Stránka 1 z 2

Nabíječka aku s řiditelným výkonem 230/48V

Napsal: 15 dub 2013, 11:23
od rob_brno
Zdravím,

řeším jak nabíjet nicd aku o 24V nebo 48V přebytky z FVE. Řídící obvod mám celkem v hlavě vyřešen pomocí elměru a vyhodnocování pulzů S0 jednočipem Atmelem(výstupem může být PWM nebo analog napětí), ale vůbec nemám představu jak tímto výstupem silově ovládat nabíječku, aby si vzala ze sítě jen určitý výkon.
Maximální výkon by mohl být třebas kolem 1500VA, tedy 30A při cca 50V.

Napadly mě tyto možnosti:
- použít komerční řešení - tohleto snad nějak umí nabíječky Ascom SMPS.
- použít binárně odstupnované výkony několika traf, např. (pro aku s max. proudem 30A-1500VA), trafo 16A a 8A a 4A a tyto podle dostupných přebytků připojovat paralelně(dosáhlo by se min. nabíjecího výkonu 200VA až max. 1400VA s krokem po 200VA).
- použít jedno velké trafo v režimu s triakovým řízení výkonu na primáru.


Nerealizoval jste někdo něco podobného?
Nevíte o konkrétní cenově dostupné komerční nabíječce, která by toto uměla?

Napsal: 15 dub 2013, 18:27
od medulin
Jaká je to nabíječka? Jestli má pulzní zdroj, tak by se možná dal regulační signál "naroubovat" do toho pulzního zdroje. Při požadavku na nižší výkon blokovat řídící pulzy otevírající tranzistor ve zdroji.

Napsal: 15 dub 2013, 21:36
od rob_brno
Celkem nic o té nabíječce nevím, pouze, že jich takto jeden člověk používá čtyři paraleleně připojené pro max. výkon 4x750W. A to, že ji na inzerát někde prodávají za 5t kč.

Dalo by se tedy říct, že by se takto dala "přesvědčit" obecně jakákoliv nabíječka s pulzním zdrojem?
Neměl byste tip na nějakou u nás běžně dostupnou a rozšířenou?

Napsal: 20 dub 2013, 17:22
od rob_brno
Takže už jsem našel komerčně prodávanou origo nabíječku 48V s tímto vstupem pro řízení výst. proudu o výkonu 1,5kW za 7300kč - půjdu touto cestou, nemusím nic předělávat neztácím záruku.

Napsal: 05 říj 2013, 01:04
od pawka
slo by timto nabijet baterky z auta a taky motorkovy agm? nebo to neni vhodny?
http://www.mz-racing.net/p7026-6458-sta ... zdroj-15a/

Napsal: 05 říj 2013, 08:31
od PavelFF
Ano,šlo by to. Umí nastavit napětí i proud. Je to univerzální zdroj.

Napsal: 05 říj 2013, 19:49
od pawka
a neni moc ci malo usmernene? co znamena,ze stabilizovany? ze vystupni hodnoty jsou "přesné"? moc dekuju, je to velice pekny zdroj, ma U/Imetr a regulaci az 0-15A 5-12V to je uplne to co se presne kazdemu hodi nacokoliv.

Napsal: 05 říj 2013, 22:14
od PavelFF
Usměrněné je tak akorát :)
Stabilizovaný znamená, že drží nastavené hodnoty napětí nebo proudu. I když se mění napájecí síťové napětí a nebo zatěžovací odpor (v určitých mezích).

Ano, je to velice pěkný zdroj.
Vzhledem k tomu, že je spínaný, nebude výstupní napětí úplně "hladké", jako třeba z akumulátoru, ale bude mít zvlnění asi tak desítky mV. Pro nabíjení aku to nevadí a pro většinu běžných aplikací taky ne (motory, svítidla, topení). Vadilo by to, kdybys chtěl napájet třeba nějaký citlivý přijímač. A třeba ne, ale já tam nikde nevidím žádné specifikace, kromě toho, co je na předním panelu. Což je docela málo.

