PWM a řízení stejnosměrného motoru
Napsal: 11 kvě 2013, 16:06
Dobrý den,
měl bych teoretický dotaz k PWM modulaci stejnosměrného motoru zapojeného na H-můstek. Viděl jsem několik teoretických řešení, kdy byla pro nulový výkon motoru nastavena střída 50% a v opačné fázi spínaly obě dvojice koncových tranzistorů. Pokud se měl motor roztáčet, začala se střída jedné větve zvyšovat a střída větve druhé úměrně tomu snižovat (například střída 40% pro jednu větev a 60% pro větev druhou). Můj dotaz zní: Proč jsou stále buzeny obě dvojice tranzistorů? Proč nemůže nulovému výkonu odpovídat střída 0% a při pohybu motoru pak není jedna z dvojic tranzistorů modulovaná a druhá stále uzavřená, případně dokonce dva tranzistory uzavřené, jeden stále sepnutý a jeden modulovaný? Dle mého názoru by se tím výrazně zvýšila účinnost a z pohledu nepříliš zasvěceného člověka nevidím žádné nevýhody. Je mnou popsané zapojení v zásadě chybné? Jaké jsou výhody modulace, kterou jsem popsal v úvodu a proč se používá?
PS v mém případě jde o řízení stejnosměrného motoru ze stěračů auta, který je osazen v podvozku robota. Jako semestrální projekt pro něj vyvíjíme měnič.
měl bych teoretický dotaz k PWM modulaci stejnosměrného motoru zapojeného na H-můstek. Viděl jsem několik teoretických řešení, kdy byla pro nulový výkon motoru nastavena střída 50% a v opačné fázi spínaly obě dvojice koncových tranzistorů. Pokud se měl motor roztáčet, začala se střída jedné větve zvyšovat a střída větve druhé úměrně tomu snižovat (například střída 40% pro jednu větev a 60% pro větev druhou). Můj dotaz zní: Proč jsou stále buzeny obě dvojice tranzistorů? Proč nemůže nulovému výkonu odpovídat střída 0% a při pohybu motoru pak není jedna z dvojic tranzistorů modulovaná a druhá stále uzavřená, případně dokonce dva tranzistory uzavřené, jeden stále sepnutý a jeden modulovaný? Dle mého názoru by se tím výrazně zvýšila účinnost a z pohledu nepříliš zasvěceného člověka nevidím žádné nevýhody. Je mnou popsané zapojení v zásadě chybné? Jaké jsou výhody modulace, kterou jsem popsal v úvodu a proč se používá?
PS v mém případě jde o řízení stejnosměrného motoru ze stěračů auta, který je osazen v podvozku robota. Jako semestrální projekt pro něj vyvíjíme měnič.