Stránka 1 z 1

Regulátor motorku z kazeťáku

Napsal: 01 dub 2013, 11:24
od Vla
Zdravím.
Chtěl bych se zeptat,jestli nemáte nějaký tip,nebo radu v čem by mohl být problém.Jedná se o to,že motorek běží cca 3minuty a potom se zastaví.Motorek jsem rozebral a vyčistil komutátor včetně kartáčků.Tedy samostatný motorek je v pořádku.Problém bude v regulaci.Ten integráč,co je na fotce je pravděpodobně Hallův snímač+ještě něco,protože nad ním běhá magnetický kotouček.Vyměnil jsem tranzistor2SD947 a tantalové kondíky,ale problém stále přetrvává.Můžou závadu způsobovat ty keramické kondíky,nebo odpory?Ty jsem neměnil.

Napsal: 01 dub 2013, 11:49
od Quest
Zkus mrazícím sprejem ochlazovat jednotlivé součástky, po zastavení motorku.

Napsal: 01 dub 2013, 13:30
od Hill
To na obrázku snad není regulátor motoru, jen snímač.
Asi bych si oměřil napětí na Q402 a Q403 na desce C.

Napsal: 01 dub 2013, 13:44
od Vla
Hill má oko,jako ostříž!Poznal,že je to z kazeťáku Dual C844.Ano Hille to celé,co je na fotce je regulátor Capstan motoru.Je to napájeno napětím 12V a celkem má 4vývody.2 jsou napájecí+-12V a ty další 2 vedou do desky C,kde jsou dva trimry společně s rezistory.Ten regulátor porovnává referenční napětí a těmi dvěma trimry se nastavuje rychlost 4,nebo 9.Ten motorek zkouším mimo magnetofon a napájím jej externím zdrojem.V tom konektoru,co vede na ty trimry mám připojen odpor cca 10K.Jo a ten optočlen,co je na desce C,tak slouží pouze ke snížení rychlosti převíjení ke konci kazety,v případě rychlosti 9.

Napsal: 01 dub 2013, 19:36
od Thales
Hill umí především číst.

Napsal: 01 dub 2013, 20:27
od Hill
Bingo!
Potíž je v tom, že do tohoto modelu se dávaly dva různé motory (výrobní čísla jsou uvedená ve schématech) a zrovna k tomuto motoru je potíž schéma najít.

Napsal: 01 dub 2013, 21:11
od Vla
Bohužel je to tak.Schéma je bez šancí.Jediná možnost tedy asi zbude vyměnit veškeré pasivní součástky a pak se uvidí.Ten integráč bude pravděpodobně asi zakázkový obvod určený pouze pro tento motorek a proto má takové 🤐 označení a dataschet k tomu tedy není.

Napsal: 04 dub 2013, 19:08
od Vla
Zdravím,tak to vypadá,že je závada odstraněna.Znovu jsem "rozpůlil"motorek a změřil elektrolyt,který je zapojen mezi kartáčky.Má kapacitu 4,7uF.Změřil jsem jej na ESR a vykazoval 65%kvalitu.Pak jsem ještě změřil jeho kapacitu a byla 4,2uF.Tak jsem jej vyměnil a už mi kazeťák hraje cca 2hodiny v kuse a motorek nevykazuje žádné anomálie :D Je možné,že by to bylo tím :?:

Napsal: 05 dub 2013, 12:29
od Habesan
Kromě kapacity a ESR má reálný kondenzátor také svod a dovolené napětí.
Možná se při provozu prorážel.

Gratuluji k opravě.