Změna rozsahu potenciometru
Moderátor: Moderátoři
Změna rozsahu potenciometru
Zdravím,
mám dotaz. Mám tu potenciometr, který při zapojení konců na 12 V má rozsah na jezdci od 4,76 do 10,26V. Je to ovladač pro serva, která naklápí světlomety. Postavil jsem si bokem obvod s LM3914N a bargrafem o 10 ledkách, který potřebuje jako "signál" U v rozsahu 0-5V a podle toho rozsvěcuje LEDky na bargrafu. Ale nenapadá mě, jak vhodným způsobem jednoduše transformovat rozsah napětí z toho ovladače tak, abych ho měl k dispozici pro ten řídící vstup, kde je potřeba 0-5V. Máte někdo nějaký nápad? =)
//edit: jdou mi hlavou myšlenky na nějaké řízení tranzistorem, který by byl připojen na 5V z nějakého děliče (napájení mám na 12V) a do báze by se posílalo napětí z toho ovladače, ale v teorii obvodů mám jen základy, tak mě kdyžtak nekamenujte =)
Předem díky za rady
mám dotaz. Mám tu potenciometr, který při zapojení konců na 12 V má rozsah na jezdci od 4,76 do 10,26V. Je to ovladač pro serva, která naklápí světlomety. Postavil jsem si bokem obvod s LM3914N a bargrafem o 10 ledkách, který potřebuje jako "signál" U v rozsahu 0-5V a podle toho rozsvěcuje LEDky na bargrafu. Ale nenapadá mě, jak vhodným způsobem jednoduše transformovat rozsah napětí z toho ovladače tak, abych ho měl k dispozici pro ten řídící vstup, kde je potřeba 0-5V. Máte někdo nějaký nápad? =)
//edit: jdou mi hlavou myšlenky na nějaké řízení tranzistorem, který by byl připojen na 5V z nějakého děliče (napájení mám na 12V) a do báze by se posílalo napětí z toho ovladače, ale v teorii obvodů mám jen základy, tak mě kdyžtak nekamenujte =)
Předem díky za rady
On nepotřebuje potlačit "začátek stupnice" zenerkou - on potřebuje indikovat polohu větlometů bargrafem s LM39xx, kterej má nejvyšší napětí na vstupu 5V - a to potlačení počátku mu udělá nastavení dolního referenčního napětí na obvodu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Takže opravdu nic lepšího než dělič se udělat nedá? Mno uvidím, jak to bude fungovat. Stane se něco, když ten vstup přetížím třeba o půl až jeden volt? O
Ekkar: To nastavení dolního referenčního napětí na obvodu znamená hodit jako zem pro ten LM +5V? Já už tam naházel odpory pro ledky z bargrafu, který jsem spočítal na napájení 12V.
Ekkar: To nastavení dolního referenčního napětí na obvodu znamená hodit jako zem pro ten LM +5V? Já už tam naházel odpory pro ledky z bargrafu, který jsem spočítal na napájení 12V.
Ne, proboha... Jen to znamená, že na SIGNÁLOVEJ vstup nesmíš dát víc jak 5V. Takže vem hezky dva odpory nějakých 10kΩ, zapoj je do série, jeden konec dej na společnou kostru a druhej na ten jezdec potenciometru nastavení světel. A signál pro LM39xx odebírej ze spoje těch odporů. Když ssi najdeš datašit, zjistíš tam i jak a čím se nastavujou hranice indikace u těchhle obvodů - nastav to pak podle toho popisu a budeš mít indikaci jakou potřebuješ. Stačí na to 2 potenciometrický trimry...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Myslím, že takhle jednoduše s těmi dvěma odpory to nepůjde. Ono totiž to napětí na běžci kolísá s napětím palubní sítě auta, a to dost značně a to by rozsvěcovalo diody které nemá.EKKAR píše:Ne, proboha... Jen to znamená, že na SIGNÁLOVEJ vstup nesmíš dát víc jak 5V. Takže vem hezky dva odpory nějakých 10kΩ, zapoj je do série, jeden konec dej na společnou kostru a druhej na ten jezdec potenciometru nastavení světel. A signál pro LM39xx odebírej ze spoje těch odporů. Když ssi najdeš datašit, zjistíš tam i jak a čím se nastavujou hranice indikace u těchhle obvodů - nastav to pak podle toho popisu a budeš mít indikaci jakou potřebuješ. Stačí na to 2 potenciometrický trimry...
