Proč zářivky černají na jednom konci
Napsal: 18 říj 2013, 11:45
Dobrý den,
vždycky když vidím nějakou klasickou zářivkovou trubici, co už je nějakou dobu namontovaná v provozu, tak jsem si všiml, že na jednom konci je kolem vlákna černější než na druhém. Pokud trubici otočím, zčerná trubice časem na druhém konci (u stejné patice). Pokud ji vyměním za novou trubici, ta zase časem zčerná na stejné straně.
Ve starších tramvajích T3 byly vždy dvě zářivky do série a napojené přes odpor přímo na trolej. Řidič pak musel na každé konečné přepnout polaritu přepínačem, aby trubice na jedné straně nezčernaly a neodešly příliš brzo. Tam je to ale jasné, proč k tomu dochází (edisonův jev při napájení stejnosměrným proudem - žárovky v autě taky ztmavnou).
Proč ale zčerná jedna strana trubice i v běžném střídavém tělese s tlumivkou a startérem a pokaždé na stejné straně? Všimli jste si podobného jevu nebo jsem jen něco špatně vydedukoval?
vždycky když vidím nějakou klasickou zářivkovou trubici, co už je nějakou dobu namontovaná v provozu, tak jsem si všiml, že na jednom konci je kolem vlákna černější než na druhém. Pokud trubici otočím, zčerná trubice časem na druhém konci (u stejné patice). Pokud ji vyměním za novou trubici, ta zase časem zčerná na stejné straně.
Ve starších tramvajích T3 byly vždy dvě zářivky do série a napojené přes odpor přímo na trolej. Řidič pak musel na každé konečné přepnout polaritu přepínačem, aby trubice na jedné straně nezčernaly a neodešly příliš brzo. Tam je to ale jasné, proč k tomu dochází (edisonův jev při napájení stejnosměrným proudem - žárovky v autě taky ztmavnou).
Proč ale zčerná jedna strana trubice i v běžném střídavém tělese s tlumivkou a startérem a pokaždé na stejné straně? Všimli jste si podobného jevu nebo jsem jen něco špatně vydedukoval?