Stránka 1 z 3

relé pro rozběh pomocného vinutí

Napsal: 31 říj 2013, 06:27
od lokas
Dobrý den. Potřeboval bych poradit s konstrukcí tichého kompresoru. pomocí motorkompresoru z lednice. Jde o problém s opětovným rozběhěm motoru po vypnutí.
Po odpojení motoru tlakovým spínačem nebo manualně se motor nerozběhne. potřeboval bych poradit relé které nahradí bimetalickou ochranu která spíná pomocné vinutí. tato ochrana sepne vinutí na cca 3s ale po vypnutí kompresoru a opětovném zapnutí se sepne cca až po 5-7 minut.
potřeboval bych tuto bimetalickou ochranu nahradit nějakym rele.
děkuji za tipy

Napsal: 31 říj 2013, 06:47
od procesor
Použi relé s oneskoreným príťahom. Výber je široký. Od Profi sieťových modulov-programovateľných po bastlenie. Na 3s stačí citlivý thyristor s elektrolytickým kondenzátorom v riadiacej elektróde, ktorý spína 24V prepínacie relátko.

Napsal: 31 říj 2013, 09:41
od vladimir
pøed lety jsem nahrazoval rozbìhový relé tím, že jsem do série s motorem dal odpor - cca desetiny ohmu a takto získaným napìtím øídil polovodièové relé, které pro rozbìh sepnulo pomocné vinutí

Napsal: 31 říj 2013, 10:09
od Atlan
No zozen si rele zo staruch chladniciek to je spolahlive, okrem toho vecsinou je kombinacia rele a tepelna poistka, ak by nedoslo k rozbehu zachrani motor. Tu by si mohol vyradit daj foto co to vlastne mas. Lebo v novych chladnickach je teplotne zavisly odpor ktoey sa ohreje zvecsi oddpor a odpoji pomocne vinutie, potom treba cakat....

Napsal: 31 říj 2013, 12:11
od Jodr
Přes třicet let u chladničkového kompresoru mám původní rozběhové relé. Je založené na tom, že motor po zapnutí bere velký proud, relé má cívku, která přitáhne jádro s kontaktem, připojí rozběhové vinutí. Po rozeběhnutí motoru se proud zmenší a relé odpadne. Primitivní, jednoduché a tím i spolehlivé.

Napsal: 31 říj 2013, 16:22
od procesor
:D 5 minút.....

Napsal: 31 říj 2013, 19:56
od doktor365
při častějších startech shoří vynutí.

Napsal: 31 říj 2013, 19:59
od kutilmil
ak je kompresor pripojeny na nadobu, a povedzme pri 6 baroch ho vypne tl. spínač a zapne pri cca 4roch baroch tak piest má protitlak. Preto sa nerozbehne. musíš zabezpečiť vytlakovanie potrubia pred rozbehom kompresora. To že sa prehrieva pojistka je v poriadku, inak by kompresor zhoral. Kompresor z chladničky, nieje konštruovany tak, aby sa rozbiehal do protitlaku. Jednoducho povedané tlak na saní musí byť taký istý ako na výtlakovej strane. To platí len pri rozbehu.

Napsal: 31 říj 2013, 20:19
od Jodr
doktor365 píše:při častějších startech shoří vynutí.
Neznám definici častých startů. V chladničce kompresor fungoval s oním rozběhem 16let. Chladničku se podařilo vyřadit mé drahé polovině, když při odstraňování ledu z výparníku jej propíchla vidličkou. Kompresor jsem opatřil filtrem na straně sání, na výstupu odlučovačem oleje. Hojně jsem ho používal v modelařině na stříkání fixírkou. Samozřejmě četnost startů zdaleka nedosahovala počtu startů při jeho angažmá v chladničce. Kompresor mě chodí dodnes s původním relé. Pro mě za mě ať si to někdo startuje třeba bejsbolovou pálkou. :)

Zkoušel jsem kompresor spustit s ucpaným výstupem (původní trubička asi 12cm) a bez problémů nastartuje. Možná s protitlakem 4bary by to nešlo, nemám jak zkusit. :oops:

Napsal: 31 říj 2013, 20:37
od lokas
kutilmil píše:ak je kompresor pripojeny na nadobu, a povedzme pri 6 baroch ho vypne tl. spínač a zapne pri cca 4roch baroch tak piest má protitlak. Preto sa nerozbehne. musíš zabezpečiť vytlakovanie potrubia pred rozbehom kompresora. To že sa prehrieva pojistka je v poriadku, inak by kompresor zhoral. Kompresor z chladničky, nieje konštruovany tak, aby sa rozbiehal do protitlaku.
Motor je opatřený odlehčovacím ventilem. (po přerušení proudu se ventil otevře a vypustí vzduch z kompresoru ten se pak rozjede na prázdno) :? vlastně nerozjede k vuli te ochraně. ta ochrana, která dělá neplechu vypadá jak knoflíkový monočlánek 2cm průměr 3mm výška.
dle rady co sem zde dostal se pokusím sehnat rele se spožděným spínáním ale uz 2 hodiny brouzdam po netu a nikde nic mimo schodiš´tových časových modulů.

Napsal: 31 říj 2013, 21:13
od kutilmil
Ak sa ten kompresor nedokáže rozbenúť bez záťaže tak je špatný. je len velmi malá pravdepodobnosť, že je zlá tepelná ochrana

Napsal: 31 říj 2013, 21:32
od doktor365
změř vynutí,a zkus nastartovat bez relátka.

Napsal: 31 říj 2013, 21:39
od lokas
motor je OK pokud mam na horním kolíku fazi na pravém kolíku nulu , kterou propojím natvrdo šroubovákem na levý kolik cca na 2-3 sekundy nez motor nabehne tak dál jede jen na hlavní vinutí .

Napsal: 31 říj 2013, 21:52
od frantajetel11
Aha tak tady asi rady typu "měřit" jsou zbytečný 8O

Napsal: 31 říj 2013, 21:56
od doktor365
No a změř kolik bere při běhu.Může se přidírat a proto ho proudová ochrana vypína,nebo ani nenaskočí,ale na přímo pojede dokud neshoří.