Stránka 1 z 3

Kropenatý plošáky

Napsal: 19 bře 2014, 00:12
od Celeron
Dnes jsem dělal několik oboustranek DPS dva různý motivy fotocestou. Naprosto se mi nepovedly a nevím v čem je dílo. Plošaky jsou kropenatý v odleptaným mají flíčky mědi a v mědi zase flíčky prožraný a i okraje čar pod lupou dost zubatý. A navíc na jedný straně šířka spojú ok a na druhý straně širší! než na fólii. Ty flíčky měly asi tak průměr 0,5 mm. Dělal jsem to na nalitý desky z GME a úplně stejně jako jindy, když se povedly. Stejná fólie, dvojtě, stejná laserka, toner, sytost. Žádný vady v průhledu fólie ani v černý, tisková strana k desce. Stejný horský, vzdálenost daná stojanem, sloupnutí fólie skoro potmě, stejná expozice, skla čistý. Vývojka nová, stejnej počet pecek NaOH jako jindy do stejnýho množství vody. Ale vyvolání bylo nějak podezřele dlouhý, skoro dvojnásobek než jindy. Leptání FeCL3 v simaxový míse na vařiči s regulací na 40 st. Taky nějaký divný, i když jsem pravidelně desku otáčel, jedna strana byla skoro o půlku dřív, než druhá. Napadá mě teplota vývojky, dnes bylo podstatně chladnějc, než posledně, co se dařilo. A nebo jsem narazil v GME na šmejd a nebo prošlou desku.
Máte někdo vysvětlení proč ta kropenatost? Potřebuju udělat desku 15x15 cm a tam už to leze do peněz, když se nepovede....
Díky
Jirka

Napsal: 19 bře 2014, 06:22
od Davidus
ahoj, pokud si použil už předem nastříkaný desky z GME, tak je to normální, běžně se mi stávalo že byly z půlky osvícený, nebo v nich byly ďupky, dírky
GES to samé
pořiď negativ
takhle velkou desku ti bohužel nevyrobím, osvitku mám jen A5 takže se mi tam nevleze, a navíc mám oboustranky se ztenčenou mědí jen pro kovení

> ale vím o někom kdo s takovou deskou nemá problém, kdyžtak mi napiš do mailu a nebo vlez sem chat.analog.cz a čekej až se tam objeví Taz :wink:

Edit: a pokud se ti to chce vyrábět, tak napiš do Semachu panu Riedelovi ať ti pošle nalaminovanou oboustranku negativem, je to o hodně lepší jak ty předražený posr_ný desky z GM/GES se zablbaným pozitivem

Napsal: 19 bře 2014, 08:37
od Ivan_Ryger
vyvolávanie v NaOH je veľmi citlivý proces. Teplota vývojky je optimálne cca 30stupňov celzia, pod túto teplotu výrazne klesá vyvolávacia účinnosť, vyvolávanie sa predlžuje, podleptávajú sa cestičky a zostáva miestami jemný nevyvolaný film.
Niekedy je dobré nechať už osvietenú dosku dosku nevyvolanú cez noc v šuflíku, aby nabrala trocha vlhkosti. To uľahčí následné vyvolávanie. Taktiež horské slnko nie je najlepšie na osvit, môže zapiecť svetlocitlivú vrstvu infračervenými lúčami. Ja používam osvitku s tlmivkou.

Napsal: 19 bře 2014, 09:21
od forbidden
Problém jsou ty desky z GM, taky se mi toto stává. Naštěstí jen zřídka a většinou to funkčnost desky nijak neovlivní.

Napsal: 19 bře 2014, 10:31
od FHonza
Teď jsem měl z GM dvě jednostranné desky s nanesenou fotovrstvou. Při vyvolávání v NaOH jsem koukal, že fotocitlivá vrstva byla nanesená i na straně bez mědi.

Napsal: 19 bře 2014, 10:39
od Celeron
to Ivan: Já si myslel, že to je teplota vývojky. Příště ji zkusím ohřát na 30. Jakou koncentraci máš odzkoušenou na tuhle teplotu? 10g/litr? Někde jsem četl že koncentrace 7g/litr, co píšou na spreji Pozitiv skoro nefunguje.
Horský používám i na epromky a tak mám v na něm nasunutý z plechu clony před infra trubicema, takže mě svítí jen ultra. 125W hořák sice mám, měl jsem i tlumivku, ale někam se mi mrcha schovala. :?

