Vykurovaci system-aka kombinacia?

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
dudo02
Příspěvky: 981
Registrován: 27 úno 2007, 01:00

Vykurovaci system-aka kombinacia?

#1 Příspěvek od dudo02 »

Zdravim ,
Chcel by som vas poprosit s navrhom na vykurovanie.
Pomaly sa blizim ku rekontrukcii rodinneho domu ,v ktorom momentalne byvam.Rekonstrukcia bude uplna-od podlahy az po stropy.
Celkova vykurovacia plocha je cca.130m2.
Nakres domu po rekonstrukcii je v prilohe.
Dom je postaveny z palenej tehly hrubka cca 35 cm.Prava polovica domu je podpivnicena.
Dom bude zatepleny-exterier ,alebo interier ,nie som este rozhodnuty.
Podlaha nova hydroizolacia ,polystyren ,poter.
Strop sadrokarton +tepelna izolacia.

Moja predstava po prestudovani nejakych materialov je:
Primarny system-teplovodne podlahove vykurovanie ,kde je zdrojom tepla kotol na tuhe palivo-drevo.Volba bude zrejme klasicky kotol ,nakolko splynovaci kotol potrebuje na svoju efektivnu pracu ,kvalitne vysusene drevo.
V dome bude kotolna ,kde bude umiestnena akumulacna nadrz do ktorej bude napojeny ako kotol na drevo ,tak aj solarny system.
Dalsim zdrojom tepla v pripade nedostatku dreva bude elektricky kotol ,taktiez dopojeny do akumulacnej nadrze

Sekundarny system-teplovzdusne vykurovanie ,kde je zdrojom tepla krb umiestneny v obyvacke.V podstate planujem spravit ventilacny system v dome na ktoreho vstupe bude umiestneny teplovzdusny vymenik krbu a na vystupe bude rekuperacna jednotka.

Tolko zatial moj navrh.Naozaj uvitam rady a postrehy uzivatelov ,ktory maju s domom viac skusenosti ,nakolko v dome byvam cca pol roka a predtym som zil cely zivot v panelaku.

Zakladny problem ktory riesim momentalne je:
Teraz dom vykurujem elektrikou-najdrahsi mozny sposob kurenia.V pivnici mam uz spominany elektricky kotol.Moja otazka znie ,ci mozem zakupit kotol na pevne palivo uz teraz(a zacat nim vykurovat) ,ktory v buducnosti vyuzijem uz v zrekonstuovanom dome.Jedna sa o tento kusok-http://www.attack.sk/attack-fd-20/
Dom v terajsom stave by potreboval aspon 20kW kotol-moj odhad(???).
Avsak po rekonstrukcii mu bude postacovat mozno aj polovica,cize 12kW.
Ja si myslim ze pokial bude akumulacna nadrz,tak by nemal byt problem co sa tyka fungovania kotla na nizky vykon v buducnosti.Jednoducho nalozim kotol a nadrz"dobijem teplom".
Chcem totiz predist fungovaniu kotla na nizkom vykone-nie je dobre ako pre kotol ,komin,tak aj zivotne prostredie.

Samozrejme by som mohol kupit kotol uz do noveho domu ,ale take dve zimy este budem v starom a to by som usteril nejake to euro...

Tak zatial tolko moje uvahy ,ktore vobec nemusia byt spravne.
Rad uvitam kazdy postreh :) .

ps:Clankov na internete je milion a je to naozaj mätuca zmes informacii ,kde poväcsine ide o propagaciu toho-ktoreho vyrobcu na vlastny produkt...
Přílohy
dom.png
(119.62 KiB) Staženo 107 x

Uživatelský avatar
xmurgi
Příspěvky: 402
Registrován: 23 dub 2007, 02:00

#2 Příspěvek od xmurgi »

