zpožďovací obvod

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Hejkal
Příspěvky: 2
Registrován: 12 bře 2006, 01:00

zpožďovací obvod

#1 Příspěvek od Hejkal »

Nemáte někdo prosím schema zpožďovacího obvodu kde při výpadku napětí (12V) se spustí časový interval. Mám to do auta k automatickému zapínání světel, protože tam není zapojena kontrolka dobíjení a je tam budík zapojený jako jednoduchý voltmetr byl jsem nucen zapojit to na kontrolku mazání a jelikož je to už starší auto (LADA) tak občas problikne:( . Ďíky

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#2 Příspěvek od Hill »

A proč to nedáš přes samodržný kontakt od plusu k zapalování? Relé sepne po naběhnutí dobíjení a bude držet, dokud nevypneš zapalování.
Už se to tu taky řešilo, ale přes kontrolku mazání a tyristor - ten taky drží dokud skrz něj teče větší, než přídržný proud, bez ohledu na to, jestli budicí signál trvá, nebo ne.

Návštěvník

#3 Příspěvek od Návštěvník »

Teï jsem nepochopil jak to myslíš, protože já potøebuju mít svìtla vypnutý i když bude klíèek zapnutý a i když startuju, protože hlavnì v zimì starší auta díl startujou a kdyby byly zapnutý po celou dobu startování svìtla tak by se mi mohla vybít baterka døív než nastartuju.

Uživatelský avatar
hafca
Příspěvky: 4401
Registrován: 27 črc 2004, 02:00
Bydliště: 25km na západ od Prahy
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od hafca »

Dej si tam zapojení z datasheetu pro TL431. Mám to udělaný taky na světla a chodí bez problému. Dal sem to na Upload a jmenuje se to zpozdeni.jpg. Kondík je cca 470mF a odpor tam mám M47, čas je tak do 30-45 vteřin. Nemám tam ten spínač a odpor připojuji přes diodu a 1K odpor na spínač tlaku oleje. Ani ta LED tam nemusí být.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#5 Příspěvek od Hill »

Však jo, dokud nebude motor běžet, nemá olej tlak a světla se nerozsvítí. Pokud by relé seplo už během startování, nevadí. Stejně musíš před novým startováním klíček vypnout, tak zase odpadne.
Pak, i když otáčky klesnou a tlak oleje s nimi, takže bude problikávat kontrolka, je to jedno, protože relé zůstane přes samodržný kontakt pod napětím. To napájení musí jít od klíčku. Vypneš klíček, relé odpadne a světla budeš muset v případě potřeby rozsvítit ručně.

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#6 Příspěvek od MetalGod »

Udělal jsem si to přes kontrolku dobíjení a taky to funguje- jak zhasne, tak se světla rozsvítěj (pokud se neposere alternátor, nebo řemen).
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

Uživatelský avatar
MartinZ
Příspěvky: 6
Registrován: 10 črc 2006, 02:00

Re: zpožďovací obvod

#7 Příspěvek od MartinZ »

Hejkal píše:Nemáte někdo prosím schema zpožďovacího obvodu kde při výpadku napětí (12V) se spustí časový interval. Mám to do auta k automatickému zapínání světel, protože tam není zapojena kontrolka dobíjení a je tam budík zapojený jako jednoduchý voltmetr byl jsem nucen zapojit to na kontrolku mazání a jelikož je to už starší auto (LADA) tak občas problikne:( . Ďíky
A odkdy nemá Lada zapojenou kontrolku dobíjení? co je to za typ? 2105? Protože jedině první z této řady neměly kontrolku, ale jen voltmetr (vlastní spotřeba 200mA :-) )

Pokud vím, všechny ostatní Lady mají jak kontrolku dobíjení (svítí zpravidla do 800ot, naplno alternátor dobíjí od 1100-1200ot) i mazání (zhasíná při tlaku cca 1,2atm), cca při 500,tj už při startování. Problikávat ti nesmí, máš buď málo oleje, vyběhaný čerpadlo(což je dost epravděpodobný) nebo bych vyměnil čidlo tlaku. V prvních autech hranatý řady se stávalo, že kontrolka problikávala při volnoběhu - čidlo mělo vyšší spínací tlak - ale ty se přestaly montovat někdy v roce 1985.

Doplnit kontrolku dobíjení jde velmi jednoduše a myslím, že se ti to i vyplatí do budoucna. Znamená to přidat jedno relé (speciální s rozpínacím kontaktem) a vlastní kontrolku. vývod na alternátoru je. Více na www.ladaklub.com .

Jinak zpoždění bych řešil pomocí CMOS 4541, možnosti nastavení toho časovače jsou velmi široký, český popis je na www.belza.cz . A logiku zapínání a vypínání jde řídit několika hradly AND či NAND. No asi to taky v nejbližší době budu řešit, až vyjde chvilka.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#8 Příspěvek od Hill »

Tak se koukni sem: http://upload.ebastlirna.cz .
Jede to na kontrolku tlaku oleje a nevypne při problikávání (a to ani v případě, že bys tam zpožďovací kondenzátor nedal), zhasne až s vypnutím klíčku.

Olson.Bouda@seznam.cz

schema

#9 Příspěvek od Olson.Bouda@seznam.cz »

zdravím.prosím nemá tady nìkdo schema zapojení automatického zapínání svìtel po startu na citroen xsara I,fiat scudo,felicii??pøedem díky

Uživatelský avatar
hafca
Příspěvky: 4401
Registrován: 27 črc 2004, 02:00
Bydliště: 25km na západ od Prahy
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od hafca »

Dal jsem na upload do sekce schemata/auto moje zapojení automatu na rozsvěcení světel (svetla.jpg). Zpoždění rozsvícení jde nastavit až do cca 45 vteřin, při výpadku mazání se nic neděje, drží to přes D2. Plus je vytažené ze zapalovače, to znamená, že po vyndání klíčku zhasnou světla a nezůstanou omylem rozsvícená. Je to připojené přímo k přepínači světel pod volantem. Mám to na Nubiru, kde se spínají mínus pólem původní relé v autě. Kdo to potřebuje univerzální, dá si místo fetů jeden tranzistor a relé.

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“