Stránka 1 z 2

Repro na plato bez ozvučnice?

Napsal: 16 črc 2013, 08:21
od kybrex
Zdravim,
Mam maly dotaz. Vidim u vetsiny lidi, kteri si koupi zadni repro do auta, ze prokopnou diru do papundekloveho plata a maji hotovo (aspon to tvrdi). Ti peclivejsi vyrobi nove plato z mdf. Ale me nejde do hlavy jak to muze fungovat bez uzavrene ozvucnice kdy plato urcite neutesni prostor nad a pod reproduktorem a je tam akusticky zkrat. Nebo jsou na to ty reproduktory nejak konstruovane? Uvazuji o zadnim repro, ale zatim nevim, co tam dat, aby to nebyla takovahle fusarina. Jake mate zkusenosti? :)

Napsal: 16 črc 2013, 09:13
od lopez
No dobré je ak sa použije hrubšia doska a ak treba tak odspodku ju aj vystužiť.Proste musí to mať pevnosť a nesmie sa to prehýbať.
Toto zaručuje to že to bude mať zvuk už skoro ako reprobedňa.V aute to plato zakrýva (večšinou) kufor a ten ma daaký objem.A to že to nieje úplne utesnené treba brať ako bassreflex. :D

Napsal: 16 črc 2013, 09:22
od ok1hga
lopez píše:No dobré je ak sa použije hrubšia doska a ak treba tak odspodku ju aj vystužiť.Proste musí to mať pevnosť a nesmie sa to prehýbať
v autě to až tak důležité není, tam stejně drnčí skoro všechno okolo . . .
v prostoru kabiny v autě to stejně nikdy nebude ono, stejně na každém sedadle je to jiné . . .

Napsal: 16 črc 2013, 09:48
od lopez
To je jasné. :D
Chcel som len napísať že už samotná doska s reprom zahrá skoro ako reprobedňa (ked sa to dobre spraví).
A určite je lepšie hrať sa z MDF doskou ako "rozvrtať"(doje..ť) orig. papundeklové plato. :D

Napsal: 16 črc 2013, 10:38
od mihal
Aby reproduktor fungoval, nemusí byť nutne v uzavretej ozvučnici. Bežne sa aj používa prepojenie polopriestorov, napríklad bassreflex, rôzne akustické vedenia, a iné, za účelom zvýšenia citlivosti na určitých, obvykle nízkych kmitočtoch. V dobách dávnych sa dosková ozvučnica používala bežne, ešte aj v povojnových časoch sa montovali reproduktory školského rozhlasu na doskové ozvučnicu. Takže fušerina to z hľadiska princípu určite neni. Doporučujem preštudovanie literatúry, je toho veľa.
Umiestnenie niekoľko-kilových reproduktorov pekne za hlavy na plato sa pri čelnom náraze može javiť ako celkom účinný dorážač, pár milisekúnd po airbagoch. Tie energie sú obrovské.

Napsal: 16 črc 2013, 11:17
od ZVUK2000
mihal píše: V dobách dávnych sa dosková ozvučnica používala bežne, ešte aj v povojnových časoch sa montovali reproduktory školského rozhlasu na doskové ozvučnicu. Takže fušerina to z hľadiska princípu určite neni........
Nemusíme chodit do minulosti. Podhledové reproduktory v sádrokartonu nebo v minerálních kazetách. Se dnes běžně poživají na ozvučení prostor.

Napsal: 16 črc 2013, 12:27
od Thales
mihal píše:Aby reproduktor fungoval, nemusí byť nutne v uzavretej ozvučnici. Bežne sa aj používa prepojenie polopriestorov, napríklad bassreflex
Bassreflex není žádný poloprostor, bassreflex je laděný rezonátor a s otevřenou ozvučnicí to nemá nic společného.

Desková ozvučnice fungovat samozřejmě může, jen použitý reproduktor na to musí mít vhodné parametry (Qts kolem 1) a nebo je nutno značně ekvalizovat.
Problém je v tom, že plato v autě se nechová jako žádný běžný typ ozvučnice, je to něco mezi uzavřenou a otevřenou ozvučnicí, ale v žádném případě to nemá nic společného s bassreflexem. Každopádně kvalitních basů se takto dopracovat nedá jelikož se to nedá rozumně naladit.

Napsal: 16 črc 2013, 12:32
od Jenda_KL
kybrex píše: Jake mate zkusenosti?
U každého auta jiné. Někde stačilo "tvrdé" plato, někde se muselo i kotvit, někde pomohlo přitlumení kufru, někde se dělala díra mezi sedačkama. Stejně se nakonec něco hodilo do kufru a zvuk byl jinej.

Napsal: 16 črc 2013, 12:51
od kybrex
Zhruba pred 3 lety kdyz jsem delal prvni muziku v aute, tak jsem se prave na plato vykaslal. Nechtelo se mi s tim matlat. Navic jsem videl nejake vysledky soutezi, kde nejlepe na tom z hlediska poslechu byly soustavy se sw v kufru a dobre komponenty ve dverich. Tenkrat se mi nechtelo rezat diry do dveri - mam tam jen 13cm, ale pomineme-li, ze o kvalitnim poslechu v aute stejne nemuze byt rec, tak to takhle stacilo. Jen jsem dostal moznost sehnat pekne repro do plata, tak me zajimalo jestli to ma cenu :) jinak diky za objasneni a nastineni rady rozdilu z teorie. Stavm se pro nejakou literaturu nebo pohledam na netu kdyz uz vim co hledat :) diky

Napsal: 16 črc 2013, 13:01
od mihal
Thales, musíš čítať presne, NEpísal som, že basreflex je polopriestor, ale že prepája polopriestory, čím som chcel autora topicu naviesť na uvažovanie, ako to celé vnímať. Vo funkcii basreflexu máš samozrejme pravdu, no definovať pojem kvalitné basy može každý inak, je to subjektívne, ako všetko čo so zvukom súvisí. Ono keby mala doska dostatočne veľké rozmery, správala by sa rovnako ako uzavretá ozvučnica s veľkým objemom. Z toho by autor mohol vychádzať.

Napsal: 16 črc 2013, 13:18
od rnbw
Napriklad priplatkovy system BOSE v Mazde 6 ma repraky len vo dverach (v prednych este aj vyskove) a k tomu subwoofer (v kufri v rezervnom kolese).

Napsal: 16 črc 2013, 16:54
od rezis
A nemá někdo zkušenosti s těmi malými subwoofery co se montují pod sedadlo spolujezdce? Nehraje mi to špatně, ale ten "spodek" chybí.

Napsal: 16 črc 2013, 19:40
od Thales
mihal píše:definovať pojem kvalitné basy može každý inak, je to subjektívne, ako všetko čo so zvukom súvisí.
Kvalitní basy jsou u mě přesné basy. Znáš nějakou jinou definici kvality?

Napsal: 16 črc 2013, 20:05
od Tommy-qm
Kufr s reproduktorama na platě se sám o sobě chová jako reprobox bez výplně, čímž odpovídá potom i kvalita zvuku. Zpravidla se toto řeší implantací reproduktorů do tapeců v kufru. Ale můj názor je stejnak takový, že pokud na to auto není úspůsobeno, tak je to zbytečné.

Napsal: 16 črc 2013, 20:57
od Hill
Na to, aby se v autě dalo přiblížit kvalitnímu zvuku, přece nestačí zvedat výkon aparatury nebo tomu pomáhat ještě nějakým dupadlem.
Ještě to tu nějak neproběhlo, ale přece především je nutné začít odhlučněním prostoru pro cestující, protože hluk vozu maskuje především nízké kmitočty.
A uvědomit si, že snadněji se basy vybudí velký prostor. Pro něco tak malého, jako je kabina budky, by se musela korigovat kmitočtová charakteristika, a ke všemu pokaždé jinak podle počtu cestujících. Jsou-li reproduktory v platu, i podle zaplnění kufru resp. zavazadlového prostoru.
Jak tu správně někdo podotkl, i každý cestující bude vnímat jiný zvuk. Čalounění prostor tlumí docela slušně, naproti tomu velké plochy skel udělají další paseku.
Je to docela náročná disciplína a firmy, které do vývoje (zejména měničů) vrazily hromadu času a financí, si tu snahu pochopitelně nechají zaplatit.
Přes všechna fyzikální omezení ale lze i pouhým upevněním zadních reproduktorů do plata se zvuk výrazně zlepší. Ne každý výrobce dělá plato či výplně dveří z papundeklu: měl jsem za to, že to skončilo s Trabanty, do nich jsme si vyřezávali z laminovaného MDF nová plata, protože ta původní se pronášela, stačilo zvlhnout...
Takže se můžeme snažit do alelujá, ale všechno stejně skončí kompromisem - nakonec třeba budeme s tím zvukem přiměřeně spokojení, protože dříve či později překročíme mez efektivní snahy, kdy už další laborování bude jen ztrátou času a prostředky za to vydané nepřinesou žádné pozorovatelné zlepšení.