Měkký start žárovky v automobilu

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
hornst
Příspěvky: 6
Registrován: 26 úno 2013, 01:00

Měkký start žárovky v automobilu

#1 Příspěvek od hornst »

Cau, Potřeboval bych poradit s mekkym startem zarovky o vykonu cca 60W, 12V v automobilu. Chci docílit toho, aby se plynule rožla a třeba i plynule zhasla. Děkuji za radu

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#2 Příspěvek od EKKAR »

Třeba takhle - dobu rozsvěcení ovlivňuje kapacita kondenzátoru, bacha na delší dobu než cca 1-2 sekundy do plnýho rozsvícení, tam musíš na FET dát chladič.
Přílohy
Soft-start halogenů.jpg
(211.72 KiB) Staženo 776 x
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
monterjirka
Příspěvky: 2761
Registrován: 14 čer 2003, 02:00
Bydliště: Blížejov

#3 Příspěvek od monterjirka »

Na rozsvěcení je to dobré, na pomalé zhasnutí by se to muselo řešit jinak
Tam se dává odpor, kterým se kondenzátor připojuje na + nebo na GND a tím se to pomalu rozsvítí i zhasne

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#4 Příspěvek od EKKAR »

V autě jde většinou o ochranu vláken halogenek, aby se nepřepálily nadměrným proudem při zapnutí, když studený vlákno odebírá mžikově klidně i víc jak 10násobek nominálního proudu. Při zhasínání už okamžitý vypnutí a tím způsobený relativně rychlý zhasínání vychládajícího vlákna ničemu nevadí. Pokud by přesto byl striktní požadavek na pomalej "doběh", je lepší řešit řízení pomocí PWR náběhu i doběhu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
hornst
Příspěvky: 6
Registrován: 26 úno 2013, 01:00

#5 Příspěvek od hornst »

takže na + nebo na zem :-D to by nebylo od věci...

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#6 Příspěvek od Duvsan »

Čo tak použiť termistor, popr. pripevnený o patričný chladič?

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#7 Příspěvek od Atlan »

Tuto mas hotove aj odskusane... pouzite na denne svietenie, Mosfety daj 2 paralelne, a nejako zmysluplne vyries plosak koli privodm k nim, aby sa kompenzovali ich parametre, pri tych prudoch
Přílohy
svetla2.jpg
(46.86 KiB) Staženo 576 x

Uživatelský avatar
Jimmi2
Příspěvky: 1177
Registrován: 04 led 2010, 01:00
Bydliště: Praha, Teplice

#8 Příspěvek od Jimmi2 »

To schéma od Ekkara asi přímo do auta určené není. Přinejmenším tlumené světlo má 55W. Ale třeba by to chodilo...
Atlan píše: ...mosfety daj 2 paralelne...
Proč.....?

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#9 Příspěvek od Atlan »

Preto lebo pracuju v linearnom rezime a niekam to teplo odviest treba, je jednoduchsie uchladit dva TO220 ako jedno puzdro. Navyse chladic je malicky kedze to je zatazovane chvilkovo....

Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#10 Příspěvek od pepik9 »

1 , 2 .

Uživatelský avatar
sis2
Příspěvky: 1155
Registrován: 07 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#11 Příspěvek od sis2 »

Nebo pro H7 takhle - schema Ekkar:
Obrázek
Obrázek
Destička má rozměr 25 x 15 mm, hotová se dá do smršťovačky. Použité fety jsou vydolované z vraku základní desky PC, kde se používají v měničích u procesoru. Mají v sepnutém stavu jen pár miliohmů, takže se svítící H7 je na nich úbytek jen asi 30 mV a ztráta pod 150 mW. Fet je připájený k ploše cca 20 x 10 mm a tou se chladí.
U VW se vejdou uvedené snadno do volného místa za reflektorem - pod gumovou krytku konektoru.

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#12 Příspěvek od Atlan »

Pekne ale moje zapojenie staci len jedno a len odpojit drat od svetiel a vrazit to tam utiahne to tlmene svetla aj parkovacky, navyse ma akusticku kontrolu ci vsetko funguje a rele.spolahlivo spoji obvod, keby ste si ktym fetom aspon dali tepelne ppistky, lebo sa moze stat ze sa to vytavy zo svetla. Ale inak tiez dobry napad.

Uživatelský avatar
sis2
Příspěvky: 1155
Registrován: 07 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#13 Příspěvek od sis2 »

Atlan píše:Pekne ale moje zapojenie staci len jedno a len odpojit drat od svetiel ...
U většiny aut je kabeláž v zabandážovaných svazcích a jde přes utěsněnou průchodku nebo konektor až do světlometu. Kvůli spolehlivosti i bezpečnosti není dobré do toho zasahovat. Jde taky o možné zatékání nebo kondenzaci vlhkosti, když se dělají průchody a tahají dodatečné dráty - a světla pak pomalu slábnou, jak matní povrch reflektoru.
Právě proto je tohle řešené jako mezikus - jde bez zásahu do kabeláže jednoduše vložit, případně zas vrátit původní stav.
Navíc u VW (a myslím i u škodovek od VW) vzhledem k zapojení ani nejde jen přivést jedním drátem + na jeden vývod potkávací žárovky...

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#14 Příspěvek od TAKJAN »

Nějak mi stejně uniká smysl celé téhle vychytávky. Kdybych tam měl žárovky night breaker či jak se jmenují ty, které fakt lépe svítí a jsou dost drahé, budiž. Možná má výrobce aut dohodu s výrobci autožárovek, jinak by to dal do vozidla automaticky. Světla jsou stejně spínány fety.

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#15 Příspěvek od Atlan »

sis2 píše:
Atlan píše:Pekne ale moje zapojenie staci len jedno a len odpojit drat od svetiel ...
U většiny aut je kabeláž v zabandážovaných svazcích a jde přes utěsněnou průchodku nebo konektor až do světlometu. Kvůli spolehlivosti i bezpečnosti není dobré do toho zasahovat. Jde taky o možné zatékání nebo kondenzaci vlhkosti, když se dělají průchody a tahají dodatečné dráty - a světla pak pomalu slábnou, jak matní povrch reflektoru.
Právě proto je tohle řešené jako mezikus - jde bez zásahu do kabeláže jednoduše vložit, případně zas vrátit původní stav.
Navíc u VW (a myslím i u škodovek od VW) vzhledem k zapojení ani nejde jen přivést jedním drátem + na jeden vývod potkávací žárovky...
Prave WV ma vypinac pod pristrojovou doskou, a ak to chces na denne svietenie staci spojit piny 3 a 7 na vypinaci, vtedy v zakladnej polohe svietia tlmene svetla a zarove nsu vypnute v inych polohach, vsetko osttne ide ako ma. Tak ze medz iten prepoj 3-7 vrazit moj zazrak a je po ptakach.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“