Stránka 1 z 1

PWM a řízení stejnosměrného motoru

Napsal: 11 kvě 2013, 16:06
od JirkaRCK
Dobrý den,

měl bych teoretický dotaz k PWM modulaci stejnosměrného motoru zapojeného na H-můstek. Viděl jsem několik teoretických řešení, kdy byla pro nulový výkon motoru nastavena střída 50% a v opačné fázi spínaly obě dvojice koncových tranzistorů. Pokud se měl motor roztáčet, začala se střída jedné větve zvyšovat a střída větve druhé úměrně tomu snižovat (například střída 40% pro jednu větev a 60% pro větev druhou). Můj dotaz zní: Proč jsou stále buzeny obě dvojice tranzistorů? Proč nemůže nulovému výkonu odpovídat střída 0% a při pohybu motoru pak není jedna z dvojic tranzistorů modulovaná a druhá stále uzavřená, případně dokonce dva tranzistory uzavřené, jeden stále sepnutý a jeden modulovaný? Dle mého názoru by se tím výrazně zvýšila účinnost a z pohledu nepříliš zasvěceného člověka nevidím žádné nevýhody. Je mnou popsané zapojení v zásadě chybné? Jaké jsou výhody modulace, kterou jsem popsal v úvodu a proč se používá?

PS v mém případě jde o řízení stejnosměrného motoru ze stěračů auta, který je osazen v podvozku robota. Jako semestrální projekt pro něj vyvíjíme měnič.

Napsal: 11 kvě 2013, 16:50
od workhard
Tak to nevím, jedině snad že to má fungovat i jako brzda?

Napsal: 11 kvě 2013, 17:43
od JirkaRCK
To mě nejdřív taky napadlo, ale pak jsem si zase řekl, že pokud jdou dva signály se stejnou střídou 50% proti sobě, tak to má nulové mechanické účinky, všechno se to změní na teplo a nebude to ani brzdit...

Napsal: 11 kvě 2013, 19:35
od Jenda_KL
To jsme měli v šících automatech.
50/50 proti sobě, skutečně v "nule" nešel motor mechanicky utrhnout.
(myšleno připojení jen na driver s odpojenou poziční regulací)
Při pouhém vyzkratování motoru s ním otáčet šlo.
Motor 80V/1kW a před ním indukčnost asi 2x15mH, nosná byla 8kHz.

Napsal: 12 kvě 2013, 00:44
od EKKAR
Jo, dělá se to všude tam (ten poměr buzení H-mostu 50:50 pro stojící motor), kde je potřeba zaručit okamžitou reakci otáček na změnu poměru buzení = aby se rotor ještě určitou dobu nedotáčel setrvačností, ale aby se otáčky případně i směr otáčení změnily IHNED (nebo aspoň v co nejkratším čase).

Všude jinde stačí budit jen jeden pár trandů v H-mostu podle potřebnýho směru otáčení a tam, kde se uvažuje rotace jen v jednom smyslu nebo kde je reverz zajištěnej jiným způsobem stačí dokonce jen jeden jedinej výkonovej trand (v případě požadavku vyšších proudů pak několik paralelně - ale umístěných v jedný větvi a spínaných současně)...

Napsal: 12 kvě 2013, 13:00
od JirkaRCK
Díky za reakce. Pokud mám tedy za motorem převodovku, která je tak silně do síly, že koly vůbec nelze otočit ani při odpojeném motoru, nebudu to řešit a udělám to bez brzdy tak jak jsem popisoval.