Pokial predpokladas, vyuzitie aku nadrze a tym padom aj nejakej formy automatickej regulacie vykurovania. Predpokladam, ze pomocou obehoveho cerpadla budes cerpat tepelnu energiu zo zasobnika do podlahoveho kurenia. V takomto pripade ten vykonnejsi kotol nebude na skodu aj do buducnosti, podmiekou bude len dostatocne dimenzovany vymennik voda voda v akumulacnej nadrzi. Vysledok bude, ze vodu v akumulacnej nadrzi nahrejes rychlejsie ako s mensim kotlom.
V pripade priameho kurenia s kotlom do podlahy, silnejsi kotol bude na skodu, pretoze ho nebudes vediet efektivne regulovat a tym padom budes prekurovat, prehrievat kotol, neefektivne vyuzivat palivo.
Kedze, mas kotol v pivnici a vykurujes vyssie podlazie, osobne by som preferoval, sice archaicky ale overeny a za kazdych okolnosti funkcny samotazny system. Samozrejme by sa jednalo o klasicke radiatory. Vyhodou samotahu je pomerne vela obeznej vody a tym padom aj slusna akumulacna kapacita bez potreby akumulacnej nadrze, po zatepleni by si jednoducho menej casto kuril. Slencne kolektory by som pouzil, len na vyhrievanie TUV, kurit kolektormi do UK je v nasich koncinach na hranici pouzitelnosti, resp. tri kolektory v zime ani nepoznas a vacsie mnozstvo v lete bez bazena nevyuzijes.

Uživatelský avatar
serviceman
Příspěvky: 4005
Registrován: 09 črc 2013, 02:00

#3 Příspěvek od serviceman »

Možná by tě zajímalo stavařské fórum.
Nebojte se skloňovat (i cizí slova).

Uživatelský avatar
pocitujlasku
Příspěvky: 1757
Registrován: 12 pro 2005, 01:00

#4 Příspěvek od pocitujlasku »

Ja ti len nactrnem, ako momentalne riesim kurenie ja v dome.
Mam tiez teplovodne podlahove, ale krb som kupil teplovodny, nechcel som tahat este aj rury na vzduch od krbu po dome.
Teda budem mat zasobnik, z ktoreho pojde teplo do podlahy, a aj do sprchy. Ten zasobnik bude pripojeny na teplovodny krb + v pripade potreby dokurovanie elektrinou, casom mozno solar. Teda vsetky systemy budu koncit v jednej nadrzi, z ktorej teplo pojde ako na kurenie, tak na tuv.
Ovladanie nemam este dokoncene, nakolko som sa ocitol bez prace a najst pracu je tu na Slovensku dost problem.

Vyhodou teplovodneho krbu je to, ze nevysusuje vzduch, ale zase ja som kupoval drahsi, ktory ma vnutri samotove tehly a drzi teplo nejakych 10 hodin.

Mimo kurenia: ja premyslam nad cistickou, kde by vycistena voda bola pouzita na splachovanie + dazdova voda - usetri sa dost vody, a aj priroda
No vidis, a tak si sa bal

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#5 Příspěvek od Celeron »

