Pomoc s matematickým příkladem pro 9.třídy

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

Pomoc s matematickým příkladem pro 9.třídy

#1 Příspěvek od PavelFF »

Ahoj,
dcera tráví poměrně dost času učením matiky(a fyziky) ale výsledky občas nic moc.
Narazili jsme na příklad z učebnice, se kterým ji nedokážu poradit.
Tak kdybyste někdo věděl a napsal postup, jak dojít k známému výsledku.
Je to látka kvadratické rovnice, kořeny a diskriminant a tak.
Pro jistotu uvádím, že většinu příkladů z učebnice jsme spočítali, ale tady jsme se zasekli.

Příklad vypadá složitě, má přitom překvapivě úhledné řešení, ale při pokusu o řešení jsme se zašmodrchali. Je na to asi nějaká finta.
Přílohy
Příklad -kvadratické rovnice LQ.jpg
(42.29 KiB) Staženo 36 x

Uživatelský avatar
Bernard
Příspěvky: 3614
Registrován: 27 kvě 2005, 02:00

#2 Příspěvek od Bernard »

Ten první jmenovatel bych upravil na:

x³+2x²-x-2 = x²(x+2) - (x+2) = (x+2)(x²-1) = (x+2)(x+1)(x-1);
z toho taky plynou podmínky: (x+2)≠0, (x+1)≠0, (x-1)≠0.

Úprava druhého jmenovatele:

x²+3x+2 = x²+2x + x+2 = x(x+2) + (x+2) = (x+2)(x+1)

když se tedy druhý zlomek rozšíří *(x-1), budou mít oba zlomky stejného (společného) jmenovatele a druhý čitatel bude:

x(x-1) = x² - x ;

a rozdíl čitatelů:

x²+1 - x²+x = (1+x) ; to se vykrátí se stejným výrazem ve jmenovateli a zůstane ten výsledek.

Wolfik
Příspěvky: 1076
Registrován: 28 črc 2009, 02:00

#3 Příspěvek od Wolfik »

ou mein gott Bernard...
a já jsem na to šel kanónem na komára :roll:

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od ZdenekHQ »

Je vidět, že Bernard zná, zatímco já jsem musel složitě vzpomínat a hledat, třeba rozklady rovnic podle kořenů, i když myšlenka na řešení byla stejná... :roll:
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#5 Příspěvek od TAKJAN »

Jen ze srandy
Přílohy
kde_je_chyba.jpg
(40.04 KiB) Staženo 49 x

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od ZdenekHQ »

Ano, tohle je definice moderní politiky, ale patří to jinam.

S matematikou to má společný snad jen tu jedničku a znaménka...
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#7 Příspěvek od PavelFF »

Bernarde, děkuju. Brilantní.
Musím přiznat, že mi dalo práci pochopit i předložené řešení.
Na mě tam bylo těch fint až moc - vytknutí (x+2) a rozklad 3x na 2x+x.

Aplikací tvých fint jsme spočítali ještě dva další "neřešitelné" příklady.
Naposledy upravil(a) PavelFF dne 18 lis 2013, 23:47, celkem upraveno 1 x.

Wolfik
Příspěvky: 1076
Registrován: 28 črc 2009, 02:00

#8 Příspěvek od Wolfik »

tyhle příklady mě přijdou na základku docela hardcore...neznalostí těch fint by se to snad nedalo ani spočítat "klasickou cestou"

Uživatelský avatar
Bernard
Příspěvky: 3614
Registrován: 27 kvě 2005, 02:00

#9 Příspěvek od Bernard »

Mladé slečně rád pomůžu, kór když tatík je zdejší fachman. :)

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od kulikus »

Ta základka je čím dál drsnější.
Mně přijde to školství stále rychlejší.
Naposledy upravil(a) kulikus dne 19 lis 2013, 13:02, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Hydrawerk
Příspěvky: 7678
Registrován: 13 pro 2011, 01:00
Bydliště: Earth

#11 Příspěvek od Hydrawerk »

Bernard píše:Ten první jmenovatel bych upravil na:
Úprava druhého jmenovatele:

x²+3x+2 = x²+2x + x+2 = x(x+2) + (x+2) = (x+2)(x+1)
Nebo také x²+3x+2 = x²+(2+1)x + (2*1)= (x+2)(x+1)

x²+(A+B)x+(A*B)=(x+A)(x+B)
Nazývá se to rozklad kvadratického trojčlenu.
http://www.matematika-sps.kvalitne.cz/maturita/07.pdf
http://www.aristoteles.cz/matematika/ro ... soucin.php

Uživatelský avatar
PotPalo
Příspěvky: 4566
Registrován: 13 kvě 2009, 02:00
Bydliště: BA-Petržalka :(
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od PotPalo »

A na čo sú tieto hrozné príklady dobré, používa sa to niekde (teda okrem školy)?

Uživatelský avatar
Hydrawerk
Příspěvky: 7678
Registrován: 13 pro 2011, 01:00
Bydliště: Earth

#13 Příspěvek od Hydrawerk »

To je na vytvoření matematického myšlení. Taky jsem si ho zkusil spočítat. Vyšlo to, mělo by to být dobře.
Přílohy
priklad04.jpg
(283.34 KiB) Staženo 31 x

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#14 Příspěvek od PavelFF »

Trochu jsem to s tou 9. třídou netrefil, holka vlastně chodí na gympl. Ale za mých časů býval gympl jen čtyřletý až po deváté(či osmé) třídě základky. Zatímco dneska už je to zase jak za Čuřila, Holouse a Krhounka - prima, sekunda,..., septima atd.

Hydrawerk: A jak jsme pak řešili další "neřešitelné" příklady, tak se jí najednou rozsvítilo, že vlastně umí nějaké vzorečky, ze kterých se teď vyklubalo to, co nazýváš rozklad kvadratického trojčlenu. Když je pak použila, řešení se stalo skoro zábavou (to jsem trochu přehnal).

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#15 Příspěvek od p32 »

to TAKJAN: řekl bych, že ten konec někdo záměrně zmršil, protože druhá odmocnina záporného čísla krát druhá odmocnina záporného čísla je vždycky je kladné číslo. :lol:
Ano, ten příklad je naprosto normální pro gympl, který byl vždy založen na matematice. Ale jinak je to jen věcí názoru každého řešitele, co je pro něj složité a co jednoduché. Bez naučených vzorečků je v matematice vše složité.

Odpovědět

Zpět na „Nezařaditelné“