Napsal: 06 říj 2013, 10:55
od pawka
konecne sem si precetl na encyklopedii co je spinany a invertorovy zdroj,ted uz to zhrubateoreticky vim.
specifikace nikde nepisou, ono uplne nikde,malo vyrobcu ukaze co jeho vyrobek umi a dela. vytverne kresleni,ano to umej dobre! ja sem proste nenasel zadnou nabijecku akumulatoru ktera by me oslovila a presvedcila,ze je ta prava. podle me ani nevedi co pisou v navodech. pletou si gelovou s agm. a nejsou schopni rict jakym U/I bude nabijeno. kazdy vyrobce ma cca 5-20 druhu nabijecek,pritom by stacili max 3 druhy nebo jeden univerzalni. kazdy kdo ma doma motorku,auto a traktor,ma velice siroky rozsah nabijeni. 12V 8-140Ah. na tom zdroji dam 13,6V 0,8A a budu nabijet. snad se nijak nebude hřát

Napsal: 06 říj 2013, 11:26
od PavelFF
Nabíjení může být věda, nebo se z něj aspoň dá věda udělat.
Univerzální zdroj z odkazu má proti nabíječce výhodu, že si můžeš nastavit napětí i maximální proud. Vyžaduje ale kvalifikovanou obsluhu a to může být i nevýhoda. Většina lidí těžko rozliší rozdíl mezi proudem a napětím a pro ně je lepší jednoúčelová nabíječka.

Pokud nastavíš napětí 13,6V, pravděpodobně se baterka nabije jen částečně.
O nabíjení a nabíječkách jsou tu tuny vláken stejně jako o znovuoživení (marném) starých akumulátorů těsně před smrtí. Je to vděčné téma, skoro každý má doma nějakou autobaterii.

Napsal: 06 říj 2013, 15:21
od pawka
je to agm ta by se mela nabijet do plynovaciho napeti 13,8V aspon,tak to mam načtený z ruzdnych zdroju.
kdyz to budu nabijet musim merit teplotu,nesmi byt vetsi jak 40°C, jak zkoumat napeti,kdyz je to stabilizovane? bude ruzt? zdroj + aku?kdyz to nema zadnou nabijeci charakteristiku

Napsal: 06 říj 2013, 22:03
od PavelFF
Do zkratu nastavíš na zdroji proud jaký potřebuješ - třeba tvých 0,8A.
Potom nastavíš třeba 13,8V a připojíš baterku. Napětí poklesne ale proud nepřesáhne 0,8A. Během nabíjení napětí postupně poroste(až na 13,8V) a proud bude klesat. To je nabíjení podle charakteristiky I-U, aspoń myslím.
Nejdřív je nabíječ zdroj proudu, potom zdroj napětí.
O teplotu se starat nemusíš, pokud budeš nabíjet proudem jen 0,8A(kapacita 8Ah?) a napětím 13,8V. Proud rychle sám klesne. Baterie se při 13,8V nikdy plně nenabije. O to se pak musí postarat alternátor.
Jinak píšou , že napětí nabíječky pro AGM aku může být až do 14,4V.

Napsal: 07 říj 2013, 17:14
od pawka
jak kde uvadej to napeti,uz sem z toho taky jelen, nekde 13,8 nekde 14,4V.
ano je to 12V8Ah.
nojo ono se to zapojuje do skratu, to me nikdy nenapadlo, to chce nejdriv vse pripojit a pak zapnout zdroj do site.

Napsal: 09 říj 2013, 00:07
od EKKAR
Napěťový meze při nabíjení jsou jednoduchý:
- maximum bez výraznýho plynování (dobrý pro AGM a obecně hermetický baterie) je 13,8V, stav nabití je při tomto napětí cca 75% maximální dosažitelný kapacity;
- maximum bez silnýho plynování (dobrý do auta, kde je každý % nabití k dobru, ale je možná občasná údržba a případný dolití) je 14,4V - stav nabití je cca 85% nejvyšší dosažitelný kapacity;
- absolutní maximum s bouřlivým plynováním, při kterým dochází k velkým ztrátám elektrolytu jak "vyvařením" (elektrolýzou na kyslík a vodík - třaskavá směs, bez odvětrávání hrozí výbuch!!!), tak rozstřikem a který se dá dosáhnout nabíjením trvalým proudem bez napěťovýho omezení, je 16,8V - náboj je na 100%, ale nelze tak baterku nechat delší dobu, hrozí tvrdá sulfatace povrchu desek jak přebíjením, tak vyschnutím po ztrátě elektrolytu.

Nabíjecí proud se nastavuje tak, aby obecně nepřekračoval 0,1C neboli aby se plnej náboj baterie dodal během 10 hodin. Kvůli pokrytí ztrát při nabíjení se tímto proudem má nabíjet 14 hodin neboli má se dodat 140% nominální kapacity, aby se do baterie dodal plnej náboj. Při nabíjení prodem vyšším jak 0,1C se musí hlídat teplota a plynování/hladina elektrolytu, aby se nevycákal a baterka se nezasulfátovala. Obecně teplota nemá na povrchu aku překročit 40°C, protože v ten moment už je uvnitř až 60°a to dost škodí.

Napsal: 09 říj 2013, 09:22
od pawka
spis me jde o to,jestli ten zdroj je vhodny,aby nijak neskratoval. Moc diky chlapi za pomoc!