Stránka 1 z 3

Měkký start žárovky v automobilu

Napsal: 26 lis 2013, 03:05
od hornst
Cau, Potřeboval bych poradit s mekkym startem zarovky o vykonu cca 60W, 12V v automobilu. Chci docílit toho, aby se plynule rožla a třeba i plynule zhasla. Děkuji za radu

Napsal: 26 lis 2013, 08:20
od EKKAR
Třeba takhle - dobu rozsvěcení ovlivňuje kapacita kondenzátoru, bacha na delší dobu než cca 1-2 sekundy do plnýho rozsvícení, tam musíš na FET dát chladič.

Napsal: 26 lis 2013, 09:38
od monterjirka
Na rozsvěcení je to dobré, na pomalé zhasnutí by se to muselo řešit jinak
Tam se dává odpor, kterým se kondenzátor připojuje na + nebo na GND a tím se to pomalu rozsvítí i zhasne

Napsal: 26 lis 2013, 12:37
od EKKAR
V autě jde většinou o ochranu vláken halogenek, aby se nepřepálily nadměrným proudem při zapnutí, když studený vlákno odebírá mžikově klidně i víc jak 10násobek nominálního proudu. Při zhasínání už okamžitý vypnutí a tím způsobený relativně rychlý zhasínání vychládajícího vlákna ničemu nevadí. Pokud by přesto byl striktní požadavek na pomalej "doběh", je lepší řešit řízení pomocí PWR náběhu i doběhu.

Napsal: 29 lis 2013, 10:44
od hornst
takže na + nebo na zem :-D to by nebylo od věci...

Napsal: 30 lis 2013, 00:50
od Duvsan
Čo tak použiť termistor, popr. pripevnený o patričný chladič?

Napsal: 03 pro 2013, 13:11
od Atlan
Tuto mas hotove aj odskusane... pouzite na denne svietenie, Mosfety daj 2 paralelne, a nejako zmysluplne vyries plosak koli privodm k nim, aby sa kompenzovali ich parametre, pri tych prudoch

Napsal: 10 pro 2013, 13:12
od Jimmi2
To schéma od Ekkara asi přímo do auta určené není. Přinejmenším tlumené světlo má 55W. Ale třeba by to chodilo...
Atlan píše: ...mosfety daj 2 paralelne...
Proč.....?

Napsal: 10 pro 2013, 16:14
od Atlan
Preto lebo pracuju v linearnom rezime a niekam to teplo odviest treba, je jednoduchsie uchladit dva TO220 ako jedno puzdro. Navyse chladic je malicky kedze to je zatazovane chvilkovo....

Napsal: 12 pro 2013, 08:12
od pepik9
1 , 2 .

Napsal: 12 pro 2013, 18:37
od sis2
Nebo pro H7 takhle - schema Ekkar:
Obrázek
Obrázek
Destička má rozměr 25 x 15 mm, hotová se dá do smršťovačky. Použité fety jsou vydolované z vraku základní desky PC, kde se používají v měničích u procesoru. Mají v sepnutém stavu jen pár miliohmů, takže se svítící H7 je na nich úbytek jen asi 30 mV a ztráta pod 150 mW. Fet je připájený k ploše cca 20 x 10 mm a tou se chladí.
U VW se vejdou uvedené snadno do volného místa za reflektorem - pod gumovou krytku konektoru.

Napsal: 12 pro 2013, 23:20
od Atlan
Pekne ale moje zapojenie staci len jedno a len odpojit drat od svetiel a vrazit to tam utiahne to tlmene svetla aj parkovacky, navyse ma akusticku kontrolu ci vsetko funguje a rele.spolahlivo spoji obvod, keby ste si ktym fetom aspon dali tepelne ppistky, lebo sa moze stat ze sa to vytavy zo svetla. Ale inak tiez dobry napad.

Napsal: 13 pro 2013, 14:12
od sis2
Atlan píše:Pekne ale moje zapojenie staci len jedno a len odpojit drat od svetiel ...
U většiny aut je kabeláž v zabandážovaných svazcích a jde přes utěsněnou průchodku nebo konektor až do světlometu. Kvůli spolehlivosti i bezpečnosti není dobré do toho zasahovat. Jde taky o možné zatékání nebo kondenzaci vlhkosti, když se dělají průchody a tahají dodatečné dráty - a světla pak pomalu slábnou, jak matní povrch reflektoru.
Právě proto je tohle řešené jako mezikus - jde bez zásahu do kabeláže jednoduše vložit, případně zas vrátit původní stav.
Navíc u VW (a myslím i u škodovek od VW) vzhledem k zapojení ani nejde jen přivést jedním drátem + na jeden vývod potkávací žárovky...

Napsal: 13 pro 2013, 21:12
od TAKJAN
Nějak mi stejně uniká smysl celé téhle vychytávky. Kdybych tam měl žárovky night breaker či jak se jmenují ty, které fakt lépe svítí a jsou dost drahé, budiž. Možná má výrobce aut dohodu s výrobci autožárovek, jinak by to dal do vozidla automaticky. Světla jsou stejně spínány fety.

Napsal: 13 pro 2013, 22:24
od Atlan
sis2 píše:
Atlan píše:Pekne ale moje zapojenie staci len jedno a len odpojit drat od svetiel ...
U většiny aut je kabeláž v zabandážovaných svazcích a jde přes utěsněnou průchodku nebo konektor až do světlometu. Kvůli spolehlivosti i bezpečnosti není dobré do toho zasahovat. Jde taky o možné zatékání nebo kondenzaci vlhkosti, když se dělají průchody a tahají dodatečné dráty - a světla pak pomalu slábnou, jak matní povrch reflektoru.
Právě proto je tohle řešené jako mezikus - jde bez zásahu do kabeláže jednoduše vložit, případně zas vrátit původní stav.
Navíc u VW (a myslím i u škodovek od VW) vzhledem k zapojení ani nejde jen přivést jedním drátem + na jeden vývod potkávací žárovky...
Prave WV ma vypinac pod pristrojovou doskou, a ak to chces na denne svietenie staci spojit piny 3 a 7 na vypinaci, vtedy v zakladnej polohe svietia tlmene svetla a zarove nsu vypnute v inych polohach, vsetko osttne ide ako ma. Tak ze medz iten prepoj 3-7 vrazit moj zazrak a je po ptakach.