Stránka 1 z 1

Řešení led osvětlení custom cruiseru

Napsal: 17 srp 2013, 21:14
od lumpiq
Ahoj bastlíři, potřeboval bych poradit. Stavíme retro cruize na míru

brutalchopper

Součástí je i boční spz, u které potřebuji vyřešit osvětlení. Na soustrhu jsme vytočili dva hroty, ve špicích jsou červené led, ve spodni části je vyfrézovaná drážka s bílou diodou, která svíti na SPZ.

A teď problém, který řeším. Nemohu si dovolit, aby to praskalo kvůli proudovým špičkám, nestabilnímu napětí. Potřebuji to nějak spolehlivě chránit, pač dostat ty ledky tam bylo peklo na zemi a ven to bude ještě horší.

Obě diody mají v součtu 4,4 V, tedy 2V a 2.4V. Jsou vždy v seriii, tedy bilá s červenou na každé straně.

Palubní napětí moto lítá někde mezi 11,8-14,7 ve špičce.

Jak na to? Kolísání napětí a tím i kolísání světělnosti by mohl vyřešit nějaký stabec, 7805 či tak. A co dát za to?

Moc díky všem

Napsal: 17 srp 2013, 21:14
od lumpiq
Odpor plus nějaký termistor?

Napsal: 17 srp 2013, 21:24
od EKKAR
Ale prd termistor. Stabec LM317 ve verzi "L" = 100mA (pouzdro TO-92 = malej bakelitovej tranzistor á la BC54x) zapojenej jako zdroj proudu to vyřeší - jen se musí pro každou sériovou kombinaci LEDek dát jeden IO. Vstupní napětí se pak může pohybovat až do 36V a LEDky nic nepoznají, natož aby odlítly do křemíkovýho nebe...

Napsal: 17 srp 2013, 21:42
od tomasjedno
lumpiq píše:...A teď problém, který řeším....
A jak si představuješ řešení, když nenapíšeš co je to za LEDky a jak jsou chlazené?
A ty červené mají sloužit jako zadní obrysové světlo, nebo i jako brzdové?

Napsal: 17 srp 2013, 21:55
od lumpiq
jsou to obycejne led signalni/indikacni za par kacek, jedna ma 2V, druha 2.4, obe na 20ma...

zadni cervene jsou spise obrysove (pro efekt), bile osvetluji spz..

hlavni zadni svetlo je na blatniku (brzdove plus obrysove) a ty jsou uz vyresne

Napsal: 17 srp 2013, 21:57
od lumpiq
jinak se chladi o teleso v kterem jsou, velky kus hmoty...

Napsal: 17 srp 2013, 22:05
od lumpiq
to teleso, v kazdem jsou dve led

Napsal: 17 srp 2013, 22:11
od EKKAR
Tady máš obrázky - jak vypadá pouzdro (pohled je zespodu) a jak to musíš zapojit - ten proměnlivej odpor (se šipkou) můžeš nahradit pevným - vzoreček pro výpočet ohmický hodnoty odporu z požadovanýho proudu tam máš taky...

Napsal: 17 srp 2013, 22:41
od tomasjedno
lumpiq píše:... bile osvetluji spz..
Pro osvětlení SPZ se na motorových vozidlech schválených k provozu osazuje světelný zdroj dávající cca 50-100 lm. Ty tam hodláš dát LEDky nejasného původu a parametrů, ale jestli ty 2 dají dohromady víc než 10 lm, tak sním svůj klobouk a bez hořčice.

Napsal: 17 srp 2013, 22:56
od lumpiq
ekkar, moc dekuji, pomohl jsi mi....

vzhledem k tomu, zejsou bocni spz zakazane, je uz toho detail..spz je videt jak ma, mozna i vice, takze bych to neresil...

Napsal: 17 srp 2013, 23:35
od tomasjedno
Вы начальство, вам виднее.

Napsal: 18 srp 2013, 12:01
od PavelFF
Teď už se jen postarat, aby nějakou špičkou neodešla LM317. Doplnit nějaký protišpičkový element by se hodilo(transil, kondenzátor,... nevím). Kdyby se prorazila LM317 nevhodným způsobem, diody může vzít s sebou.

Pro dvě ledky by dle mého stačil odpor. Mírné kolísání proudu/svítivosti vlivem změny napětí mezi (11,8-14,7)V bude nepodstatné. I vzhledem k čistě dekorativním účelům osvětlení.
Ale dnešní ledky jsou choulostivé potvory, takže nějaká ochrana by byla na místě a jsme tam, kde jsme byli se stabilizátorem proudu. Výhoda odporu je alespoň ta, že se při poruše nestane drátem.

Napsal: 18 srp 2013, 12:29
od breta1

Napsal: 20 srp 2013, 20:32
od lumpiq
takze potvrzuji, funguje to zatim jak ma, dal sem si tam trimr, naladil jas a proud na potrebne, pri kolisani napeti nemeni intenzitu...

zatim jen v laboratornich podminkach zapojeno, na moto uvidime..

Napsal: 20 srp 2013, 20:39
od lumpiq
tomasjedno píše:Вы начальство, вам виднее.
да вы правы