Stránka 1 z 6

Rozdílné otáčky u magnetofonu TESLA B93 a B730

Napsal: 29 pro 2012, 23:09
od Jacobs
Mám takový problém s otáčkami kotoučových magnertofonů Tesla a sice mezi B93 a B730. Když vytvořím záznam na magnetofonu B93 a přehraju ji na B730 tak jde slyšitelně podle záznamu poznat že jede pomaleji. Při záznamu na B730 a přehrání na B93 jede zase rychleji . Porovnaval jsem ještě mezi B90 a B100 na kterých se to nikterak drasticky neprojevilo.Takže na B730 jsou otáčky pomalejší. potřeboval bych poradit co s tím? Vyměnit motor?Řemínky jsou OK.Díky za každou radu.Ještě jeden dotaz a sice ,použité motory v magnetofonech B70,B73,B90,B93,B730.B113-CM160 jsou stejné? nebo se nějak liší? zdá se mi že mechaniky jsou totožné krom řady B90 93 jsou akorát šikmo na plechovém šasí, nebo jsou převody jiné?

Napsal: 29 pro 2012, 23:58
od Hill
Především otáčky jsou mírně závislé na stavu ložisek motoru, předlohy i setrvačníku a na stavu obou řemínků. Motor v těchto magnetofonech má slušnou rezervu výkonu, takže jeho otáčky příliš se změnou zátěže nekolísají.
Povolená tolerance rychlosti je ±1,5% (±13,5s na každou čtvrthodinu záznamu) při
- změně napájecího napětí o ±10%
- na začátku, uprostřed a na konci cívky o průměru 18 cm
- při rychlosti 9,52 cm/s i 4,76 cm/s
- při provozu nastojato i naležato.
Po výměně motoru nebo setrvačníku se rychlost kontroluje až po nejméně 4 hodinách záběhu. Jinak stačí asi půlhodina provozu, po ní už se rychlost významně nezmění.
Pokud by byla i po výměně řemínků (samozřejmě je nutné vyčistit drážky řemenic od zbytků nalepené gumy) rychlost mimo toleranci, je třeba vyměnit řemenici na motoru.
Na řemenici jsou vedle drážky pro řemínek 1, 2 nebo 3 zápichy, které znamenají průměr (11,8 - 12,0 - 12,2 mm). Tyto řemeničky asi už těžko seženeš, tak ti nezbude, než si nechat vysoustružit podle původní řemeničku novou, přendat do ní plastový kluzný vrchlík (ten se mázne jemne vazelínou, protože přes něj je osa motorku přitlačovaná plochou pružinou).

Ty díly mechanik jsou skutečně stejné.

Ale obvykle po vyčištění sajrajtu z drážek motoru, předlohy i setrvačníku, a výměně řemínků (za originální rozměr), po umytí povrchu přítlačné kladky, čel hlav, vodicích sloupků a dotykových čepů brzd izopropylalkoholem, už bývá rychlost v toleranci.
A maličkost: zkontroluj, jestli se ti neprotáčí setrvačník na tónovém hřídeli: někdy se setrvačník uvolnil a dokonce to nějakou chvíli kolísalo tak málo, že se skutečně poznalo jen celkové snížení rychlosti. Zajistit sertvačník na hřídeli lze pomocí dvousložkové pryskyřice, bacha jen na ložiska, aby se nedostala do nich.

Napsal: 30 pro 2012, 12:38
od Jacobs
Díky za typ,ještě bych se zeptal na takovou drobnost a sice,podařilo se mi sehnat nový magnetofon B90 který ležel ve skříni od roku1975 ,vše v perfektním stavu až na přítlačnou pryžovou kladku která byla rozpadlá na kousky,nahradil jsem z jiného magnetofonu,funguje perfektně až na to že se rozkmitavá brzda unašeče, čili reprodukce pak tak divně chrčí.Jsou tam na brzdách použité šňurky.Jak to doladit? povolit napinací pružinu?mám obavy aby pásek zase neměl špatný kontakt s hlavami......

Napsal: 30 pro 2012, 13:22
od Hill
Udržuj kontaktní čepy v čistotě, aby po nich pásek běhal hladce, a ložiska unašečů správně (tedy ani málo ani moc) namazaná.
Když to nepomůže, šňůrky zkus nahradit jinými, které nepruží, případně to celé předělej na bronzové pásky s filcovým obložením, které se začaly používat později.
S těmi šňůrkami (resp. s rozkmitáním brzdy), i když vypadaly jako dobrý nápad, protože u nových strojů se chovaly slušně, byly potíže ještě v záruce (ta tehdy trvala jen 6 měsíců!), proto od nich Tesla brzy utekla.

Napsal: 30 pro 2012, 15:05
od jezevec
Tu vyšší rychlost může způsobovat ztvdlá přítlačná kladka nebo příliš těsná spojka na unašeči.
To kmitání způsoboval nevhodný materiál unašečů, na lanko se nalepily malinké částečky plastu a pak to zadrhávalo. Víceméně to vyřešily ty páskové brzdy s nalepeným filcem. Ale někdy to dalo dost práce to nastavit. Je to kombinace tuhosti spojky, tahu pružinky brzdy a možná ještě něčeho. Už si to nepamatuju. Někdy nezbylo nic jiného, než dát nový jak unašeč, tak páskovou brzdu.

Napsal: 30 pro 2012, 15:30
od Hifista
Pamatuji se na hory magnetofonů řady B70 v tehdejších druhojakostních prodejnách, které byly vráceny v záruční době právě kvůli vadám s brzděním spojek těmi "špagátovými" brzdami. Tesla zřejmě opravy tohoto poruchového systému brzdění spojek vzdala a vrácené kusy se pak takto vyprodávaly.
Tento způsob byl používán i v zahraničních magnetofonech, kde to fungovalo, zřejmě díky volbě vhodnějších materiálů jak na špagáty, tak na tělesa spojek. I Unitra použila jako inovační krok takový způsob brzdění spojek v posledních sériích magnetonů typu M2405S (i u nás hojně rozšířených), a tam to zase naopak fungovalo lépe než předchozí systém brzdících přítlaků.
Mechanika tehdy nové řady B7,9 tudíž nestála za nic, ale nakonec po několika úpravách u dalších odvozených modelů již byla docela vyhovující. Stále si ovšem myslím, že nejlepší mechaniku měla ř. B4. Kdyby ji tehdy upravili na větší průměr cívek a ev. i na chod ve svislé poloze, tak snad mohla sloužit dobře až do konce výroby cívkových mgf.
Ještě dnes se usmívám při vzpomínce na ty hory vadných mgf, když nyní někdo B70 z druhé ruky kupuje a říkám si-ten to určitě nepamatuje jako nové.

Napsal: 30 pro 2012, 22:12
od BOBOBO
Probíralo se zde víceronásobně , asynchronní motor je prostě asynchronní . U starého magiče rozebrat všechna ložiska a vymýt , přidřené čepy vyleštit , jen trošinku máznout a mělo by být po problémech . Tedy s rychlostí , chování brzd bude vždy ve hvězdách .

Napsal: 30 pro 2012, 23:16
od Hill
To souhlasí. Ale podstatně markantnější byl vliv stavu ložisek a mechaniky vůbec u řady B4, protože použitý asynchronní motorek s vnějším rotorem má jen 3W příkon, z toho část padne na pomocnou fázi přes kondík a ještě musí být napájený z odbočky síťového trafa o celkovém jmenovitém výkonu 27VA, protože tyto motorky jsou všechny jen na 120V. U nečištěných a nemazaných mechanik s patní kuličkou v motoru zabroušenou do opěrné destičky jsem se setkal se zpomalením až o 14% ještě po půlhodině od zapnutí. Pan Hofhans se zmiňuje až o 17%, ale také mu jich pod rukama prošlo víc, je to možné.

