Stránka 1 z 3

Signalizacia na zeleznicnom prejazde

Napsal: 29 dub 2013, 23:18
od Atlan
Ak uz to tu bolo... tak.

Tak zase nejaka mudra hlava vymyslela ze biele blikajuce svetlo na prejadze zrusime..... to mozu zrusit komplet cely vystraznik zo svetlami.

Lebo bez tej blikajucej bielej nie je iste ze zariadenie funguje, tak že aj tak bude treba spomalit alebo zastat a presvedcit sa ci nejde vlak.

Vysledkom bude viac nehod na prejazdoch ... nevadi prirodzeny vyber bude fungovať.

Napsal: 30 dub 2013, 00:00
od Hydrawerk
Uh, mě se zdá, že mnoho železničních přejezdů s bílým světlem už není.

Napsal: 30 dub 2013, 00:10
od MetalGod
Sice to může blikat, ale ani na to se nedá spolehnout. Jsou tomu asi 2 roky, co jsem jel z Pardubic přes Starý Jesenčany domů. No a právě tam na přejezdu blikalo bílý světlo, tak jsem ani nebrzdil. Naštěstí jsem jel docela rychle, protože zprava, od nádraží, mě málem nabrala lokotka, která jela směrem na Medlešice. Minuli jsme se jen asi o 4-5m.
ČD na to prostě séřou.

Napsal: 30 dub 2013, 05:46
od Hill
MetalGod píše:.....ČD na to prostě séřou.
Nebo se prostě někomu zase hodily vodiče, kterými je přibližovací úsek kolejí připojený k automatice, přece jen je to pár kilo, která v Kovošrotu vezmou, a ještě nestihli položit nové...

Napsal: 30 dub 2013, 06:03
od Zirafka
Hill píše:Nebo se prostě někomu zase hodily vodiče,
To by tam ale rozhodně neblikala bílá ;-)

Pokud bliká bílá a něco jede, je to obrovský malér a já osobně vím jen o jednom případu v Proboštově. Toto je tedy druhý.

Napsal: 30 dub 2013, 07:46
od Habesan
Motiv prohozeného blikání na přejezdu se objevil i v jenom hraném dokumentu o sportovním vyžití na venkově.
Vzhledem k upadající úrovni kinematografie to byl loni jeden z těch lepších filmů... Jo, myslím Okresní přebor - Poslední zápas Pepika Hnátka.

Napsal: 30 dub 2013, 09:25
od kejki
Tady se to stávalo také. Za mokra prostě jednou nevyplo a pak už funguje spínání jednou opačně.
Jeden den jsen to hlásil policii, druhý den znovu - dráhy tvrdí, že je to v pořádku. Tak jsem volal na SŽDC. Sranda je, že jsem našel jen sekretariát GŘ. Ale fungovalo to.

Napsal: 30 dub 2013, 10:08
od Hill
Zirafka píše:To by tam ale rozhodně neblikala bílá
Ona ta automatika pozná, že je odpojená od kolejí?
Přece bílá signalizuje, že je zařízení pod napětím, nejede z baterek, "samo se cítí být zdrávo", a že v přibližovacím úseku nebyly navzájem spojené kolejnice. Dokud něco neprojelo opačným směrem, aby logika zjistila, že tam nebyl kontakt, i když měl být, tak ukradené vedení ke kolejím nijak neidentifikuje.
Pravda, přes dvacet let jsem to zevnitř neviděl, je možné, že se automatika od té doby aspoň trochu zinteligentnila (a doufám, že aspoň někde je už zmodernizovaná).
Ono se tam testuje ještě nějaké zemní spojení, aby se ověřilo, že ty kolejnice pořád ještě do skříně připojené jsou?

Napsal: 30 dub 2013, 11:51
od monterjirka
Hill píše:
Zirafka píše:To by tam ale rozhodně neblikala bílá
Ona ta automatika pozná, že je odpojená od kolejí?
...
Ono se tam testuje ještě nějaké zemní spojení, aby se ověřilo, že ty kolejnice pořád ještě do skříně připojené jsou?
Vždycky jsem tě bral jako velkého odborníka, ale tady máš mezery.

Na jednom konci se do kolejí pustí napětí, pouští se to přes trafo a primár trafa je připojen přes kondenzátor a je to "přibližně laděné do rezonance", do kolejí jde cca 12 - 25V, na druhém konci se odebírá napětí a transformuje "nahoru", přivede se na speciální relé, které hlídá nejen přítomnost napětí, ale i správný fázový posuv, aby se vyloučilo natažení "z jiného zdroje".
To znamená, že relé odpadne nejen když se koleji vyzkratují, ale i když se přeruší přívod.
A když relé odpadne, obsadí se kolejový obvod a ten spustí další činnost na zabezpečovacím zařízení.
Bylo by to na několika stránkový popis co vše je "ošetřené".
Ať se děje cokoliv mimořádného, každá maličkost jako "první" přeruší přívod pro kmitač bílého světla.