Kolik budeš mít nad trubkama betonu nebo anhydridu? Jde o to, jak se to bude chovat, jestli cíleně akumulačně (beton 10-13 cm) a nebo přímotopně/poloakumulačně (anhydrid 4-5 cm). Z toho Ti vyleze teplota vody, co můžeš do podlahy pustit. Norma říká, že v trvale obývaných místnostech je povolena povrchová teplota 27st. Koupelny mohou mít víc. Taky výrobci podlahových krytin (PCV, lamino, parkety) dávají záruky do 27st. To znamená, že do podlahy můžeš pustit vodu na teplotním spádu maximálně 30/25 u akumulace 35/30 st. Takže u kotle na pevný palivo co topí podlahy musíš mít akumulační nádrž a za ní řízený směšování. Varianta s trojcestným ventilem je moc drahá, brácha má místo něho jen T, za ním oběhový čerpadlo podlahových okruhů. Přidávání teplý vody do okruhu podlah řídí na cca 35 st. obyčejnej ventil s termohlavicí, která má externí sondu přiloženou ke stoupačce do podlah. Maká mu to velmi dobře už 15 let.
Protože Ti v některých místnostech podlaha nepokreje tepelnou ztrátu (třeba koupelna) byl by potřeba na radiátory další okruh na spád 50/45. To vychází kvůli jednomu žebříku draho (další oběhový čerpadlo), je lepší dát jen elektrický žebřík, můžeš s ním přitápět a sušit i když nebudeš topit.
Zapomeň u podlah na samotíž. Ta může makat jen mezi kotlem a nádrží. Pokud vypadne elektrika, je to lepší. Že se při výpadku zastaví oběhovky za akumulační nádrží, nevadí. Stejně ale nezapoměň na kotli na bezpečnostní vychlazování studenou vodou.
Bacha na dimenzováná akunádrže. Teď jsem byl u známého (18KW tepelná ztráta), který nabíjí 80 st vodou ze zplynovacího kotle 35KW 1500l nádrž. Už teď, venku kolem 0st, když večer natopí nádrž, druhý den odpoledne ji má vybitou na 30 st. Bude ještě jednu přidávat.
Osobně jsem došel k názoru, že krb do obýváku je z hlediska čistoty vzduchu třeba pro alergický děti hovadina. Řešení je v oboustranným krbu. Kámoš má za krbovou vložkou technickou místnost a přikládá a vynáší popel z ní. V obýváku má jen "atrapu" topnýho vercajku a čistý dříví. V technický má vše k vložce na rozvod vzduchu do patra.
Jirka

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#6 Příspěvek od BOBOBO »

O kotli , resp. výkonu byla řeč , jen podotknu potřebuješ univerzál dřevo-uhlí . A nyní tepelná izolace . Jedině z vnějšku . uvnitř potřebuješ mít pokud možno stálou teplotui , tu ti akumulace ve stěnách zajistí . Topení jen podlahovkou nedoporučuji , když chceš zvýšit teplotu nyní , nejde to a když se rozhodneš odejít , podlaha stále topí . Doporučím kombinaci . Akumulační nádrž-pokud máš v obýváku , tak dobře , jinak teploproště ztrácíš . Právě to chce jen menší , aby jsi to teplo využil a ne když zahřeje slunce , tak se mádrž vysvítí nepotřebně . nádrž bych dal tak velkou , aby zachytila energii plné násypky kotle . To připojení akunádrže samotížně preferuj .

Uživatelský avatar
Sandal
Příspěvky: 2393
Registrován: 22 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

#7 Příspěvek od Sandal »

U těhle kotlů je naprd dodávaný regulátor dusivky.Nejen že se za chvíli rozpadne ale jeho umístění na kotli je poněkud nešťastné.Všimni si na obrázku č.3 jak ten řetízek zavazí o přikládací dvířka.Já mám Dakon FB 20 a mám ten regulátor z čela na pravý straně a stějně pořád tam řetízek vadí.
Při topení i suchym dřevem budeš čistit kotel každý den a natož když bys někdy topil uhlim.Spotřeba kartáčů na čištění kotlů se pohybuje kolem 3-4 za sezonu.
Spotřeba dřeva u těhle kotlů je docela veliká.Já spálim asi 12m3 tvrdeho dřeva a 30q uhlí za sezonu.Takže pokud budeš chtít topit jenom dřevem tak se ti zachvíli začne zajídat ho pořád kupovat.My máme cca 4ha lesa a je docela problém tam po pár letech najít nějaký dřevo na palivo.Uvidíš že časem přejdeš na uhlí :wink:
Jinak kotel je dost odolnej.Vařil jsem ho asi hodinu na 3 barech a nic.V poho.A neboj,dřevem z toho kotle nedostaneš víc jak 15-16 kw na plnej štrum :wink:
Toť mé zkušenosti s kotlem.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#8 Příspěvek od BOBOBO »

Kdo nevyzkouší neuvěří . Jo to když po týdnu topení dřevem šoupneš do šachty dva uhláky . :D

Uživatelský avatar
FERYACT
Příspěvky: 2285
Registrován: 20 dub 2005, 02:00
Bydliště: Krnov

#9 Příspěvek od FERYACT »

To dudu02:Na samotížku u podlahového topení zapomeň.Délka vyhřívacího hadu je tak velká že se bez čerpadla neobejdeš.Chceš li akumumulaci ve sklepě musíš mít 4-5m2 vody.Nejlépe svařit na místě a isolovat experlitem.
Vodu upravit aby byla chemicky neaktivní.

