Stránka 1 z 7

Přepínání Y/D 3F motoru kompresoru

Napsal: 02 říj 2013, 20:47
od ladislavmuzik
Dobrý den, vým že to tady někde určitě bylo a předem se za to omlouvám, ale nemohu to najít. Řeším problém s kompresorem Orlík 3JSK, který má 7,5 kW 3F asynchronní motor, který se automaticky přepíná z Y na D. Problém nastává právě při přepínání z Y na D, kdy dojde k proudovému nárazu a spadne hlavní jistič na baráku (32A charakteristika B). Odlehčovací ventil je v pořádku a k přepínání dochází asi 2s po zapnutí, někdy to jistič udrží a někdy ne. Přidávání, nebo ubírání času se mi neosvědčilo, protože při přidání např. na 5s se motor přepíná při plném tlaku. Řešení mě napadá několik. Změna charakteristiky jističe. Jde to? Pomůže to? Potom přídavný odpor, který se překlene nějakým stykačem. Nebo nějaký elektromagnetický ventil, který by se uzavřel po přepnudí na D. Nebo softstart s pomalým náběhem, který stojí kolem 8 000 Kč. A nebo vyrobit nějaký jiný softstart, našel jsem regulaci otáček s U2008B, ale nevím jak udělat zapojení pro 3F a nevím jak zajistit automatické přidávání.

Máte s tím někdo zkušenosti? Za každou odpověď budu rád. Děkuji.

Napsal: 02 říj 2013, 21:27
od TAKJAN
B 32A by to vydržet měl. Jaký je ale současný odběr? Zkusil jsi samotný kompresor při vypnutí všeho ostatního?

Napsal: 02 říj 2013, 21:38
od jojosuly
Asi nefunguje odľahčovacie zariadenie -ventyl ktory sa nahodí až po prepnuťí
do trojuholníka aby sa nerozbiehal motor do záťaže.

Napsal: 02 říj 2013, 21:42
od Soemtron
Osobně bych šel do změny charakteristiky jističe na C nebo D, pokud to schválí a zaplombují rozvodné závody.
Já jsem zkoušel doma 3 válcový Orlík ( 7.5kW ). Hlavní jistič mám starý motorový 3fáz J1K50 25A ( http://www.bucek.name/stranky/nabidky_v ... istice.htm dole ). Nepřepíná se Y/D, jede hned "naostro" a ten 25A to vydržel. Bylo to jen krátkodobě. Otázkou je, co by dělal trvalý provoz.
Jasně, žádný zapnutý sporák a pod. Otázku toho odlehčení viz výše nemohu posoudit.

Napsal: 02 říj 2013, 22:14
od SDZ
Mám stejnou zkušenost jako Soemtron,ale mám hlavní jistič 3x25A/C

Napsal: 02 říj 2013, 22:42
od palmalsport
Ten jistič B32/3, to může a nebo nemusí ustát. Motor 7,5kW, má jmenovitý proud 15,2A, což není málo. Záleží totiž na tom, co vše je zrovna v době zapnutí kompresoru připojené jinde v domě.
Změna vypínací charakteristiky jističe před elektroměrem z „B“ na „C“, je možná po odsouhlasení dodavatele elektrické energie. Například ČEZ to umožňuje. Cena za změnu jisitče, není nijak závratná. Šel bych touto cestou, teda pokud není technický problém v tom kompresoru.
:)

Napsal: 02 říj 2013, 23:36
od vladimir
pøepínání na "D" dvì vteøiny po startu ? myslím, že trochu brzo
nešlo by hnout s èasem i odlehèovacím ventilem ?
4-5 vteøin by tomu urèitì prospìlo
soft start je drahej a regulace otáèek s U2008B je pro
jednofázový komutátorový motorky a ne pro 3f 7,5kW

Napsal: 03 říj 2013, 06:45
od BOBOBO
Reálný je jen ten drahý softstart .

Napsal: 03 říj 2013, 07:24
od ladislavmuzik
Děkuji všem za odpověď. Takže po zvážení bych zkusil asi změnu jističe. Odlehčovací ventil nastavit nejde, je mechanický a uzavře se po rozběhnutí kompresoru takže už na Y a když je rozběh delší jak 2s tak se to přepíná do plného zápřahu. Jinak na cestě k hlavnímu jističi je ještě starožitný motorový jistič 3X16A a ještě nespadnul :D . A ještě jsem se chtěl zeptat, když je na tom motoru napsáno jen D 400V znamená to že by se měl zapnout rovnou na D?

Napsal: 03 říj 2013, 08:02
od BOBOBO
Napiš nám , kde ti to povolili . Budeme rádi a budeme chválit . Byla by zde ještě jedna možnost . Zkusit zvětšit prostor mezi výtlakem kompresoru a ZK o nějakou baňku -10-15l . Sníží se nepatrně účinnost , vypustíš trochu stlačeného vzduchu dopryč , ale plné zatížení se o sekundy posune . V průmyslu se ten motor u Orliku běžně spíná natvrdo . Otevřená distribuční síť to od určitých kW nepovoluje .

Napsal: 03 říj 2013, 13:28
od ladislavmuzik
To s tou přídavnou nádobou mě napadlo taky jenže si myslim, že by nepomohla. Ten kompresor tlakuje dost rychle. A taky je už takhle dost velký. Nšla by udélat třeba nějaká regulace, nebo to spínat ssr relátkama. Ono to totiž v létě celkem funguje, ale v zimně se nechce na Y roztočit a nevim zda je to relátky nebo něčím jiným.

Napsal: 03 říj 2013, 13:51
od Habesan
Třeba ztuhlým mazivem. Předehřev by možná pomohl.
A co takhle zkusit v nějaké továrně vyžebrat vyřazený měnič kmitočtu (a napětí), opravit si ho, a používat jako soft-start ???

Napsal: 03 říj 2013, 13:53
od bu2520
něco by vyřešil frekvenční měnič, ale myslím, že když ten hlavní jistič padá bude zřejmě už vyhřáty a bude chtít vyměnit. Taky bych prověřil ten odlehčovací ventil.

Napsal: 03 říj 2013, 15:16
od ladislavmuzik
Řikám musel by tam bejt nějakej el. mg. ventil, kterej to uzavře až po přepnutí na D, pak to můžu nechat rozbíhat třeba 10s, aby se to zahřálo. Jinak bych taky rád věděl něco o změně charakteristiky jističe.

Napsal: 03 říj 2013, 16:24
od ladislavmuzik
Tak jsem teď u kompresoru zkoumal a zjistil jsem, že je problém v rozběhu. Někdy se motor prostě nechce roztáčet. Tak jsem očistil kontakty na stykači, ale nepomohlo to. Jinak se mi zdá, že se kontakty docela opalují. Proto jsem se chtěl zeptat na to ssr relé, vyšli by na 2500 Kč. Myslíte, že to rozbíhání může být způsobeno těmi stykači, jsou dymenzovány na 25A.