Dimenzování pohonu
Napsal: 28 pro 2013, 22:25
Dobrý večer,
potřeboval bych poradit s jedním úkol do školy. Jedná se o nadimenzování pohonu testeru brzd. Zde je zadání:
Navrhněte AMS pro pohon testeru automobilových brzd. Motor pohání dvě
testovací místa. V prvém místě se testuje „prudké brždění“, kdy je brzdový kotouč
zatížen momentem ML1 = 1000 Nm po dobu 20s. Následuje odlehčení kotouče na 120s.
V druhém místě se testuje „přerušované brždění“. Kotouč je zatěžován cyklicky
momentem ML2 = 400 Nm po dobu 10s, pauza je 10s.
Přenos momentu z motoru na obě testovací místa je realizován klínovými řemeny
(účinnost ηG = 0,8 )
Rychlost 1.testovacího místa odpovídá cestovní rychlosti vozu 150 km.h-1. Rychlost
2.testovacího místa odpovídá cestovní rychlosti 90 km.h-1.(uvažujte použití pneumatik
R15). Ocelové kotouče mají max. průměr 297 mm a tloušťku 32 mm.
Oba testy mohou probíhat současně, běhěm testu by nemělo docházet k poklesu
rychlosti motoru.
Rozběh na pracovní rychlost za 6s.
Samozřejmě to musí být doloženo výpočtama. Takže hned na začátek jsem si vypočítal potřebné otáčky na pracovních místech z poloměru pneumatik R15 a setrvačnost kotouče z jeho rozměrů:
Ozubený převod bych navrhnul nakonec. Je tento postup správně, nebo na to jdu úplně chybně? Nejsem si vůbec jistý tím ekvivalentním momentem.
Doufám, že to je aspoň trochu čitelný.
Děkuji za případnou pomoc
potřeboval bych poradit s jedním úkol do školy. Jedná se o nadimenzování pohonu testeru brzd. Zde je zadání:
Navrhněte AMS pro pohon testeru automobilových brzd. Motor pohání dvě
testovací místa. V prvém místě se testuje „prudké brždění“, kdy je brzdový kotouč
zatížen momentem ML1 = 1000 Nm po dobu 20s. Následuje odlehčení kotouče na 120s.
V druhém místě se testuje „přerušované brždění“. Kotouč je zatěžován cyklicky
momentem ML2 = 400 Nm po dobu 10s, pauza je 10s.
Přenos momentu z motoru na obě testovací místa je realizován klínovými řemeny
(účinnost ηG = 0,8 )
Rychlost 1.testovacího místa odpovídá cestovní rychlosti vozu 150 km.h-1. Rychlost
2.testovacího místa odpovídá cestovní rychlosti 90 km.h-1.(uvažujte použití pneumatik
R15). Ocelové kotouče mají max. průměr 297 mm a tloušťku 32 mm.
Oba testy mohou probíhat současně, běhěm testu by nemělo docházet k poklesu
rychlosti motoru.
Rozběh na pracovní rychlost za 6s.
Samozřejmě to musí být doloženo výpočtama. Takže hned na začátek jsem si vypočítal potřebné otáčky na pracovních místech z poloměru pneumatik R15 a setrvačnost kotouče z jeho rozměrů:
Kód: Vybrat vše
u=0.8; %účinnost klínového řemene
v1=150/3.6=41; %rychlost prvního místa (m/s)
v2=90/3.6=25; %rychlost prvního místa (m/s)
o=7850; %hustota oceli
d=297e-3; %průměr kotouče
w=32e-3; %tloušťka kotouče
m=o*pi*(d/2)^2*w=17.4;%hmotnost kotouče
Jb=1/2*m*(d/2)^2=0.19;%setrvačnost kotouče
n1=v1*30/(R15/2*pi)=1257;%otáčky prvního místa
a1=v1/tb=6.944; %zrychlení prvního místa m/s^2
w1=n1*pi/30=131;%úhlová rychlost rad/s
e1=w1/tb=21.87; %úhlové zrychlení rad/s^2
Mb1=J*e1/u=5.24; %moment nutný pro akceleraci prního místa
.
.
identicky pro druhé místo
.
.
n=2978; %otáčky vybraného motoru
J=1; %moment setrvačnosti vybraného motoru
i1=n/n1; %poměr převodu řemene
i2=n/n2;
Mbmotor=J*i1*e1=54.23; %moment akcelerace samotného motoru
Macc=Mb1/(i1*0.98)+Mbmotor=20.17; %celkový moment pro akceleraci
Mrms=√((Macc^2*tb+(Mbload1/i1)^2*t11+(Mbload2/i2)^2*(14)+(Mb1/i1)^2*140+(Mb2/i2)^2*140)/(140))=218; ekvivalentní zatěžovací moment
Doufám, že to je aspoň trochu čitelný.
Děkuji za případnou pomoc