Stránka 1 z 2

Sestavení dynama

Napsal: 04 čer 2013, 14:53
od Freedy
Zdravim
mám doma jedno rozebraný dynamo asi ze škody 1200 nebo 100 a chtěl jsem ho dát dohromady a nasel jsem dvě zapojení statoru jak je na obrázku. Nevím jak by mělo tohle dynamo být zapojeno, jestli jeden vývod statoru na uhlík -, nebo na + kostry? Chtěl jsem ho použít jako motor, mělo by mít výkon 200w. Díky.

Napsal: 04 čer 2013, 15:11
od vicious
toto po a) sa normálne používa ako dynamo vid príloha

Napsal: 04 čer 2013, 15:44
od procesor
V princípe to je jedno, akurát by sa to mohlo asi točiť naopak. Krútiaci bude ale na jednu stranu menší (obyčajne). Častý jav u motorov, pri dyname ktovie.

Napsal: 05 čer 2013, 06:31
od BOBOBO
Je to fuk a na motovozidlech se používalo obojí zapojení , záleželo , jaký regulátor si vymyslel tehdejší konstruktér . Univerzální ss motor se točí se stejným výkonem i účinností na obě strany . Pouze jednosměrné speciály jsou na tom jinak . V jejich případě je přímo na motoru šipka .

Napsal: 06 čer 2013, 15:30
od Freedy
Tak jsem to zapojil podle a) a dal i rele , ale dynamo nedává. Odpojil jsem rele od dynama a spojil vývod M s kostrou a zkusil roztočit bez baterie a na vývodu D se objevilo cca 0,5 v . Znovu jsem dynamo rozebral a zkoušel proměřit vynutí statoru, není proražený na kostru a má odpor 4,5 ohmu. Rotor taky není proražený na kostru a když jsem zkoušel lamely kolektoru tak všechny vodí se všema. Než jsem to sestavil poprvé tak jsem všechny 4 uhlíky dal nový a vyčistil uložení, aby nevodilo a i očistil kolektor rotoru. Co dělám špatně nebo kde je chyba? Díky.

Napsal: 06 čer 2013, 16:32
od procesor
Čím to točíš? To chce cez 1000 rpm.
http://lazo.czechian.net/elektrika/dynamo.htm

Napsal: 06 čer 2013, 16:50
od Freedy
Točim to silnou vrtačkou cca 3000 ot , ve který mám na hřídelce připevněnej ořech z goly, přímo za matici co drží řemenici. Takhle jsem zkoušel i alternátory, jestli dávaj.

Napsal: 06 čer 2013, 19:26
od procesor
Skús ako sa píše v tom linku... Pripojené na batériu roztočiť a potom odpojiť batériu.
Minimálne to budiace vinutie treba pripojiť nazačiatku na nejaký pomocný zdroj a tak merať výstup.

Napsal: 06 čer 2013, 19:31
od TAKJAN
Nabudit budící vinutí, tj poslat přes něj pár ampér v správném směru proudu

Napsal: 07 čer 2013, 05:59
od BOBOBO
Dynamo je potvora . Nesnese přetížení , hned odejde rotor a ten vyzkoušíš jen výměnou a zatímco jako motor nějak chodí , tak se rozhodně jako dynamo samo nenabudí . No kdyby jsi mohl měřit proud odebíraný vrtačkou a při točení ti někdo připojil cizí buzení na stator , tak při zkratu rotoru by se odběr zvýšil . Funkci dynama nejlépe nastartuješ přímo v autě . Nastartuješ motor , necháš bublat na volnoběh , rukou násilně stlačíš relé připojení danama do palubní sítě a nějak přidáš plyn . Při funkčním dynamu naběhne do funkce . Jinak ne nadarmo je v horním schematu G a ne D , protože tam to podstatné chybí .

Napsal: 07 čer 2013, 09:25
od pepik9
Měl bys zjistit, z čeho to dynamo je a zapojit s regulátorem podle schématu k autu. Oktávky a spartaky měly plus na kostře.

Napsal: 07 čer 2013, 09:52
od p32
To je snad jedno, stejně se bude točit. Když tak přehodí dráty a pojede to obráceně.

Napsal: 07 čer 2013, 10:37
od BOBOBO
A proč by měl přehazovat dráty ? :nevim:

Napsal: 07 čer 2013, 18:43
od p32
Taky může podle tebe otočit auto nebo baterku.

Napsal: 07 čer 2013, 18:53
od procesor
Keď otočíš auto, vytečie tekutina z akumulátora, možno aj z nádrže benzín. Napríklad v Š440 to nikto neriešil, že niečo vytečie :) .
http://www.spartaky.cz/News/article/sid=21.html