Stránka 1 z 3

Zdvojene napajeni pro pripad vypadku jednoho zdroje

Napsal: 27 led 2013, 17:26
od josido
Ahoj, rad bych se poradil s nasledujicim problemem. Mam baterii li-po, dvouclanek, plne nabita 8,4V. Rad bych nasel nejaky jednoduchy a spolehlivy zpusob, jak udelat zalohovane napajeni. Dve baterie by mely napajet palubni elektroniku (zapalovani, serva+ prijimac) a fungovat tak, ze kdyz poklesne na jedne nebo druhe baterii napajeni pod nejakou mez (napr. 7,4V), tak elektronika automaticky prepoji na druhou baterii. Vysledek by mel byt takovy, ze elektronika zabezpeci neprerusene napajeni ze dvou zdroju a resi vypadek jednoho ze zdroju, coz by v normalnim pripade znamenalo pad letadla. Prodavaji se powerboxy, ktere toto resi, ale jedna se o zarizeni, ktera jsou cenove hodne vysoko. Dimenzovano by to melo byt na cca 10A. Diky za tip nebo odkaz.

Napsal: 27 led 2013, 17:39
od Romisek
2 komparátory který budou ovládat 2 relé

Napsal: 27 led 2013, 17:47
od josido
no jenze rele neni to prave orechove...benzinovy motor ma docela velke vibrace, tak mechanickeho kontaktu bych se docela bal. u tech kompatatoru si nejsem jist, aby se nehadali, jelikoz vlivem pohybu serv muze dochazet k odberum, ktere vystupni napeti baterie snizi. spi by to primarne melo jet z jedna baterie a pokud by kiksla nebo se vybila, preplo by se to na baterku druhou. v podstate neco jako zaloha napajeni u zab. zarizeni...normalne jede ze site a pri vypadku prepne na baterku. hlavne zadna silena elektrnoika...co nejjednodusi, aby bylo co mene veci, ktere se mohou pokazit.

Napsal: 27 led 2013, 17:48
od josido
neco takoveho by neslo pouzit? byt poupravene? http://electroschematics.com/6279/batte ... p-circuit/

Napsal: 27 led 2013, 17:57
od Romisek
nevím jestli by jsem spínal napájení baterie polovodičovým prvkem možná by se na sepnutí dal použít tyristor

Napsal: 27 led 2013, 18:07
od alles
ano řešit by se to dalo třeba zapojením zdrojů přes dvojitou schottky diodu z vyřazeného pc zdroje, bude na ni za provozu ale velký ztrátový výkon (úbytek cca 0,5V) a bude to mít stejný smysl jako použití jedné baterie s dvojnásobnou kapacitou
předpokládám, že by to chtělo taky nějakou indikaci vybití hlavní baterie, abys věděl, že jedeš na rezervu a bude třeba přistávat. něco jako kohout u babety, dojedu, přepnu na rezervu a jedu dál...

Napsal: 27 led 2013, 18:15
od Lojzek
proč to dělat jednoduše když to jde složitě.
Já bych byl pro dát dvojnásobnou kapacitu baterie. Indikátor s nějakým oznámením že se jede na baterii a poplach s tím, pokud klesne napětí pod určitou hodnotu.

Napsal: 27 led 2013, 18:17
od josido
no rele me napadlo hned na zacatku, ale bojim se mechanickeho kontaktu. indikaci asi nepotrebuji, nebot ta baterka tam vydrzi cely den...odber neni velky, spis jde o to zdvojeni, jelikoz bude cca 20tisic ve vzduchu a padnout na spatnou baterku by byl pech...sice muzu adnout na ruce, servo a milion dalsich veci, ale dvojite napajeni by me nechalo klidnejsi. klidne kdyby byl nejaky polovodicovy spinaci prvek na velky proud a stal napr...500kc by mi nevadilo. jde o jistotu, ta je primarni.

Napsal: 27 led 2013, 18:19
od josido
jasne, s jednou baterii se to dela primarne u levnejsich modelu. dualni zdroje se prave davaji do letadel, ktere jsou drazssi a dualni napjeni ma opodstatneni...ale nejlevnejsi powerbox stoji kolem 2000,- takze kdyby bylo neco jednoducheho, spolehliveho a levnejsiho, bylo by to super.

Napsal: 27 led 2013, 18:21
od josido
hlidani stavu baterie mam na vysilacce, ta ma telemetrii a pri poklesu, pod nastavenou mez mi pipa. predstavoval jsem si to, ze bych mel dva spinaci polovodicove prvky...bezkontaktni, na velky proud, ktere by ovladala nejake jednoducha logika, ktera by pri poklesu napeti na prvni baterce sepla druhou a odstavila prvni.

Napsal: 27 led 2013, 18:23
od josido
profi zarizeni vypada nejak takhle:
http://www.kostkamodelcentrum.cz/obchod ... olozek=288

ale jak rikam, je to ranec.

Napsal: 27 led 2013, 18:26
od josido
nehlede na to, ze powerbox resi stabilizaci napeti...jelikoz serva zapalovani k motoru se musi napajet do 6V. ja chci koupit serva i zapalovani, ktere je mozne napajet primo ze dvouclanku 8,4V takze neni treba nic stabilizovat. tudiz jde jen o logiku prepinani na zalozni zdroj v pripade poklesu napeti na zdroji primarnim....s tim, ze co bude na vstupu, jde na vystup.

Napsal: 27 led 2013, 19:33
od Andrea
Napadlo mě toto, ty Q1 a Q2 by to chtělo možná nějaké lepší nebo dát víc paralelně. Přepíná to na baterku, na které je zhruba o 0,7V víc. Ostatní ať to zhodnotí, třeba tam mám nějakou botu.

Edit: Ty dvě diody by asi šly ušetřit a napájet komparátor z výstupu.

Napsal: 27 led 2013, 20:26
od milan222
no dal bych tam kondíky, aby to reagovalo opožděně. o těch 0,7V to muže klesnout, když trochu zabere kupa serv.
v tom fetu je dioda, tudíž to bude pouštět samo.
co tam dát Nkové Fety? maj teda nižší odpor. no je to blbost. je tam stejný jev. chtělo by to řešení, kdy by to zlikvlidovalo ty diody ve fetech

ten senzor baterie je něakej externí, nebo to je v němčem integrovaný?
já bych použil ten fet, udělal bych snímání na vybitou baterku a tyrystorem připnul natvrdo druhou. a pak bych začal simulovat vybitou baterku. uživatel pozná, že je baterie vybitá a bude přistávat.

Napsal: 27 led 2013, 20:58
od Andrea
Diody v MOSFETech fungují jako záloha, pro případ selhání elektroniky. Je to víceméně jen taková dvojitá dioda s menším úbytkem. A není to totéž jako jedna baterie s dvojnásobnou kapacitou. Pokud například selže jeden článek v jedné baterii, pojede to na tu druhou.