Zkousel jste někdo "zkontrastňovač" ve spreji, co používají na fólie z laserky výrobci razítek? Prý to funguje ještě líp, než "slévání tisku" z laserky v parách acetonu.

to davidus: Mám tady ještě dvě nalitý desky z GM a tak to ještě jednou zkusím. Ten negativ proces je strašná raubírna na toner laserky. Pátral jsem kolem, a už nelze nalézt fotografa, kterej by uměl přenést negativní film na pozitivní. Asi už vymřeli. :cry: No a osvitka, v HK jsem věděl o 4 a už není ani jedna...
Jirka :?

Napsal: 19 bře 2014, 11:01
od Davidus
Celeron proč? Pokud použiješ na desce rozlitou měď tak není problém.
Předlohu pro negativ vytiskneš jednoduše Eagle - file export image (monochrome) 2400dpi na plochu, otevřeš v obrázkovém editoru (ne malování, třeba zoner) a dáš tisk podle DPI
výtisk nemusí být ani extra moc černý, negativ snese hodně

i kdybys za ten toner zaplatil o pár korun navíc, tak pokud srovnáš cenu desky s negativem a pozitivem, tak ušetříš docela dost

Napsal: 19 bře 2014, 12:11
od FHonza
Celeron píše:Já si myslel, že to je teplota vývojky...
Používám 10g/l, desky stříkám POSITIVEM. Nikdy mě nenapadlo, že koncentrace vývojky a její teplota je nějak kritická. Naopak mě přišlo že ze "vší chemie" kolem leptání je "máchání" ve vývojce to, kde na přesném postupu záleží nejméně. Naleju ji do misky z lahve (takže vývojka má pokojovou teplotu), vhodím destičku a "kvrdlám" cca 3-4 minuty. Ještě mě to nikdy nezradilo. Totéž pro destičky s fotocitlivou vrstvou z GM. Alespoň mě přijde mnohem kritičtější přesnost doby osvitu a kvalita předlohy. Když jsem měl "ďubky" v destičce, hledal (a našel) jsem příčinu v kvalitě předlohy.

Napsal: 19 bře 2014, 14:57
od Ivan_Ryger
optimálne pH je okolo 11, od toho sa odvíja koncentrácia vývojky.

Napsal: 19 bře 2014, 18:18
od Celeron
Ach jo, každej má jinej názor, čím to je.... Takže bádám dál. :roll:

To davidus: To máš těžký, to co potřebuju je hlavně digitál se spojovejma cestama. Tam toho moc rozlitou mědí nenaděláš. Na ty negativky ze Semachu je jaká vývojka?
Díky
Jirka

Napsal: 19 bře 2014, 20:23
od Davidus
soda :-) ( uhličitan sodný 10-15g/l ) dají se v tom máchat ruce dle libosti
klidně ti nějaký odsypu a pošlu v obálce, mám čistý

http://www.fichema.cz/uhliitan-sodn-ph- ... -19-8.html je strašně drahý, za 80korun dostaneš 5kg což vystačí jen na 500 litrů vývojky

Napsal: 19 bře 2014, 20:42
od taz
Všichni tady teoreticky tlacháte, ale nikdo se zatím nezeptal na předlohu. To měl být první dotaz. Kvalita desek z GM je příšerná. Každá várka je jiná. Dle Davidových rad, vykašli se na ty desky z GM. kup si negativ. Cenu tisku předlohy nemá cenu řešit... uštříš mnohem víc na těch DPS.

A teď trochu k vývojce pro positiv. Dělám DPS fotocestou již 30let (nejprve na SCR5, pak na SCR9, desky z GM), koncentrace vývojky je sporná a hodně záleží na vrstvě resistu na DPS. NA desky z GM bych udělal určitě míň koncentrovaný roztok. Celých těch asi 27 let , co sem vyvolával v louhu sem to dělal jinak. V malé nádobce rozpustíš lžičku louhu ve vodě. Do misky si naleješ čistou vodu a přileješ trošku toho roztoku louhu. Radši si koncentraci vývojky zvětšovat postupně a to hned ze startu pomrvit....Teplota vývojky má vliv na rychlost vyvolávíní, pokud je studená, nevadí, trvá to akorát dýl.

Napsal: 19 bře 2014, 20:56
od forbidden
Je to deskama z GMka určitě. Pokud všechno ostatní dělal jako vždy.
Jeden den jsem dělal dvě desky, předloha se tiskla zaráz, stejná vývojka, stejnej čas osvitu, stejný leptání. Jen to bylo ze dvou kousků GM desek. Oba nějaký zbytky a takhle to dopadlo: dobrá, špatná.

Napsal: 19 bře 2014, 21:01
od taz
super, čím ty díry protlačuješ?
:D

Napsal: 19 bře 2014, 21:02
od forbidden
Šídlem. :lol: Ale už jsem si objednal karbidový vrtáky, jen musím vyřešit buď lepší sklíčidlo/kleštiny, nebo rovnou celou vrtačku. Ta moje stará moc hází.