu, které za vysokých teplot leptají křemenné sklo.

Napsal: 06 pro 2012, 21:53
od TAKJAN
Jestli mohu k těm H4, co vydrží. Brácha na dodávce měnil přední kryt - kapotu. Prostě to, co jsou světla. A protože nesehnal tu novější, dva reflektory, tlumené svítí furt, dal tam starou, jednu parabolu. Takže k tlumenému připínal dálkový a svítili obě. Ujel s tím chorvatsko v noci, dálkový taky dost použil a v pohodě tak jezdí asi tři roky. Myslel bych si, že se zákonitě upeče, ale nic..

Napsal: 06 pro 2012, 21:59
od EKKAR
Stručně řečeno, je kolem toho fůra (někdy i rozporných) tvrzení a snad nikdo důsledky zapovídanýho jednání neviděl v reálu. Vůbec bych se nedivil, kdyby to byl důsledek nějakýho dávnýho historickýho faktu, kterej mezitím výrobci halogenových žárovek obešli nebo odstranili = něco jako citlivost CMOS integráčů na pájení neuzemněnou nebo dokonce transformátorovou páječkou. Taky o tom kde kdo píše romány a přitom fatální následky pro integráče má takové pájení jen v případě, že se jedná o obvody "Sdělano v CCCP" a u těch ostatních pouze u výrobků starších jak cca 30let - protože pak už se všichni ostatní výrobci naučili chránit vstupy CMOSů "nadbytečnýma" přechodama PN ...

Napsal: 07 pro 2012, 10:33
od Olchor
No ale stejně mi připadá takový brutální potisk přímo na baňce jako prasečina. Už jen proto, že zbytečně snižuje účinnost a způsobí nerovnoměrné vyzařování.

Napsal: 07 pro 2012, 12:41
od rnbw
Je to zjavne nejaky cinsky smejd, slusny vyrobca by to dal na ten spodok.

Napsal: 11 pro 2012, 01:16
od Hydrawerk
Mám stolní lampičku s halogenovou žárovkou 12V/50W. Občas jsem na ni před mnoha lety šahal prstem. Žádného poškození nebo zatmavení baňky jsem si nikdy nevšiml.
Může to být u automobilových žárovek jiné?

Napsal: 11 pro 2012, 09:09
od Michal22
Hydrawerk- možná ano, těžko říct. Pokud máš tu halogenu v lampičce na volno, tak se určitě chladí líp než halogenk a v autě, která je zavřená v parabole. Navíc když je teplo a auto stojí.

Napsal: 02 led 2013, 01:38
od czatlantis
Pokud se halogenka chladí dobře nebo to je jen nějaká sranda jako je na fotce s pár W, tak na to můžete sahat jakkoliv, protože se to nezahřeje na nějakou moc velkou teplotu. Problém je to třeba u reflektorů 300,500W, když se navíc špatně uvnitř chladí, kdy i to sklo žhne trochu oranžově. Tam stačí malej flek od potu/soli na ruce, a v tom místě to sklo úplně změní průhlednost - je takový světlý jakoby poleptaný.

Napsal: 07 lis 2014, 21:45
od ZdenekHQ
Přesunuto