Má to na efektový blikátko, víceméně indikující náklon světel v autě - myslíš že když se indikace pohne o 1 LEDku během třeba impulsního odběru serva, že mu to bude vadit?
Jemu se hlavně jedná o to, aby viděl jestli má světla nahoře (poloha odlehčenýho zadku) nebo dole (zadek se zatížením = auto by bez změny nastavení svítilo nahoru = oslňovalo by) - chtít indikovat jestli jsou skloněný o 1,5° nebo jestli to je o 1,75° je myslím nesmysl...
Jemu se hlavně jedná o to, aby viděl jestli má světla nahoře (poloha odlehčenýho zadku) nebo dole (zadek se zatížením = auto by bez změny nastavení svítilo nahoru = oslňovalo by) - chtít indikovat jestli jsou skloněný o 1,5° nebo jestli to je o 1,75° je myslím nesmysl...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
WLAB - jde o naprosto neškodnej tuning (naprosto pitomýho) stavu, kterej nabízí výrobce auta. Ten regulační potenciometr sklonu světel je vždycky schovanej někde bokem, jiná indikace než jeho poloha není a podívat se na něj VE DNE, kdy není vidět na silnici kam ti vlastně šajnujou světla znamená zkroutit se jako § a dívat se za jízdy místo na silnici kamsi pod volant.
Navíc na něm musíš udržet pozornost určitou minimální rozpoznávací dobu, než zjistíš, jestli je ten regulátor nastavenej na 0, 1 nebo 2, což znamená že minimálně vteřinu pojede "pade" úplně na slepo.
Zato když si udělá někam bokem na viditelnější místo 10tiLEDkovej bargraf s LM3914 a bude se podle něj opravdu řídit při nastavování světel podle zátěže zadku auta, bude rozhodně dělat pro bezpečnost sebe i ostatnícch na silnici víc, než dělá 99% ostatních.
Navíc na něm musíš udržet pozornost určitou minimální rozpoznávací dobu, než zjistíš, jestli je ten regulátor nastavenej na 0, 1 nebo 2, což znamená že minimálně vteřinu pojede "pade" úplně na slepo.
Zato když si udělá někam bokem na viditelnější místo 10tiLEDkovej bargraf s LM3914 a bude se podle něj opravdu řídit při nastavování světel podle zátěže zadku auta, bude rozhodně dělat pro bezpečnost sebe i ostatnícch na silnici víc, než dělá 99% ostatních.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
EKKAR
Vím, že je to jen indikace, ale žralo by mě, kdyby se po přidání plynu přidávala/ubírala pokaždé jedna dioda.
Není složité to udělat pořádně a tak, aby to fungovalo správně, kdysi jsem to navrhoval do své FELDY.
Jde o to, že napájení motorku i děliče musí být z téhož zdroje, tedy z palubních a kolísajících 12V, tehdy se motorek nepohne při kolísání toho palubního napájení, a běda, když bychom se pokusili jedno z těch napětí stabilizovat, pak by motorek cukal při kolísání palubního napětí.
Takže pokud nelze vytáhnout napětí z konců potenciometru, je potřeba udělat odporový dělič ze tří odporů tak, aby spodní uzel byl těch 4,76V a horní 10,26V a tato napětí přivést na piny Rl a Rh obvodu LM3914.
Vím, že je to jen indikace, ale žralo by mě, kdyby se po přidání plynu přidávala/ubírala pokaždé jedna dioda.
Není složité to udělat pořádně a tak, aby to fungovalo správně, kdysi jsem to navrhoval do své FELDY.
Jde o to, že napájení motorku i děliče musí být z téhož zdroje, tedy z palubních a kolísajících 12V, tehdy se motorek nepohne při kolísání toho palubního napájení, a běda, když bychom se pokusili jedno z těch napětí stabilizovat, pak by motorek cukal při kolísání palubního napětí.
Takže pokud nelze vytáhnout napětí z konců potenciometru, je potřeba udělat odporový dělič ze tří odporů tak, aby spodní uzel byl těch 4,76V a horní 10,26V a tato napětí přivést na piny Rl a Rh obvodu LM3914.