Napsal: 30 dub 2013, 12:27
od Habesan
Ona se totiž před cca 20 lety dělala určitá modernizace.

Před lety jsem o to zavadil, z toho mála co si pamatuju, je to tak, jak popisuješ.
Neměl bys ten několikastránkový popis k nahlédnutí?

Stejně si myslím, že když někdo uvízne na přejezdu, mělo by stačit propojit kolejnice startovacím(y) kabely.

Napsal: 30 dub 2013, 13:00
od Michal22
Habesan (a ostatní)- pořád se bavíte jen o KO (kolejových obvodech). Ale dneska se už hodně používají PN (počítače náprav-http://cs.wikipedia.org/wiki/Po%C4%8D%C ... %C3%A1prav). U nich už ovlivnění pomocí kabelu asi nepůjde.

Pokud někdo uvízne mezi závorami, má udělat jediné- jednu závoru prorazit. Jsou na to stavěné.

Jinak s tím bílým kmitavým světlem je to tak, že pokud logika přejezdu zjistí jakýkoliv problém, okamžitě se bílá kmitavá vypne- tak jak píše monterjirka.

Málo se taky ví, že pokud nesvítí bílá kmitavá(=pozitivka), musí se řidič na přejezdu chovat tak, jako by se jednalo o přejezd pouze vybavený kříži (pokud totiž někdo sebere třeba napájecí kabel, tak ten přejezd na sebe nijak neupozorní, zůstane ve stavu "mrtvolka").

Napsal: 30 dub 2013, 14:22
od monterjirka
Michal22 píše:...
Málo se taky ví, že pokud nesvítí bílá kmitavá(=pozitivka), musí se řidič na přejezdu chovat tak, jako by se jednalo o přejezd pouze vybavený kříži (pokud totiž někdo sebere třeba napájecí kabel, tak ten přejezd na sebe nijak neupozorní, zůstane ve stavu "mrtvolka").
Dík. Jsem rád, že tohle napsal někdo jiný. Tohle já totiž tvrdím už dávno, že ty "kříže označující nechráněný přejezd" platí v okamžiku, kdy tam nesvítí víc.
Škoda, že to dost jasně nedokážou vysvětlovat v autoškole!

Pokud vypadne napájení přejezdu (přívod sítě), měl by běžet 6 hodin na baterku. Výpravčímu svítí na kontrolním panelu "porucha 1. stupně"
Pokud by vypadl přejezd úplně, výpravčímu svítí porucha a asi do 20 vteřin začne zvonit zvonek, který jde vypnout jen když "utrhne plombu". Pokud už je na trati vlak, má výpravčí šanci ho zavolat vysílačkou nebo poslat signál STOP (a třeba Generální STOP pro všechny vlaky, které to zachytí). Přes přejezd se pak jezdí za nějakých mimořádných podmínek podle předpisů...

Napsal: 30 dub 2013, 14:42
od Zirafka
Tedy já žasnu, kolik je tu odborníků :-)

Popis kolejového obvodu tu byl popsán celkem dobře, jen tam není nic o rezonanci. Prostě se na jedné straně pustí do kolejnic proud a na druhé straně se hlídá, jestli tam je, jaké je napětí a fáze a podle toho tahá relé. Pokud tam je počítač náprav, je to jinak, ale výsledek je obdobný.

V obvodu kmitavé bílé je zapojeno kde co možného a opravdu bílá zhasne při většině prkotin.

Tak a teďka k tomu, co tu zaznělo zmateně nebo přímo špatně:

- pokud logika přejezdu nevidí na koleje, pustí přejezd do výstrahy. Je jedno, jestli tam je KO nebo počítač. KO se vyhodnotí jako obsazený i tehdy, pokud někdo zkratuje koleje, přeřízne koleje, ukradne kabely, poškodí styková trafa, prosolí přejezd...

- pokud vypadne hlavní napájení, zapne se záložní. Pokud vypadne i to (nebo není zřízené) tak se přepne na baterie a přejezd ještě další tři hodiny jede normálně dál. Pak jede sice také, ale dopraváci mu už nevěří a zavádějí opatření (rozkaz k opatrně jízdě)

- pokud vypadnou všechna napájení, tak přejezd se závorami nedělá mrtvou, ale spadnou závory, ačkoli blikače neblikají. Přejezd bez závor, ale s blikači, se tváří jako by se nic nedělo a to je potenciálně nebezpečné.

- poruchy prvního a druhého stupně se dneska již nepoužívají. Je to "Nouzový stav" nebo "Poruchový stav" a obsluhující zaměstnanec ví, jak se má chovat. Jinak výpadek proudu nemusí znamenat přechod do nouzového stavu, to se používá jen tehdy, když je v kabelu málo žil, jinak je tam samostatná indikace. Opět obsluhující zaměstnanec ví, co má dělat.