Uživatelský avatar
dudo02
Příspěvky: 981
Registrován: 27 úno 2007, 01:00

#10 Příspěvek od dudo02 »

Tak som sa dostal do fazy,ked som nuteny riesit vykurovanie este pred rekonstrukciou.Dovod je 3000€ prekurenych za minulu zimu-kurenie elektrinou.A to som este dokuroval drevom :roll: .

Po rekonstrukcii bude v dome podlahove vykurovanie-teraz mam radiatory.

Na obrazku je moj navrh.Mozno som nakreslil blbost ,tak budem rad ak ma niekto opravi.

Nadzre su dve ,nakolko mi jedna nevlezie do kotolne.Taktiez dobijanie oboch nadzri cez SOLAR v lete by bolo asi zbytocne.
Cez okruh drevokotla som spojil nadzre do serie-neviem ci sa to tak riesi.
Elektrokotol sluzi ako alternativa-momentalne sa kurilo nim ,tak si ho necham.
Zmiesavacie zariadenie za drevokotlom sluzi na to,aby vratna teplota vody do kotla neklesla pod hodnotu 65°C-pod touto hranicou dochadza k poskodzovaniu kotla.

Uvitam vsetky vase rady a postrehy.
Přílohy
Kurenie.jpg
(47.32 KiB) Staženo 73 x

Uživatelský avatar
StandaT
Příspěvky: 232
Registrován: 19 led 2005, 01:00

#11 Příspěvek od StandaT »

dej si dotaz na forum tzb-info http://forum.tzb-info.cz/diskusni-a-poradenske-forum je tam několik pravidelných inteligentních lidí se zkušenostmi, kteří ti určitě poradí.
Taky se porozhlédni na forech www.dumachalupa.cz a www.energoportal.cz

V prvé řadě je potřeba vypočítat tepelné ztráty celého domu a podle toho se rozhodovat, ve výsledku by se ti možná mohlo vyplatit tepelné čerpadlo vzduch-voda, v současné době mají výborný poměr cena/výkon čerpadla nosreti. Projdi si stránky české férové firmy, která je instaluje http://www.ekovy.cz/

Odhadem bude tvoje TZ po provedení rekonstrukce (zateplení zvenku polystyrenem cca 15 až 20cm, stropy 30cm vata, podlahy 15cm polystyren + podlahovka 6cm anhydrit, okna trojskla) někde na úrovni 5 až 8 kW, teď podle faktury 3000 Eur je cca 18 až 25 kW.

Pro řízení teploty do podlahy určitě použij třícestný servoventil a k tomu nějaký ekvitermní regulátor např. http://www.unimarcz.cz/Ekvitermni-regul ... ,1241.html nebo ideálně takový který dokáže ovládat i kotlové čerpadlo a solární čerpadlo.

Určitě si udělaj rozvody pro rekuperaci už teď a když vyjdou peníze kup alespoň jednoduchou levnou rekup. jednotku např. HR100R nebo našetři a kup až v budoucnu něco lepšího např. nilan ct150 http://www.nilan.cz/produkty/pasivni-re ... ct-150.htm nebo nilan eco.

Uživatelský avatar
jiriS
Příspěvky: 609
Registrován: 14 led 2014, 01:00
Bydliště: Ašsko
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od jiriS »

Myslím, že je chybou zapojovat aku nádrže do série. Měly by být paralelně, s možností vytápět je současně, popřípadě s nějakým způsobem řízení. Protože bude voda chladnout rozdílně, nádrže by si zbytečně navzájem předávaly teplo. To nemusí být žádoucí.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#13 Příspěvek od BOBOBO »

Já bych si radiátory nechal , alespoň rozvody k nim . Zplynovacímu kotli stačí malá nádrž , aby tam odložil teplo , když je prostor vytopen .

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“