Stránka 1 z 3

Spolehlivé určení vadného motoru

Napsal: 17 led 2013, 22:08
od teo
ahoj, potřeboval bych jednoduchý způsob jak nejlépe multimetrem spolehlivě a jednoduše určit pokažený motor. Zkouška - nefunguje není vhodný způsob. Potřebuji nějaké hodnoty z měření. Myslím 3f asynchronní o výkonech jednotky kw až stovky kw v zapojení do trojúhelníka nebo do hvězdy. Měření odporu kombinací vinutí často nemusí nic říct . . .

Napsal: 17 led 2013, 22:19
od ok1hga
teo píše:ahoj, potřeboval bych jednoduchý způsob jak nejlépe multimetrem spolehlivě a jednoduše určit pokažený motor.
. . . Měření odporu kombinací vinutí často nemusí nic říct . . .
nechápu na co se ptáš . . . . když sis hned odpověděl !
obyčejným multimetrem to nejde . . .

Napsal: 17 led 2013, 22:26
od teo
ale když změřím u-v 2,5ohmu ; v-w 2,5ohmu a u-w 2,4 ohmu tak mě to spíš přijde chyba měření než motor v pr..li. A často takové hodnoty naměřím. Nějaký další nápad?

Napsal: 17 led 2013, 22:43
od Michal22
Nějaký další nápad by byl- poslechni co ti píše ok1hga a přestaň se snažit určit vadný motor pomocí multimetru.

Dobře, něco se dá zjistit- třeba přerušené vinutí. Občas i svod na kostru.

Ale má to jedno veliké úskalí- multimetr používá pro měření odporu velmi nízké SS napětí, navíc proudově omezené. Ale ty do motoru budeš pouštět (teoreticky) velmi tvrdé napětí, které je navíc střídavé. A ještě k tomu se ti taky může stát to, že se ten motor pak roztočí, tím se ti to ještě zkomplikuje.

Napsal: 17 led 2013, 22:45
od Sendyx
Vezmi multimetr a motor, zajdi za někým, kdo má testovací stolici na motory a řekni kouzelnou větu : Dám vám multimetr, když mi motor změříte.

Napsal: 17 led 2013, 22:48
od teo
tak tedy postupovat složitějším způsobem? Impedance? pustit napětí a měřit proudy?

Napsal: 17 led 2013, 22:56
od ok1hga
teo píše:tak tedy postupovat složitějším způsobem?
podívej se na podobné téma !

Napsal: 17 led 2013, 23:04
od Jodr
Multimetr nech v šuplíku, kdysi se to měřilo megmetem 500 nebo 1000V tj. svod mezi vinutími navzájem, svod vinutí na těleso motoru. Pravda zkrat mezi závity takto nalézt nelze ani poškozenou klec rotoru.

Napsal: 17 led 2013, 23:08
od kovar
Myslím že základní poznatek je že motor smrdí.Potom svod na kostru a nebo přerušené vinutí.Na změření svodu se musí použít megmet.Jestli se Ti ale motor jen hřeje tak to může být špatným zapojením a nebo vadnou kotvou.

Napsal: 17 led 2013, 23:09
od teo
test ze žárovou se mě docela zamlouvá - tím omezím proud a rovnou zjistím zda-li jsou všechny 3 vinutí stejná...

Napsal: 17 led 2013, 23:15
od teo
Pokud motor smrdí - je to jasné.
Spíše jsem myslel situace kdy padá jistič nebo se vypne zdroj z důvodů nesymetrie výstupního napětí.
Svod mezi vinutími - to tedy musím rozebrat svorkovnice a vyndat klemy, které dělají hvězdu nebo trojúhelník,že? Stačí megmet 500V?

Napsal: 17 led 2013, 23:29
od Jodr
No tak klemy rozebírat nemusíš, stačí střihnout ty dráty co k nim vedou :D
Ale asi bude snažší klemy skutečně vyjmout.... 500V bude stačit.

Napsal: 18 led 2013, 07:03
od BOBOBO
To , že je motor horký a smrdí je do určité míry běžný stav . Měřit proudy do motoru po jeho mechanickém odpojení . Zkrat na kostru vyhodí pojistky (jistič) , mezizáviťák způsobí zvýšení odběru v dané fázi , náhledně zahřátí dané poškození cívky až dojde k dalšímu proražení izolace mezi dalšími závity či až na kostru . Mezizáviťák je na 99,9% neopravitelná závada .

Napsal: 18 led 2013, 10:11
od mtajovsky
BOBOBO píše:Mezizáviťák je na 99,9% neopravitelná závada .
I to je řešitelné. Převinutí motoru stojí asi polovinu nového. Solidní servis v té ceně vymění i hlučné ložisko nebo poškozené lopatkové kolo větrání.

Napsal: 18 led 2013, 10:32
od BOBOBO
Převinutí se pro mne , provozního elektromontéra , nerovná oprava . Záruka na převinutí k tomu 1/2 roku .