Stránka 1 z 2

Zprovoznění historické CRT obrazovky

Napsal: 13 zář 2013, 22:52
od brodhaq
Dobrý den,
rád bych touto formou požádal o radu a případně pomoc u mého poměrně neobvyklého projektu. Abych ujasnil situaci - jsem letecký nadšenec a kromě spousty dalších leteckých aktivit jsem členem týmu stavícího kompletní simulátor kokpitu letounu Douglas DC-9. No a jelikož chceme být "nej", tak jsme si pořídili kompletní kokpit plný originálních přístrojů ze 60. až 70. let a vyrábíme různé adaptéry pro připojení k PC a ovládání pomocí software. Téměř u všeho víme co děláme, ale jedna věc mi tu stále leží - meteorologický radar. Stránky projektu

Kód: Vybrat vše

www.dc-9.eu

Teda vlastně jen zobrazovací část radaru. Meteo radar v dopravním letadle má 3 části: anténu, vysílač/příjímač, a zobrazovač, přičemž my máme právě jen ten zobrazovač, což ve své podstatě je CRT obrazovka s nějakou řídící elektornikou. Nutně tuto "krabici" potřebujeme připojit k PC a využít jí v simulaci. Samozřejmě jako záložní plán je tutovka jistá vše uvnitř vyndat, zahodit, a vložit tam 5" LCD displej připojený přes nějaké moderní rozraní k PC - ale než to touhle metodou udělám, chtěl bych už z podstaty zkusit, jestli ta stará technika nebude náhodou fungovat. Nutno dodat že simulaci obrazu radaru na PC máme bez problému zajišťenou. Napadla mě myšlenka, že by nejspíš bylo možné původní obrazovku zprovoznit. Problém je ale v tom, že o ní nevíme vůbec nic, nemáme k tomu žádnou dokumentaci a ani mít nebudeme. Kontaktoval jsem výrobce ale bohužel vzhledem ke stáří tohoto typu (cca 50 let) již dokumentaci zlikvidovali a není a nebude dostupná.

Nyní tedy řeším dilema, jak k tomuto pokusu přistoupit. Jednak je asi možné zkusit nějaký reversed engineering a dohledat jak to celé funguje a v jakém formátu tam přichází signál z radarového přijímače, a zkusit pomocí nějakého mikročipu tento signál simulovat. Tady je ale problém v tom, že nemám zkušenost s hledáním "co to vlastně dělá" v takhle staré elektronice (ačkoliv spousta součástek se dá vygooglit), na to prostě osobně nemám. Další možnost, podle mě, je zkusit vše rozebrat, a sestavit celé zařízení podle sebe znova, tedy připojit vhodné napájení do elektronového emitoru v CRT trubici, a řídící signál pro vychylovací cívky, generovaný třeba pomocí mikročipů. Tady by byla výhoda v tom že pokud vyhodíme "vše", tak nemusíme řešit jak to kdysi fungovalo, ale jen pokus-omyl najít vhodné napětí pro CRT, a vhodnou frekvenci pro vychylovací cívky. Samozřejmě že tady bychom asi nezvládli PC připojení, ale stačilo by aby tam PIC generoval nějaký jednoduchý obraz, který by se do něj dal připadně posílat po COM portu, apod - prostě aby to něco částečně ovladatelného dělalo.

Prosím o radu jak bych do toho měl jít. Předem říkám že s CRT obrazovkami nemám žádné předchozí zkušenosti, dosud jsem řešil např připojování původních radio panelů k USB apod, ale nic z obrazového oboru. V souvislosti s tímto mě také napadá jestli by nebylo možné využít řídící elektroniku třeba ze starého CRT monitoru, ale netuším jestli by to nebylo celé jen více komplikované.

Poznámky:
v letadle jsou k dispozici dvě elektrické sběrnice, 28V DC a 115V 400 Hz 1 fáze AC - takže jedno z těchto napětí bylo určitě použito jako napájecí - a co tuším, tak spíš těch 115V 400Hz (což v sobě také obnáší případně potřebu vymyslet k tomu nějaký zdroj, protože komerčně dostupné zdroje této speficikace jsou velmi drahé)

trochu mě dráždí ten BNC konektor na zadní straně radaru - že by tam ten signál posílali jen takhle "obyčejně", a celý ten zbývající konektor využili jen na napájení? Pokud ano a podařilo by se vyřešit napájení, tak jaký signiál tam přes BNC pustit na pokus? Radar byl jednobarevný...

Samozřejmě vše jen na moje riziko a s tím že o nic nejde, pokud tu elektroniku zníčíme. Chápu že to zde asi nebude bavit všechny návštěvníky, v dnešní době by bylo nejjednodušší vyřešit to LCD displejem, ale pokus se zprovozněním staré obrazovky by mohl být pěkně poučný a zábavný, tak proč to nezkusit :)

Pavel Brodský

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Napsal: 14 zář 2013, 07:38
od Eleman
brodhaq píše:...vše uvnitř vyndat, zahodit, a vložit tam 5" LCD displej připojený přes nějaké moderní rozraní k PC...
Takhle bych to řešil. Nebude to nic jednoduchého, zejména SW, ale s původními střevy je to asi neřešitelné. Zejména pokud není k dispozici podrobná dokumentace, včetně průběhů signálů atd.

