Stránka 1 z 1

Zapojení motorku CjaB52G

Napsal: 12 srp 2013, 14:33
od lantros7
Dostal se mi do ruky malý elektromotůrek,ale má bohužel 5 vodičů.
Potřeboval bych poradit,jak vodiče zapojit,a pokud by se dal využít ke grilu.
Na internetu sem bohužel nic o tomto typu motůrku nenašel.
Děkuji za rady.

Napsal: 12 srp 2013, 15:27
od EKKAR
Připomíná mi to jeden asynchronní motorek z ventilátoru, kterej jsem kdysi ukořistil - má dvoupólovej magnetickej obvod s dvojicí cívek, obě dvě mají vyvedený konce na jednoduchou svorkovničku - a tam se propojí na 220V sériově a na 110V paralelně. Pátej "fous" bude nejspíš kostra = vývod kovovýho pláště motorku. Jestli je opravdu jednofázovej, tak má normální klecovou kotvu a stator se stíněným pólem = bude se vždycky točit na jednu stranu. Počet otáček ve dvojpólovým uspořádání bude těsně pod 1500rpm - záleží na skluzu a zatížení, ale udává se cca 1450rpm naprázdno.

Změř mezi sebou konce vinutí na vodivý propojení, když se ti povede identifikovat 4 konce od dvou cívek se stejným odporem, tak je zkusmo spoj do série A PŘES 25W ŽÁROVKU je zapoj do sítě. Rotor se musí volně otáčet = musejí bejt nezalepený ložiska. Když se trefíš s polaritou cívek, motorek se i přes tu žárovku roztočí - žárovka pohasne, jak se s ní motorek podělí o spotřebu.
Pokud se neroztočí a žárovka bude svítit plným jasem, zkus mezi sebou po vypnutí 230V zaměnit vývody JEDNÝ CÍVKY - tím ji přepóluješ. Jestli se po novým zapnutí nezačne motorek točit vlastní silou, je v něm někde nějakej další bug.

Napsal: 12 srp 2013, 20:14
od fredis
Obrať se na výrobce Atas Náchod, ochotně poradí. Já jsem jim psal kvůli jednomu velkému krokáči a odpověď s parametry přišla obratem.

Napsal: 13 srp 2013, 09:25
od lantros7
Mezi vodiči hnědý a bílý (delší vodiče) naměřeno 123Ω,a mezi hnědý a bílý (kratší vodiče) naměřeno 316Ω.
Červený vodič s bílým krátkým vodičem,naměřeno 196Ω,a s hnědým krátkým vodičem 122Ω.

Napsal: 13 srp 2013, 10:07
od serviceman
Mezi hnědý a bílý.... a pak mezi hnědý a bílý zase něco jiného?
Sorry.

Napsal: 13 srp 2013, 10:33
od fredis
Jo, to se musí umět číst! :roll: Píše jednou delší vodiče, podruhý kratší vodiče.

Napsal: 13 srp 2013, 21:19
od EKKAR
Těch 316Ω máš dvě špulky v sérii, zkus si sečíst 196 + 122 = dostaneš 318, což je v porovnání s 316 odchylka v řádu desetin % ( +0,63%) = jseš v hranicích přesnosti měřáku ± 0,5% a přesnosti měření s dotykovým hrotem. Červenej drát je vyvedenej společnej bod těch vinutí.

Co se mi moc nelíbí, je ten rozdíl v odporech obou samostatnejch cívek - přece jen mezi 122 a 196 je rozdíl +60%, přitom ty cívky by měly bejt pokud možno stejný - ale nevíme, jestli tam není třeba ještě tepelná pojistka v sérii s jedním vinutím atp. Nebo jestli dvojí vinutí není ta 122Ω část mezi krátkým hnědým a červeným plus to druhý vinutí s delšíma "fousama" mající 123Ω a ta část mezi červeným a krátkým bílým se 196Ω odporu není nějaký další vinutí.

Navíc stejnoměrný měření vinutí, jehož hlavní parametr je indukčnost, je dost diskutabilní. Radši bych se skutečně obrátil na výrobce, třeba máš v ruce nějakej atyp a nesprávným zapojením bys ho vystavil možný destrukci. Učuň radši to, co radí Fredis - napiš výrobci.

Napsal: 09 kvě 2014, 16:49
od lantros7
Mám ještě jeden motor na 230V,který má vyvedeny 4 vodiče.
Modrý,černý,bílý a červený vodič.
Mezi modrým a černým naměřeno 40Ω,a mezi bílým a červeným 13Ω.
U krytu na svorkovnici je připevněný kondenzátor.
Prosím o radu,jak zapojit tento motor.
Děkuji.

Napsal: 18 led 2019, 13:49
od lantros7
Zde jsou naměřené hodnoty.

Napsal: 18 led 2019, 17:18
od pepik9
Tady je něco s D na konci.

Napsal: 18 led 2019, 18:04
od masar
Žádný z uvedených motorů se na grilování moc nehodí. Také záleží na tom, jak velký gril máš na mysli, zda máš vhodnou převodovku atp. K zamýšlenému účelu se lépe hodí univerzální nebo dc motory, jejichž otáčky lze snadno (a levně) regulovat.
:wink:

Napsal: 18 led 2019, 18:24
od lantros7
Přemýšlel sem o grilu na jedno kuře.

Napsal: 18 led 2019, 18:31
od masar
Gril "na jedno kuře" ty motorky jistě utáhnou, ale musí mít k tomu vhodnou převodovku, navrženou (spočítanou) na požadované otáčky, protože jejich regulace prakticky nepřipadá v úvahu.
:wink: