Regulátor motorku z kazeťáku

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Vla
Příspěvky: 312
Registrován: 09 led 2011, 01:00
Bydliště: Havířov

Regulátor motorku z kazeťáku

#1 Příspěvek od Vla »

Zdravím.
Chtěl bych se zeptat,jestli nemáte nějaký tip,nebo radu v čem by mohl být problém.Jedná se o to,že motorek běží cca 3minuty a potom se zastaví.Motorek jsem rozebral a vyčistil komutátor včetně kartáčků.Tedy samostatný motorek je v pořádku.Problém bude v regulaci.Ten integráč,co je na fotce je pravděpodobně Hallův snímač+ještě něco,protože nad ním běhá magnetický kotouček.Vyměnil jsem tranzistor2SD947 a tantalové kondíky,ale problém stále přetrvává.Můžou závadu způsobovat ty keramické kondíky,nebo odpory?Ty jsem neměnil.
Přílohy
Screenshot 2013-04-01_11-13-21.jpg
(138.44 KiB) Staženo 157 x

Uživatelský avatar
Quest
Příspěvky: 479
Registrován: 10 pro 2008, 01:00
Bydliště: Polabi, kdysi řepné, nyní řepkové lány.

#2 Příspěvek od Quest »

Zkus mrazícím sprejem ochlazovat jednotlivé součástky, po zastavení motorku.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#3 Příspěvek od Hill »

To na obrázku snad není regulátor motoru, jen snímač.
Asi bych si oměřil napětí na Q402 a Q403 na desce C.

Vla
Příspěvky: 312
Registrován: 09 led 2011, 01:00
Bydliště: Havířov

#4 Příspěvek od Vla »

Hill má oko,jako ostříž!Poznal,že je to z kazeťáku Dual C844.Ano Hille to celé,co je na fotce je regulátor Capstan motoru.Je to napájeno napětím 12V a celkem má 4vývody.2 jsou napájecí+-12V a ty další 2 vedou do desky C,kde jsou dva trimry společně s rezistory.Ten regulátor porovnává referenční napětí a těmi dvěma trimry se nastavuje rychlost 4,nebo 9.Ten motorek zkouším mimo magnetofon a napájím jej externím zdrojem.V tom konektoru,co vede na ty trimry mám připojen odpor cca 10K.Jo a ten optočlen,co je na desce C,tak slouží pouze ke snížení rychlosti převíjení ke konci kazety,v případě rychlosti 9.
Přílohy
Screenshot 2013-04-01_13-43-29.jpg
(201.03 KiB) Staženo 143 x

Uživatelský avatar
Thales
Příspěvky: 1163
Registrován: 26 lis 2006, 01:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od Thales »

Hill umí především číst.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#6 Příspěvek od Hill »

Bingo!
Potíž je v tom, že do tohoto modelu se dávaly dva různé motory (výrobní čísla jsou uvedená ve schématech) a zrovna k tomuto motoru je potíž schéma najít.

Vla
Příspěvky: 312
Registrován: 09 led 2011, 01:00
Bydliště: Havířov

#7 Příspěvek od Vla »

Bohužel je to tak.Schéma je bez šancí.Jediná možnost tedy asi zbude vyměnit veškeré pasivní součástky a pak se uvidí.Ten integráč bude pravděpodobně asi zakázkový obvod určený pouze pro tento motorek a proto má takové 🤐 označení a dataschet k tomu tedy není.

Vla
Příspěvky: 312
Registrován: 09 led 2011, 01:00
Bydliště: Havířov

#8 Příspěvek od Vla »

Zdravím,tak to vypadá,že je závada odstraněna.Znovu jsem "rozpůlil"motorek a změřil elektrolyt,který je zapojen mezi kartáčky.Má kapacitu 4,7uF.Změřil jsem jej na ESR a vykazoval 65%kvalitu.Pak jsem ještě změřil jeho kapacitu a byla 4,2uF.Tak jsem jej vyměnil a už mi kazeťák hraje cca 2hodiny v kuse a motorek nevykazuje žádné anomálie :D Je možné,že by to bylo tím :?:

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od Habesan »

Kromě kapacity a ESR má reálný kondenzátor také svod a dovolené napětí.
Možná se při provozu prorážel.

Gratuluji k opravě.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“