Stránka 1 z 2

Jak zacházet s pájecím perem?

Napsal: 08 bře 2013, 22:33
od Dandy87
Zdravím všechny, mám dotaz týkající se zacházení s pájecím perem. Vlastnil jse už asi 8 hrotových pájedel s regulací i bez ní s topnými tělísky uvnitř těl hrotů. Většina z nich zhruba po 4 měsících odešla do věčných lovišť, ačkoliv jsem s nimi zacházel podle pokynů výrobce. Doba příhodná pro raklamaci ale iritující pro mne. A tak se chci zeptat - teď jsem pořídil pero SL-11, elektroniku regulace ohřevu jsem si postavil podle této stránky http://stepa.wz.cz/index.php?page=pajecka . Potud pohoda, všechno funguje jak má a zajímá mne, jak zacházet s tou regulací - pokud mám pauzu a nějakou dobu nepájím, je lepší teplotu stáhnout třeba na 120 stupňů a pak ji znovu nahřát, nebo nechat regulaci, ať drží vyšší teplotu a vyhnout se výkyvům? Je lepší ubrat teplotu a ušetřit tělísko zbytečně vyšší teploty, nebo teplotu držet a ušetřit tělísko zbytečného rozpínání a smršťování? Co z toho je pravděpodobnější důvod destrukce tělíska? Může i materiál a tvar hrotu ovlivnit jeho životnost? Dík za trpělivost pokud jste to dočetli až sem a i za případnou odpověď. Dan.

Napsal: 08 bře 2013, 22:44
od rnbw
To si mal nejake smejdy alebo to nechavas palit cely den? Vela rokov som mal spajkovacku priamo na 230V a skoncila preto, ze odpadol kabel od telesa, nie ze by sa prepalilo. Potom som kupil SL-30 a ta tiez par rokov bez problemov funguje.

Bezne mam nastavenu teplotu okolo 350 stupnov. Ked viem, ze nebudem spajkovat dlhsie, tak ju vypnem. Parkrat som ju zabudol aj nastavenu na >400 stupnov zapnutu dlhsie a akurat sa opalil hrot, takze ho bolo potrebne znovu pocinovat. Mimochodom, hrot som zatial ziadny neznicil.

Napsal: 08 bře 2013, 22:53
od Jodr
Měl jsem na stole ERS50 zapnutou pět dní v týdnu 10hod. denně, někdy i do druhého dne, když jsem ji zapoměl vypnout. Hrot za stovku. Pravda, odcházela trubka hrotu, loupaly se z ní okuje, nikoli vlastní hrot, který jsem měnil tak dvakrát do roka. Koupil jsem do rezervy ještě jednu z výprodeje Škodovky za 70Kč komplet. Tak proč vypínat?

Napsal: 08 bře 2013, 23:12
od Dandy87
Tak nějak nevím, jestli to byly šmejdy. Spíš mě napadlo, co dělám špatně. Když se do něčeho pustím a mám materiál, jede to třeba 3 hodiny v kuse, sem tam 20 minut pauza, 4 dny v týdnu. Podle mne to není extrém.

Napsal: 08 bře 2013, 23:32
od Jodr
Páječka je především "vercajk", tak se netrap s tím že děláš něco špatně. Je to pomalu jako by jsi chtěl ušetřit štípačky tím, že budeš štípat delší dráty. :D

Napsal: 09 bře 2013, 06:35
od cabernet
Pre co najdlhsiu zivotnost hrotu je potrebne nepouzivat hrotpri spajkovani na ohybanie vyvodov suciastok, proste mechanicky sa snazit nezatazovat.
Samotny hrot musi byt vsak najskor vyrobeny s kvalitneho materialu. Ako som uz davnejsie pisal, ERS50 som sa zbavil prave preto, ze tam boli malo trvacne hroty. Teraz ma OKI, to sa neda porovnavat... Prip. aj znacka Weller je dobra.

Napsal: 09 bře 2013, 06:57
od Davidus
jo, měl jsem taky ERS50, a hroty odcházely jak na běžícím páse, za rok sem za hroty zaplatil víc jak za celou páječku.
Momentálně používám weller WS81. Po téměř 2 letech intenzivního denního používání vypadá hrot jak nový, stejně tak pájecí pero. Díky vyšší výhřevnosti páječky a lepšímu odvodu tepla mi stačí na pájení 250-300°C
Pokud mám během pájení přestávku, stáhnu teplotu do polohy 150°C

Edit, teď se dívám na cenu tý páječky WS81, a to je už taková inflace, nebo se někdo uhodil?? Ta páječka byla podstatně levnější.

Napsal: 09 bře 2013, 08:23
od Dandy87
Tak já to musím mít nastavené na 320-370 stupňů, podle hrotu. Koukám, že zkušenosti máte vesměs podobné a vypadá to spíš na to, že jsem měl doposavad šmejdská topítka. :roll:

Napsal: 09 bře 2013, 08:39
od AmarokCZ
Mám teplotně-regulovatelnou páječku založenou na náhradním peru k SL-20 (stejné jako SL-11), teplotu používám na malé plochy 250°C a na velké až 450°C. Pero je stále funkční a i původní hrot by se dal po několika letech použít (ale nemá pro mě vhodný tvar).
Tudíž potvrzuji, co bylo napsáno - těch 8 kousků, co jsi měl byl šmejd. Pokud to bylo vše přímo na 230V, tak bych se nedivil, ty bývají docela nekvalitní. Navíc ty bez regulace se nesmí nechat delší dobu zapnuté bez používání.

Napsal: 09 bře 2013, 11:32
od Jirka
I na 230V bývají kvalitní. Například JBC SL2020. Ty vydrží snad všechno.

Jinak u páječky snižuju teplotu na 100°C, pokud vím, že nebudu zase za pár minut pájet. A nevadí ji to.

Napsal: 09 bře 2013, 11:49
od forbidden
V podstatě už není co dodat, jen potvrzuju názory nademnou. Sám mám Diametral a drží už asi osmej rok. Taky o přestávce jen stáhnu teplotu na +- 100 °C. Měl jsi nějaký šmejdy.

Napsal: 09 bře 2013, 12:20
od Hydrawerk
Diametral asi není zlý, ale má bůhvíproč pouhých 35W...

Napsal: 09 bře 2013, 12:41
od Dandy87
Tak vám všem děkuji za příspěvky. Vypadá to, že bych mohl mít na nějakou dobu po problémech. Ať se vám daří, Dan.

Napsal: 09 bře 2013, 12:45
od forbidden
Na většinu prací stačí, na tahání kondů z MB se nechytá. To dělám trafopájkou a kupodivu to desky zatím přežily :lol:

Napsal: 09 bře 2013, 12:46
od helios
Ja som si povedal, že nebudem každú chvíľu vymieňať rôzne typy pájkovačiek a radšej kúpim jednu kvalitnú
Výkon pera je 120W, sama sa pri nepoužívaní nastaví na nižšiu (nastaviteľnú) teplotu, po dlhšom nepoužívaní sa sama vypína. Pri vytiahnutí z držiaka sa zasa zobudí a pokračuje v práci. Na 300°C sa zo studena nahreje za cca. 10 sekúnd. To, čo som musel EReSou páliť dlho pre nedostatočný výkon pera (typicky spoje na zemniacich plochách), táto zvláda v pohode. Doporučujem.