Stránka 1 z 1

Elektronický otáčkoměr jawa 350

Napsal: 10 čer 2013, 12:20
od patt_01
Ahoj, sehnal sem elektronický otáčkoměr Mera Lumel ze škodovky a podle tohoto návodu: http://www.motoborgo.net/otackomer.htm udělal zdvojovač impulsů.
Po natsartování otáčkoměr ukazuje na volnoběh cca 1000ot/min, ale po přidání plynu se ručka dostane max na 2tis, ikdyž je motor ve vysokých otáčkách. Zkoušel jsem to připojovat i bez toho zdvojovače impulsů na jedno kladívko a výsledek je stejný. Zkoušel jsem dva otáčkoměry a pak ještě jeden LED otáčkoměr, furt stejné, kde může být zrada?

Jinak je to jawa 632, 12V

Děkuji

Napsal: 10 čer 2013, 13:05
od tomasjedno
patt_01 píše:...podle tohoto návodu: http://www.motoborgo.net/otackomer.htm udělal zdvojovač impulsů...
Nevěřím.
Kde jsi sehnal kondenzátory 330 µF v provedení X2 a diody 1W4005?

P.S.
Já bych tam teda dal 3,3 µF v X2 a diody 1N4007.

Napsal: 10 čer 2013, 14:21
od patt_01
kondenzátory jsou z něčeho vykuchaný a diody jsou 1N4007. Jinak to dělá i bez toho zdvojovače

Napsal: 10 čer 2013, 14:28
od frantajetel11
Máš ty kondy aspoň změřený, když už jsou jetý?

Napsal: 10 čer 2013, 14:35
od tomasjedno
frantajetel11 píše:Máš ty kondy aspoň změřený...
Myslíš pravítkem?
Jo, jestli jsou to 330 µF X2 tak mají objem nejmíň 1/2 litru a namontoval je na nosič :lol:

Napsal: 10 čer 2013, 14:37
od patt_01
kondy jsou ok, podle měřáků mají cca 300nF..

Napsal: 10 čer 2013, 14:38
od patt_01
Jinak v tom návodu píšou 330uF, ale jinde píšou, že je toi chba, má být 330n

Napsal: 10 čer 2013, 14:41
od tomasjedno
Těch M33 už by mohlo být trochu málo - zkus to zdvojnásobit.

Napsal: 10 čer 2013, 15:04
od patt_01
Super, dal jsem 680nF a už to maká dobře, díky kluci:)

Napsal: 10 čer 2013, 17:32
od tomasjedno
Ještě nejásej.
Nejdřív vysvětlení, proč ti to na volnoběh ukazovalo víceméně správně, ale nedolezlo to výš než na 2000 rpm. Po sepnutí přerušovače začne zapalovací cívkou růst proud - zpočátku rychle, postupně ten nárůst zpomaluje. Podle toho, jak často ten přerušovač spínáš/rozpínáš, je velikost proudu zapalovací cívkou proměnná. Při vysokých otáčkách je ten proud menší, a tedy také slabší jiskra, kterou už ten otáčkoměr nemusí "chytit".
Takže ty kondy M33 stačily cca do 2000 rpm, kondy M68 budou nejspíš stačit cca do 4000 rpm. Asi sám cítíš, že by to chtělo nějakou rezervu navíc.
Když ne ty 3M3, jak jsem psal, tak alespoň 1M5. Anebo zdvoj/ztrojnásobit ty odpory 1k na kostru (->2-3k).

Napsal: 10 čer 2013, 19:10
od patt_01
Tak jsem to udělal nakonec úplně jinak, ikdyž ten zdvojovač fungoval dobře, upravil jsem otáčkoměr přidáním jednoho kondenzátoru viz. http://jawa632.webgarden.cz/rubriky/upr ... -otackomer
Zdá se mi, že to funguje ještě plynuleji, než u zvojovače, maká to hezky. Navíc nemusim nikam bastlit další DPS s kondíkama a diodama, když stačí přidat jeden kondenzátor do otáčkoměru.

Jinak problém u zdvojovače impulsů jsem zjistil u kondíku, byl nějakej divnej a chvíli měl kapacitu ok a pak nic, takže příčina mohla být nakonec tímhle.

Napsal: 10 čer 2013, 19:15
od frantajetel11
Já bych k tomu teda ještě dodal... po pocínování desku umejeme izopropanolem a natřeme lakem na osazený spoje...

Napsal: 10 čer 2013, 19:57
od tomasjedno
patt_01 píše:...upravil jsem otáčkoměr přidáním jednoho kondenzátoru viz....
V tom případě bych ho zkontroloval, nejspíš síťovými 50 Hz (3000 rpm).

Napsal: 10 čer 2013, 23:45
od patt_01
Zkoušel sem jako zdroj impulsů regulační trafo (sít IT) a otáčkoměr neukazuje, ani když sem nastavil větší napětí.

Napsal: 11 čer 2013, 00:25
od tomasjedno
Nejspíš chce hranatější signál. Mohl by vyhovět výstup z laciné UPSky (tzv. modifikovaný sinus) při současném měření frekvence.
Anebo, při znalosti zapojení vstupního obvodu otáčkoměru, pustit vhodně vytvarovaný nízkonapěťový signál někam hlouběji.