Stránka 1 z 2

Ventilator kurenia z auta alfa 166

Napsal: 15 zář 2013, 17:45
od yesper26
Zdravim, prestal mi fungovat fukar, len nim trha do strany. Su tam 4 fety, integrac, kondiky ktore som pomenil no nepomohlo. Napajanie mam 12V, potom su tam este dva dratky, ktore idu z ICS-palubny pc-ovladanie kurenia, rychlosti motora. Fety su zrejme ok, meral som ich, aj ked maju divne prechody, raz 530, potom 120 a 1890, su to IRFP20N. Na jednom z tych kablov je 10V, zrejme napajanie IO, no ked trha motorom tak napetie skace od 6 po 10 a na druhom je 3V, ked sa to vypne tak 0, ics vypise problem s kurenim. Co by mohlo byt zle ? Dik za radu.

Napsal: 16 zář 2013, 06:52
od BOBOBO
No a samotný motor napřímo jsi zkoušel ? Jestli nemá přerušené vinutí . Přes žárovku a rukou brzdit , zda má snahu se v celé otáčce točení snahu rozběhnout se .

Napsal: 16 zář 2013, 07:44
od yesper26
Samotny motor ? To ako bez tych fetov ? No ono je to zrejme krokovy motor, lebo ide z neho 5 kablov, jeden priamo 12V a ostatne idu na tie fety. Je tam este integrac U6811, par konndikov, ktore som pomenil.

Napsal: 16 zář 2013, 08:56
od BOBOBO
To by potom byla jiná , ale s krokáčem na VĚTRÁKU jsem se ještě nesetkal , ale jestli to máš na klapce , to je potom jiná a to jsi měl napsat . Takže tam by jsi mohl poměřit pouze celistvost vinutí .

Napsal: 16 zář 2013, 10:00
od yesper26
No je to motor cu fuka vzduch/tzv. torpedo, nieje to na klapke. Zrejme tam bude medzizavitovy skrat.

Napsal: 16 zář 2013, 17:44
od yesper26
A co je to za motor? Asynchronny ? Tie fety su potom menic /striedac ???
Uhliky to zrejme nebude mat :D

Napsal: 16 zář 2013, 19:58
od EKKAR
Bude to zřejmě BRUSHLESS = bezkomutátorovej motorek, řešenej jako několikafázovej s řízením podobným driverem s výkonovýma FETama, jako se používají pro pohony diskovejch a disketovejch mechanik.

Napsal: 16 zář 2013, 21:15
od Aldator
Ano je tam BRUSHLESS, ma spalene vinuti, je to nemoc tehlech motoru v Talianech. Mam ho v Lancii a uz 2x se odporoucel :-(

Napsal: 16 zář 2013, 21:55
od yesper26
Do ri...

Napsal: 18 zář 2013, 19:25
od milan222
já prostě nemužu odolat...
mám trabanta, a tam je větrák topení poháněný motorem 8-)

pokad to je ten střídavej, tak co o zkusit přemotat? to by šlo i doma

Napsal: 18 zář 2013, 20:49
od varok
Takové střídavé motory se používají v dnešní době i v modelařině, hlavně na modely letadel a vrtulníků. Je to podobný princip jako u asynchronních motorů na 230 nebo 400V, akorát jsou na stejnosměrný proud. Není tam frekvence 50Hz jako v zásuvkách, tak je tam měnič, který posunuje uměle tu fázi, nebo jak to přesně nazvat. nejsem elektrikář, ale modelařině se teď trošku věnuji.

Napsal: 18 zář 2013, 21:06
od EKKAR
Je tam naprosto regulérně trojnásobnej řízenej H-most s MOS-FETama, kterej je schopnej z jednoho stejnosměrnýho napájecího napětí učunit pomocí jedný přímý a dvou vzájemně od ní posunutejch fází naprosto regulérní trojfázový napětí, akorát to ty jednodušší reguláky neumějí se sinusovým výstupem - ale jen s "modifikovaným" = obdélník s mezerou. Motorky tudíž jedou na střídavinu, žádnej stejnosměr - jádra cívek musejí mít z plechů kvůli snížení ztrát atd. Jen jednu odlišnost mají - používají napětí ne 230 nebo 400V, ale běžně určený počtem použitejch napájecích článků, obecně kolem 12V. Použitý drivery jsou buď stejný, nebo veeelice podobný těm, který se používají v disketovejch a CD/DVD mechanikách.

Napsal: 19 zář 2013, 16:53
od varok
To jsem zapomněl napsat, to se omlouvám. Samozřejmě jsem myslel, že jsou podobné motorům asynchronním na 230 nebo 400V, ale jsou na stejnosměrný proud, ale napětí jen pár voltů. Tedy kolem 12-36V řekněme.

Napsal: 20 zář 2013, 09:35
od robo
Jo Lancia, taky jsem ho menil. Spalene vinuti. Od te doby nikdy na max. otacky. Pro jistotu. Ale ja jsem u toho mel i kourovy efekt. Neslo to vyvetrat a smrdelo to v aute jeste dlouho.

Napsal: 20 zář 2013, 10:54
od EKKAR
varok píše:... jsou podobné motorům asynchronním na 230 nebo 400V, ale jsou na stejnosměrný proud...
NEJSOU na stejnosměrnej proud, ten H-most, přes kterej se musí napájet, jim z toho co cucají z baterie udělá střídavinu, takže vinutím naprosto normálně teče střídavej proud. Stejnosměrná cesta končí na kolektorech těch spínacích tranzistorů, za nima už je průběh impulsní a v závislosti na požadovanejch otáčkách s proměnnou frekvencí tekoucí STŘÍDAVĚ tam a zpátky... To už bys mohl o vrtačce nebo holicím strojku napájenejch přes "automobilovej/karavanovej" měnič 12VDC/230VAC tvrdit taky, že jsou krmený stejnosměrem... A JSOU ASYNCHRONNÍ, protože při funkci je u nich mezi otáčkama rotoru z permanentního magnetu a otáčkama rotujícího magnetickýho pole kolem statoru určitej rozdíl = skluz.