Stránka 1 z 2

Regulace otáček jednofázového motoru

Napsal: 06 kvě 2013, 11:43
od impedance
Dobrý den, dostal jsem za úkol vyřešit regulaci ( zpomalení) 1f motoru k brusce na pásy. Údajně motorek prý posunuje pás moc rychle a bruska to nestíhá brousit, takže je potřeba snížit rychlost posuvu , ale nikdo neví o kolik. Jelikož s tím nemám zkušenosti, tak bych se chtěl zeptat vás jak by jste to udělali. První co mě napadlo změnou skluzu , ale na ten motůrek to není skoro žádná zátěž. Pak jsem někde četl ,že by mohl pomoct regulátor otáček z vysavače. Upřímě ani nevím co to je, nikdy jsem to v žádnym ani neviděl. Co si o tom myslíte? Nebo nějaká pwm regulace? přemýšlel jsem, že bych do motoru pouštěl jen kladnou půlvlnu, to by se otáčky snížili na polovinu ne?
edit: fotka http://xipic.eu/nahlad.php?id=ohuj6lbl_ ... 111949.jpg

Napsal: 06 kvě 2013, 11:50
od vicious
to vyzerá na asynchrónny motor, tam sa otáčky menia zmenou frekvencie, regulátor z vysávača a pod. sa nedá použiť, ten je len pre komutátorové motory, EDIT: takže sa to dá vyriešiť frekvenčným meničom, alebo ešte niečo s tou prevodovkou

Napsal: 06 kvě 2013, 12:09
od impedance
děkuji za odpověď, na f měnič se strýc "kroutí jak pochcanej šnek" a s převodovkou hýbat nechce, to už jsem mu taky navrhoval. Oni ty frekvenčňáky jsou drahý a jak už jsem se dočetl cituji:
"Není to tak úplně jednoduché, ale jde to. Je ale třeba použít měnič na jednofázový motor, který posouvá fázi jen o pí/2 a ten se zapojí tak, že se společný uzel motoru připojí na kapacitní dělič a zbylé 2 cívky na 2 fáze měniče, nebo se použije 3f. měnič a střed se zapojí do místo 3tí fáze. Jen pozor na napětí."

Napsal: 06 kvě 2013, 17:26
od Jenda_KL
Pokud by to měl být měnič pro 1F tak tam nemusí být žádné kapacitní děliče.
Není to zas taková raketová věda, klasický měnič se vstupem 1x230 a výstupem 3x230, 1 na střed, 1 na hlavní vinutí a poslední přes kondenzátor o původní hodnotě děleno 3 na pomocné vinutí. Dá se i vynechat, ale pak motor mění neustále skluz, zahřívá se a netáhne.

Napsal: 07 kvě 2013, 06:23
od BOBOBO
No tak jestli ti doma leží teslácký blok např. 635ka , tak k ní dej generátor a zkus to budit tím . Ty bloky jsem kupoval za padesát Kč . Ale profi bude frekvenční měnič . Nebo ten motor vyhoď a napasuj tam vrtačku . Třeba letitej narex ten do 16ky průměru a ten budeš řídit tyristorovým regulátorem ze součástek ze šupliku . Tak bych to řešil doma já .

Napsal: 07 kvě 2013, 08:54
od jura80
Pokud má motor minimální zatížení, dalo by se taky zauvažovat nad přidáním nějaké umělé brzdy s "ventilátorovou charakteristikou" a zauvažovat kolem regulace napětím, respektive třeba jen přidáním výkonovýho rezistoru do série s motorem. To pro úplnost... Mrkni:

Napsal: 07 kvě 2013, 11:45
od impedance
děkuji za odpovědi, ten motor podle mě má minimální zatížení, půjdu to tam zkusit jakou sílu musí vyvynout, ale myslím , že to je skoro nic. Taky je tam broblém ten, že motor po hodině chodu je jak "pětník" nedá se na něm udržet ruka a snížení otáček to ještě zhorší. Kdyby fungovala ta regulace napětím, tak by bylo po problému zkusím něco vymyslet . Jinak ten nápad s tou vrtačkou je dost dobrý. Nechám si to jako náhradní plán.
děkuji všem za reakce. uvidíme jak se to vyvrbí.

Napsal: 07 kvě 2013, 14:07
od Jenda_KL
Jestli to vůbec je 1F motor...

Napsal: 07 kvě 2013, 15:32
od impedance
koukal jsem se na to a uhlíky tam nikde vidět nejsou. nemám v tomhle moc praxe, tak nevím, ale myslím ,že to je 1f. nemůžu to rozdělat protože je to potřeba pořád, zatím. ze strejca nakonec vypadlo , že to chce regulovat v celém pásmu, od 0 až po Nn otáčky. Tak to asi dopadne na ten frekvenčňák.
vrtačku tam prej nechce, že to chce mejt takhle origo. V novější verzi tej brusky , ta regulace už prej je. Je tam u toho prý stejný motor a ani rozvodka se nezměnila. Až bude čas tak se zajedu kouknout jak to mají vyřešený u toho novýho typu a ubastlim to podle toho. :) nejspíš

Napsal: 07 kvě 2013, 20:47
od Artaban001
Jestli na tý fotce je ten Tvůj motor, tak ta vrtula je tam celkem na nic, protože tam chybí dekl, který směruje proud vzduchu na žebra motoru (bez deklu Ti jde vzduch pryč od motoru), tak i tohle může být jedna z příčin přehřívání.. Jinak jsem viděl regulování malých asynchroňáčků ze závitem na krátko tak, že se mu triakem "dávkovalo normální střídavý napájení" ve formě pulsů z konstatní opakovací frekvencí, ale proměnnou délkou.. Opakovací frekvence ale musí být dostatečná, aby se neprojevovala na hřídeli, ale zase to nesmí bránit rozsahu regulace - odhadem to bylo kolem 10HZ..

Napsal: 07 kvě 2013, 20:56
od Jenda_KL
Co takhle zkusit čitelně vyfotit štítek?

Napsal: 07 kvě 2013, 21:01
od kbulda
Foto štítku mělo být jako druhý příspěvek.

Napsal: 07 kvě 2013, 21:29
od impedance
foto štítku mám taky, jenže jsem měl zapnutý blesk a není na něm nic vidět.
o tom deklu vím, strejc ho má oddělanej protože pomocí té vrtulky ručně točí s tím motorem a něco tím nastavuje před začátkem broušení.

Napsal: 07 kvě 2013, 21:35
od kbulda
Štítky na motorech to chce fotit bez blesku a ještě je potřeba ze vhodného úhlu, aby se to nelesklo. Když je štítek ještě prohnutý podle válcové plochy motoru, tak je lepší udělat více snímků.

Napsal: 12 kvě 2013, 00:04
od omega001