Když se podíváte do zákona o drahách a do zákona o provozu na pozemních komunikacích, tak tam najdete tyto tři signály, které PZZ dává uživateli pozemní komunikace:

1. pozitivní signál - blikající bílá. Řidič smí jet přes přejezd rychlostí 50 km/h a může se spolehnout na to, že nebude ohrožen.
2. varovný signál - na výstražnících nesvítí nic. Řidič smí jet přes přejezd maximálně 30 km/h a je jeho povinností se rozhlédnout stejně, jako na přejezdu bez zabezpečovacího zařízení.
3. výstražný signál - kmitající dvě červená světla. V případě poruchy i jen jedno kmitající červené světlo, případně i jen jedno světlo svítící. Kmitavá světla jsou doplněna i výstrahou akustickou

Ještě k těm lidem, přejezd může a nemusí mít kontrolní linku někam do obsazeného místa. Pokud ji nemá, tak má přejezdníky (speciální návěstidla). Stařičké přejezdy vzor SSSR někdy nemají ani to, ale těch je už minimum a navíc jsou to přejezdy veeeeelmi spolehlivé. A navíc, obsluhující zaměstnanec nemusí být jen výpravčí, může to být signalista nebo třeba lidi na hradle či hlásce. Případně i "baba v kase" pokud je tam někde obsazená zastávka.

Mimochodem, až někdo někde bude zase tvrdit cosi o nechráněném nebo nezabezpečeném přejezdu, tak mu nevěřte, takový prostě neexistuje ;-) Každý přejezd je totiž zabezpečený minimálně tím křížem, který ale všem účastníkům silničního provozu říká, jak se mají chovat a co mají a co nemají dělat. Praxe je jiná, ale to je také jiná věc.

Koukám, že jsem se zase jednou trochu rozepsala, snad mi to odpustíte.

Napsal: 30 dub 2013, 14:49
od EKKAR
Klid, Saško - konečně tady "promluvil" člověk od drátů na dráze a ne jen někdo, kdo "se domnívá že to nějak tak bude"...

Napsal: 30 dub 2013, 14:54
od Zirafka
Ještě jsem si vzpomněla na pár věcí:

Pokud se už rozsvítí kontrolka Porucha, tak zvonek začne zvonit okamžitě také, není tam prodleva.

Ne všechny vlaky mají zařízení na zastavení vlaku na dálku, to funguje jen tam, kde je TRS - traťový rádiový sytém a funguje to jen tehdy, pokud je tam signál. Jsou prostě místa, kde není. Není jich moc, ale nejsou. A vedlejší tratě TRS stejně nemají.

Modernizace sice probíhá, ale ne tak jak si lidé představují. Technika zabezpečovacího zařízení je dosti konzervativní a tak všude kralují relé. A mimochodem, nová a super hyper dokonalá zařízení neznamenají, že to bude spolehlivější než zařízení starší. Často spíše naopak. Nemluvím o bezpečnosti, ale o spolehlivosti.

Základní pravidlo zabezpečovacích zařízení je "při poruše jdu bezpečným směrem" proto se při poškození kabelů spustí výstraha na přejezdu, rozsvítí se červená na návěstidle a podobně.

Někdo tu už psal o proražení závory, ano břevna jsou na to uzpůsobená, že pokud je potřeba nouzově opustit zavřený přejezd, tak je lze snadno přerazit. Počítejte ale s tím, že jsou hodně drahá. Přesto platí, že pokud někoho závory zavřou, tak je to to menší zlo.

A ještě jedna poznámka na závěr: dokud blikají červená světla, tak řidič ani chodec nemají na přejezdu co dělat. Je to podle zákona o provozu, ale je to i z toho důvodu, že během blikání světel mohou závory kdykoli zase spadnout dolů a přejezd uzavřít. Nemusí tam být žádná prodleva. Prostě se začnou zvedat, dojedou do poloviny a pak se zase spustí. Případně se břevna i zvednou až nahoru, ale zase začnou klesat. Dělá to hlavně na dvoukolejných tratích vlak na druhé koleji. Pokud ale červená světla zhasnou, tak při opětovném spuštění výstrahy musí proběhnout celá předzváněcí doba a teprve pak se závory zase zavřou. Předzváněcí doba je doba od začátku dávání výstrahy do zavření závor. Počítá se to podle normy, ale ve zkratce se dá říci, že vozidlo dlouhé 22 metrů jedoucí rychlostí 5 km/h musí bezpečně opustit přejezd, pokud se výstraha začne dávat v okamžiku vjezdu vozidla na přejezd. V normě je ta definice jinak, ale platí to takto.

Tak už dám fakt pokoj, dost bolo práce :D