Jak zacházet s pájecím perem?
Moderátor: Moderátoři
Jak zacházet s pájecím perem?
Zdravím všechny, mám dotaz týkající se zacházení s pájecím perem. Vlastnil jse už asi 8 hrotových pájedel s regulací i bez ní s topnými tělísky uvnitř těl hrotů. Většina z nich zhruba po 4 měsících odešla do věčných lovišť, ačkoliv jsem s nimi zacházel podle pokynů výrobce. Doba příhodná pro raklamaci ale iritující pro mne. A tak se chci zeptat - teď jsem pořídil pero SL-11, elektroniku regulace ohřevu jsem si postavil podle této stránky http://stepa.wz.cz/index.php?page=pajecka . Potud pohoda, všechno funguje jak má a zajímá mne, jak zacházet s tou regulací - pokud mám pauzu a nějakou dobu nepájím, je lepší teplotu stáhnout třeba na 120 stupňů a pak ji znovu nahřát, nebo nechat regulaci, ať drží vyšší teplotu a vyhnout se výkyvům? Je lepší ubrat teplotu a ušetřit tělísko zbytečně vyšší teploty, nebo teplotu držet a ušetřit tělísko zbytečného rozpínání a smršťování? Co z toho je pravděpodobnější důvod destrukce tělíska? Může i materiál a tvar hrotu ovlivnit jeho životnost? Dík za trpělivost pokud jste to dočetli až sem a i za případnou odpověď. Dan.
To si mal nejake smejdy alebo to nechavas palit cely den? Vela rokov som mal spajkovacku priamo na 230V a skoncila preto, ze odpadol kabel od telesa, nie ze by sa prepalilo. Potom som kupil SL-30 a ta tiez par rokov bez problemov funguje.
Bezne mam nastavenu teplotu okolo 350 stupnov. Ked viem, ze nebudem spajkovat dlhsie, tak ju vypnem. Parkrat som ju zabudol aj nastavenu na >400 stupnov zapnutu dlhsie a akurat sa opalil hrot, takze ho bolo potrebne znovu pocinovat. Mimochodom, hrot som zatial ziadny neznicil.
Bezne mam nastavenu teplotu okolo 350 stupnov. Ked viem, ze nebudem spajkovat dlhsie, tak ju vypnem. Parkrat som ju zabudol aj nastavenu na >400 stupnov zapnutu dlhsie a akurat sa opalil hrot, takze ho bolo potrebne znovu pocinovat. Mimochodom, hrot som zatial ziadny neznicil.
Měl jsem na stole ERS50 zapnutou pět dní v týdnu 10hod. denně, někdy i do druhého dne, když jsem ji zapoměl vypnout. Hrot za stovku. Pravda, odcházela trubka hrotu, loupaly se z ní okuje, nikoli vlastní hrot, který jsem měnil tak dvakrát do roka. Koupil jsem do rezervy ještě jednu z výprodeje Škodovky za 70Kč komplet. Tak proč vypínat?
Pre co najdlhsiu zivotnost hrotu je potrebne nepouzivat hrotpri spajkovani na ohybanie vyvodov suciastok, proste mechanicky sa snazit nezatazovat.
Samotny hrot musi byt vsak najskor vyrobeny s kvalitneho materialu. Ako som uz davnejsie pisal, ERS50 som sa zbavil prave preto, ze tam boli malo trvacne hroty. Teraz ma OKI, to sa neda porovnavat... Prip. aj znacka Weller je dobra.
Samotny hrot musi byt vsak najskor vyrobeny s kvalitneho materialu. Ako som uz davnejsie pisal, ERS50 som sa zbavil prave preto, ze tam boli malo trvacne hroty. Teraz ma OKI, to sa neda porovnavat... Prip. aj znacka Weller je dobra.
jo, měl jsem taky ERS50, a hroty odcházely jak na běžícím páse, za rok sem za hroty zaplatil víc jak za celou páječku.
Momentálně používám weller WS81. Po téměř 2 letech intenzivního denního používání vypadá hrot jak nový, stejně tak pájecí pero. Díky vyšší výhřevnosti páječky a lepšímu odvodu tepla mi stačí na pájení 250-300°C
Pokud mám během pájení přestávku, stáhnu teplotu do polohy 150°C
Edit, teď se dívám na cenu tý páječky WS81, a to je už taková inflace, nebo se někdo uhodil?? Ta páječka byla podstatně levnější.
Momentálně používám weller WS81. Po téměř 2 letech intenzivního denního používání vypadá hrot jak nový, stejně tak pájecí pero. Díky vyšší výhřevnosti páječky a lepšímu odvodu tepla mi stačí na pájení 250-300°C
Pokud mám během pájení přestávku, stáhnu teplotu do polohy 150°C
Edit, teď se dívám na cenu tý páječky WS81, a to je už taková inflace, nebo se někdo uhodil?? Ta páječka byla podstatně levnější.
-
- Příspěvky: 2838
- Registrován: 20 pro 2006, 01:00
- Bydliště: Poličské krystalinikum
- Kontaktovat uživatele:
Mám teplotně-regulovatelnou páječku založenou na náhradním peru k SL-20 (stejné jako SL-11), teplotu používám na malé plochy 250°C a na velké až 450°C. Pero je stále funkční a i původní hrot by se dal po několika letech použít (ale nemá pro mě vhodný tvar).
Tudíž potvrzuji, co bylo napsáno - těch 8 kousků, co jsi měl byl šmejd. Pokud to bylo vše přímo na 230V, tak bych se nedivil, ty bývají docela nekvalitní. Navíc ty bez regulace se nesmí nechat delší dobu zapnuté bez používání.
Tudíž potvrzuji, co bylo napsáno - těch 8 kousků, co jsi měl byl šmejd. Pokud to bylo vše přímo na 230V, tak bych se nedivil, ty bývají docela nekvalitní. Navíc ty bez regulace se nesmí nechat delší dobu zapnuté bez používání.
http://www.zvodovodu.cz/ | Pokud neodpovídám na téma a chce něco vědět, pište SZ!
Ja som si povedal, že nebudem každú chvíľu vymieňať rôzne typy pájkovačiek a radšej kúpim jednu kvalitnú
Výkon pera je 120W, sama sa pri nepoužívaní nastaví na nižšiu (nastaviteľnú) teplotu, po dlhšom nepoužívaní sa sama vypína. Pri vytiahnutí z držiaka sa zasa zobudí a pokračuje v práci. Na 300°C sa zo studena nahreje za cca. 10 sekúnd. To, čo som musel EReSou páliť dlho pre nedostatočný výkon pera (typicky spoje na zemniacich plochách), táto zvláda v pohode. Doporučujem.
Výkon pera je 120W, sama sa pri nepoužívaní nastaví na nižšiu (nastaviteľnú) teplotu, po dlhšom nepoužívaní sa sama vypína. Pri vytiahnutí z držiaka sa zasa zobudí a pokračuje v práci. Na 300°C sa zo studena nahreje za cca. 10 sekúnd. To, čo som musel EReSou páliť dlho pre nedostatočný výkon pera (typicky spoje na zemniacich plochách), táto zvláda v pohode. Doporučujem.
Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.