Stránka 1 z 2

jak vyrušit zvuk zvukem

Napsal: 30 led 2014, 15:14
od Fordever
Zdravím Vás bastlíøi. Kdysi jsem si jako naprostý amatér postavil podle starého návodu (15let) z nìmeckého èasopisu zaøízení, které rušilo zvuk zvukem s opaènou fází. Mikrofon snímal, šváb zpracoval, reproduktor zvuèel a zvuk se mezi sebou vyrušil. Teï neco takového používá ve svých vozech Lexus. Potøebuji tímto zpùsobem zmírnit zvuk jednoho zaøízení, leè nikde nejsem schopný najít jakékoliv informace. Poradí nìkdo?

Díky moc, Jirka fordever@seznam.cz

Napsal: 30 led 2014, 16:10
od breta1
Kdyby se to tady podařilo, měl bych též zájem - vyrušit hlas manželky...

Napsal: 30 led 2014, 16:26
od Bernard
Zkus to s tím Lexusem, třeba k výročí svadby. Paní určitě oněmí - teda aspoň na chvíli. :wink:

Napsal: 30 led 2014, 16:49
od Habesan

Napsal: 30 led 2014, 19:19
od Hill
Nemáte někdo časopisy Hudba a zvuk? Ročníky 1968 až 1970, vím jen, že to vyšlo v čísle 4, jmenovalo se to Generátor ticha.
Škoda, že to číslo bylo aprílové....

Napsal: 30 led 2014, 20:06
od mihal
To by nemal byť problem, snimať hluk mikrofonom, zosilniť a zaviesť do repra s opačnou fázou, napríklad prehodiť plus a minus na repráku. Vo frekvenčnom rozsahu reproduktoru to v určitom mieste musí fungovať. Pokiaľ ale prichádza hluk z viacerých miest, bude výsledok sporný.

Napsal: 30 led 2014, 21:02
od Yarda1
Hill píše:Nemáte někdo časopisy Hudba a zvuk? Ročníky 1968 až 1970, vím jen, že to vyšlo v čísle 4, jmenovalo se to Generátor ticha.
Škoda, že to číslo bylo aprílové....
Určitě jsem to měl, ale už dlouho jsem na to nenarazil, bojím se, že to "někomu" překáželo a skončilo to v popelnici :(
Vybavuje se mi, že se to týkalo snížení hluku tanků a jako použitá literatura tam byly uvedeny m. j. časopisy "Elektroakustika v armiji" a "Žoldnierz elektroakustičny".

Napsal: 30 led 2014, 23:33
od kovar
V nějaké knížce jsem kdysi viděl návod na odstranění hlasu zpěváka z písničky.Je to něco podobného?

Napsal: 31 led 2014, 02:33
od helios
Ano, je to podobné, tam sa u jedného kanálu otočila fáza, a keďže spevák bol väčšinou v strede (v pravom aj ľavom kanáli rovnako) tak sa fázy vyrušili a spevák prestal otravovať. Nástroje bývali mixované viac do strán, takže sa z nich viac zachovalo. :)

Napsal: 31 led 2014, 11:54
od mi-ro
To sice nějak fungovalo ale výsledek byl katastrofa. Ono to totiž vymazalo i nástroje ve středu obrazu. To co zůstalo se nedalo použít.

Napsal: 31 led 2014, 12:02
od ZVUK2000
Stejného efektu resp. defektu dosáhneme budíme-li symetrický vstup stereo signálem.

Napsal: 31 led 2014, 16:17
od kulikus
Hledej 'Active noise control' a 'Active noise cancelation' a 'Aktivní potlačování hluku'.

Viděl jsem to i v nějakém modrém amáru před rokem 1995 - snižování hluku ve sluchátkách.

Funguje to přijatelně ve sluchátkách - zařízení fungují značně lokálně, v prostoru to vede na paralelní systémy které se však vzájemně ovlivňují a těžko to ukočírovat. V interiéru to vedlo k 'přesunutí' hlasitosti do jiného kouta prostoru. Ale možná to za posledních 10let zvládli.

Napsal: 31 led 2014, 16:38
od FHonza
Schéma bylo v KE 1998/5 na straně 175

Napsal: 31 led 2014, 18:29
od Miradim
Amára od 1946-2012 mám uloženy na

http://ulozto.cz/m/miradim/amaro

heslo na požádání do SZ

Napsal: 01 úno 2014, 01:51
od kulikus
Koukám, je to dosti jednoduchá verze zapojení, která dovoluje pouze otočit fázi signálu o 180 st. a nastavit hlasitost. V reálném světě se fázový posuv zvuku a potažmo signálu z mikrofonu, elektroniky a repráku mění s frekvencí a je třeba s tím počítat/korekce. Když to zjednoduším - reprák převádí signál na tón se zpožděním závislým na frekvenci.

Aby to udělalo ticho, musí být zpoždění repráku + zpoždění elektroniky a mikrofonu + opačná fáze sfázované se zvukem vniknuvším do sluchátek. To s touto jednoduchou elektronikou bude platit pro úzký rozsah kmitočtů. Ale hluk je přitom široký balík náhodně namíchaných kmitočtů (tónů) o proměnné hlasitosti. A když z něho jeden zmizí, asi to uchem nepostřehneš, uvidíš to jen ve spektru toho hluku. Ale půjde to nastavit pro jeden tón.

Sofistikovanější systémy (číslicové s DSP) si změří a vytvoří model chování zesik-reprák, a ten protihluk generují s korekcí amplitudy a fáze o ten model, takže vygenerovaný zvuk je vskutku v protifázi v relativně širokém rozsahu kmitočtů a přitom se to nerozkmitá.