Stránka 1 z 1

Pb (SLA) akumulátor 12V nabíjení pulzně 15kHz?

Napsal: 20 úno 2013, 23:02
od frpr666
Zdravíčko,
řeším takový problém s nabíjením Pb akumulátoru 12V 1.3Ah.
Mám HW zapojení, kde step-down converter snižuje napětí pro nabíjení.
Na výstupu step-down není filtrovací kondenzátor, ale přímo akumulátor.
Proud a napětí se sleduje, aby nebylo překročeno. Po čase se to automaticky odpojí.

Proud akumulátorem na osciloskopu vypadá jako sinusovka po jednopulsním usměrnění. Frekvence je cca. 15kHz.

Můj dotaz: nevadí akumulátoru takové pulzní nabíjení? Nemá to nějaký vliv na životnost?

Náčrtek HW zapojení je zde:
http://www.flickr.com/photos/75211033@N ... otostream/

Napsal: 21 úno 2013, 07:08
od monterjirka
Asi bych to tak neřešil.
Nabíjení je "chemie" a 15kHz by mohlo být na chemické procesy dost "rychlé"

Napsal: 21 úno 2013, 23:04
od czatlantis
čert ví, jestli mu to vadí nebo naopak bude rád...v tématu ohledně desulfatace se právě řešilo jak ty komerční desulfatátory fungují a nějaký vysoký frekvence tam taky byly...

Kondík bych tam ale dal, protože jak mu bude růst vnitřní odpor, tak ty špičky budou mít vyšší napětí a mohlo by to už překročit nějaký bezpečný a pak by ho to už mohlo ničit...

PS: to toho vyrábíš půl milionu kusů, že škudlíš na jednom blbým kondíku? :lol:

Napsal: 21 úno 2013, 23:25
od rnbw
V malych UPS APC je nabijanie riesene ako spinany zdroj (riadeny IO TL3843) s obmedzenim prudu, na vystupe ma elyt 470uF. Ked akumulator dozije (zvysi sa vnutorny odpor), tak sa casto elyt nafukne, niekedy aj cely vystreli. Obcas sa znici aj TL3843.

Napsal: 21 úno 2013, 23:37
od breta1
Alternátor v autě to taky láduje do baterky pulzně i přes 100A v jednotkách/desítkách kHz a nic se neděje

Napsal: 22 úno 2013, 08:08
od p32
Opravdu v desítkách kHz ? :o

Napsal: 22 úno 2013, 09:05
od Jenda_KL
otáčky x poměř řemenice(1,3) x počet pólů(4) x počet fází (3)

Napsal: 22 úno 2013, 09:55
od p32
Takže ne, že ?

Napsal: 22 úno 2013, 09:59
od Andrea
Stačilo by zvětšit frekvenci a tlumivku tak, aby se měnič dostal do nepřerušovaných proudů. Pak nebude proud impulsní, ale jen zvlněný.

Napsal: 22 úno 2013, 10:01
od breta1
P32
Maximální povolené otáčky alternátoru jsou cca 14000ot/min, takže ten max kmitočet vychází 2,8kHz.
Takže desítky kHz ne.

Napsal: 22 úno 2013, 11:41
od p32
Dobře, už to chápu a přiznám se, že jsem ani nevěděl, že alternátor v autě dosahuje až 14000 otáček/min. Mě vždycky zajímalo jen to výstupní napětí. :wink:

Napsal: 23 úno 2013, 11:07
od frpr666
Díky za odpovědi.
tak já tam nakonec ten jeden kondenzátor přidám. Celé se to zklidní a bude to snadno regulovatelné. S frekvencí nahoru nepůjdu, neboť tam je low-cost mosfet budič, který už výš nejede.

Napsal: 18 bře 2013, 00:30
od jura80
Andrea píše:Stačilo by zvětšit frekvenci a tlumivku tak, aby se měnič dostal do nepřerušovaných proudů. Pak nebude proud impulsní, ale jen zvlněný.
Pokud neklesne pod určitou mez...

Napsal: 18 bře 2013, 14:48
od EKKAR
breta1 píše:Alternátor v autě to taky láduje do baterky pulzně i přes 100A v jednotkách/desítkách kHz a nic se neděje
p32 píše:Opravdu v desítkách kHz ? :o
Jenda_KL píše:otáčky x poměř řemenice(1,3) x počet pólů(4) x počet fází (3)
breta1 píše:P32
Maximální povolené otáčky alternátoru jsou cca 14000ot/min, takže ten max kmitočet vychází 2,8kHz.
Takže desítky kHz ne.
Hoši hoši, hádáte se tady vo suchý z nosu. Aby měl altík v autě 14 000rpm, musel by mít řemeničku 2x menší než je řemenice na klice a ta klika by musela mít 7000rpm - u motorů s vyššíma provozníma otáčkama se ale alternátorová řemenice NEDÁVÁ MENŠÍ - spíš stejně velká, aby se ložiska altíku zbytečně napřetěžovaly nadměrnýma otáčkama. Běžně dosahovaný otáčky altíků instalovaných k motorům jako samostatná jednotka hnaná řemenem jsou do 10 000rpm - ZDE NEMYSLÍM ALTERNÁTORY INSTALOVANÉ DO MOTOREK JAKO SOUČÁST JEJICH SETRVAČNÍKŮ A BUZENÉ PERMANENTNÍMI MAGNETY!

Ale z5 k běžnému autoalternátoru - obvykle je 3fázový a má jednoduché budicí vinutí v rotoru s obvykle 12 "drápovými" póly - takže kolem každé statorové cívky prochází 12 maxim magnetického toku během jedné otáčky rotoru s prostřídanou polaritou = ve vinutí se naindukuje 6 period střídavého proudu na 1 otáčku rotoru. Statorová vinutí jsou vzájemně posunuta o 120° a vývody všech jsou spojeny pomocí 6diodového můstkového usměrňovače do jednoho společného výstupu. Když tedy vezmu 10000rpm = cca 166,667 otáček za sekundu, k tomu 6 period na 1 otáčku v každé cívce a to, že za 3fázovým usměrňovačem NEDOCHÁZÍ k poklesu napětí pod jistou úroveň = veškerá střídavá složka se objevuje pouze jako zvlnění nasuperponované na stejnosměrnou úroveň, dostanu výsledný kmitočet zvlnění MAXIMÁLNĚ 3kHz s tím, že to, jestli bude nabíjecí proud do baterie impulsní (s přerušováním) nebo jen kolísavý (bez poklesu k nule) rozhoduje momentální napětí na baterii a právě ta stálá stejnosměrná úroveň za můstkovým usměrňovačem...

Napsal: 18 bře 2013, 16:47
od Atlan
Predstav si ze ta remenicka je viac ako 2krat mensia a pri 6000 ot tam je min 12000ot