Napsal: 14 zář 2013, 10:07
od MetalGod
K obražofce by se něco dalo najít, takže bych ji tam nechal. Jenom ty okolostojčnosti kolem ní bych nahradil.

Napsal: 14 zář 2013, 10:51
od brodhaq
MetalGod píše:K obražofce by se něco dalo najít, takže bych ji tam nechal. Jenom ty okolostojčnosti kolem ní bych nahradil.
To jsem chtěl slyšet, díky :lol: A čím myslíš to okolo nahrazovat, snažit se něco postavit, nebo využít již postavené ze staré televize nebo monitoru?

Pavel

Napsal: 14 zář 2013, 16:42
od MetalGod
Samozřejmě navrhnout a postavit, to "něco" třeba z televize nemusí vyhovovat. Inspiruj se třeba nějakým jednoduchým tranzistorovým oscilákem.

Napsal: 14 zář 2013, 17:44
od brodhaq
Ok, hledám... Mimochodem teoretiká - jaký je rozdíl/výhoda vychylování paprsku elektrostaticky jako v osciloskopu a elektromagneticky jako v televizi? Respektive - proč televize nepoužívají také elektrostatické vychylování jako osciloskopy?

Pavel

Napsal: 14 zář 2013, 17:57
od EKKAR
Statický vychýlení nedosahuje dost velkej vychylovací úhel jako magnetický, i když je velice rychlý a dovoluje sledovat i rychlý děje = oscilo obrazovka je sice veeelice rychlá, ale pro větší obraz musí bejt dlouhá.

Napsal: 14 zář 2013, 18:03
od brodhaq
Aha, to je dobrý argument... Na druhou stranu moje obrazovka je tvarově spíš taková "osciloskopová", při průměru 12 cm je dlouhá asi 25 cm, tak možná bude taky elektrostatická - těžko říci, jdu se podívat dovnitř.

Pavel

Napsal: 14 zář 2013, 18:10
od EKKAR
Radarový obražofky mají v 99% magnetický vychylování...

Napsal: 15 zář 2013, 10:40
od ok1xgi
Není na posledním snímku na té obrazárně nějaký štítek ?

Napsal: 15 zář 2013, 11:19
od brodhaq
Máš pravdu, je - zrovna dneska ráno jsem si jí všimnul. Moc moudrý z ní ovšem nejsem. H1224BP31 je part number té obrazovky jako náhradního dílu, ten se dá vygooglit a různé firmy jej ještě nabízí, ale žádný datasheet jsem k tomu nenašel :?

Respektive nevím co tahle všechna napětí představují. Nejspíš se tedy vztahují k napětí na katodě, ale kam mají být přivedena, hmm? Frekvence cívek také chybí...

Obrázek

Pavel

Napsal: 15 zář 2013, 13:27
od ok1xgi
Šlo by to víc rozebrat ? Aby bylo vidět víc. Koukám, že to vyráběl Bendix.

Napsal: 15 zář 2013, 14:07
od brodhaq
Jojo, radar je od Bendixe (nyní Bendix King), ale vlastní CRT je od Hughes Aircraft Company. Jdu se mrknout dovnitř :)

Pavel

Napsal: 15 zář 2013, 14:16
od ok1xgi
Já jsem onehdá řešil něco ohledně leteckýho rádia BK a ve státech byli docela ochotní. Možná hodit dotaz k nim.....

Napsal: 15 zář 2013, 15:02
od brodhaq
Já jsem s nima už mluvil (Bendix King), ochotní byli velice - prohrabali si celý náš web a podle fotek zijstili co je to za typ, ale zároveň se omluvili s tím, že dokumentaci k takhle starým věděm už zrušili a tudiž o tom ani při nejlepší vůli neví nic. Samozřejmě je otázka jak hodně je to pravda nebo výmluva, ale řekl bych že dál tudy již cesta nevede. Dneska jsem prošel celý údržbový manuál letadla a o zapojení radaru tam nic není - u některých jiných zařízení je tam pinout konektoru nebo alespoň nějaké blokové schéma, ale u radaru je tam pár řádek textu, nic použitelného.

Teď jsem krabičku otevřel a zjistil, že vychylovací cívka je tam JEDNA, je umístěna okolo trubice, a pomocí převodu s ní otáčí stejnosměrný elektromotor! 8O Při otáčení to dělá krásný hluk...

Fotky z rozborky jsem hodil sem: https://plus.google.com/photos/10780772 ... qYO-obShAg

Edit: ještě jsem to otevřel hlouběji a je vidět jakoby do té trubice vedly dvě elektornky, jedna větší a jedna menší... Fotky ve fotkách.

Pavel