U řad B100, B7 a B9 a následujících má motor příkon asi 20W, je napájený přímo ze sítě, má "stíněné póly". Jeho mechanické zatížení je při normální rychlosti posuvu pásku jen o málo větší, než v řadě B4, takže je vzhledem ke jmenovitému výkonu zatížený podstatně méně, vlastně je dost předimenzovaný, pracuje proto s velmi malým skluzem a změny zátěže mají na jeho otáčky podstatně menší vliv. Větší výkon je výhodný hlavně při rychloposuvech, na 18 cm cívky už by motor bé čtyřky sotva stačil.
Schválně nezmiňuji řadu B5, protože většina modelů v této řadě má vedle každého vinutí statoru ještě sekundární vinutí sloužící k napájení signálových obvodů, takže plní i funkci transformátoru, přesto má motor ještě dostatečný výkon.

Napsal: 30 pro 2012, 23:29
od ok1hga
BOBOBO píše:U starého magiče rozebrat všechna ložiska a vymýt , přidřené čepy vyleštit , jen trošinku máznout a mělo by být po problémech
to mohu potvrdit, dříve jsem měl B700 a teď mám B730 a oba měli stejný problém . . . rychlost
né kolísání, ale postupné zpomalování rychlosti.
byla přidřená kluzná loziska(futra) motorku.

Napsal: 31 pro 2012, 12:48
od Jacobs
Takže očistil jsem kluznou část unašeče a očistil onen špagátek brzdy,zatím to je v pohodě, k tomu motorku u B730 jsem se zatím nedostal ale podle toho co píšete bude asi tuhý chod motorku,rozeberu promažu.Magnetofon pochází ze školy kde neměl skoro nic naběháno tak že by za tu dobu nějak ztuhl ,no uvidím. A není možné že by motorek od výroby měl o nějaké to % menší otáčky?

Napsal: 31 pro 2012, 13:15
od sambiliong
doporučení výrobce

Napsal: 31 pro 2012, 13:28
od Hill
Jedno z doporučení, která skutečně na nějakou dobu pomohla.
Když už byla řeč o té rychlosti:
u řady B7/B9 však byly problémy i s prokluzem řemínků a mezikol, ale výrobce trval na jejich výměně za originální díl. Přitom stačilo na řemínek kápnout saponát a nechat rozleštit, podobně i na obložení mezikol. A místo nějaké sedmé gumové směsi, kvůli které se mezikola dál měnila ještě v záruce a o níž se psalo v odpovědi na tento zlepšovák, stačila ta první, jen ji jednou ročně takto ošetřit.
Chvilku to prokluzuje, pak převod zabere a táhne. Neprokluzující guma se méně opotřebovává a vydrží také výrazně déle...

Napsal: 31 pro 2012, 14:40
od Hifista
U těchto modelů, jak už bylo psáno výše, není problém s výkonem motoru, ale pokud je vše točivé řádně namazáno a není přidřené, tak jde spíše o problémy s gumovým obložením mezikol a s řemínky, vč. přítlačné kladky. Čas běží rychle a tyto stroje mají 30 let a i když nebyly "téměř jeté", tak zaschlé mazání a zteřelé gumové části se musí projevit. U této řady byla rychlost dána při prvotním nastavování při výrobě použitím příslušné kovové řemenice a neměla by se pak již výrazněji měnit - předpoklad dobré gumy a namazání.
Jiná byla situace u ř. B4, kde bylo použito gumové řemenice, která podléhá provoznímu opotřebení. Pro nastavení správné rychlosti se dodávaly různé průměry řemenic, ale ty už dnes nikdo nesežene. U této řady má tudíž málokterý mgf po těch letech správnou rychlost. U ř. B5 bylo použito stavitelné kolo, takže tam by neměl být problém nastavit přesnou rychlost.

Napsal: 06 led 2013, 15:13
od Jacobs
Vše jsem vyčistil ,promazal,chodí vše lehce,vyměnil jsem i motor a setrvačník neboť mírně házel ale problém s otáčkami stále přetrvává...jsem z toho poněkud mimo mísu......hlava mi nebere(ta moje):-( řemínky vše OK.Posun je stále pomalejší oproti jiným magnetofonům, leč stejné konstrukce.....

Napsal: 06 led 2013, 15:18
od Jacobs
Brzda unašeče s provázkem opět začala dělat své hlavně při plné cívce pásku.Nahradil jsem špagátek silonovým vlascem co se použivá na ryby a ejhle jede perfektně......nerozkmitavá se