Kompresor z mrazáku zapojení

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
petrvk
Příspěvky: 131
Registrován: 27 lis 2012, 01:00

Kompresor z mrazáku zapojení

#1 Příspěvek od petrvk »

Ahoj všem.
Dostal se mi do ruky kompresor z mrazáku GL90AA.
Chtěl bych ho použít na domácí foukání do dílničky.
Kamarád říkal, že to běželo do poslední chvíle ale pak ho odstavili a teď mají nový a tak ho pro mne kuchnul.
Jen mi to dovezl bez kondenzátoru
(jsou tam uštípnutý dráty) a napájení bylo vyndané.Našel jsem jiný philips 250V 53-64MFD. Můžu tento použít?
Jak to správně zapojit abych to neodpálil?
Díky za radu
Fota
http://uloz.to/xuimrmDH/inbox-rar

hakamusai
Příspěvky: 943
Registrován: 17 dub 2007, 02:00

#2 Příspěvek od hakamusai »

Obvykle vedou z motoru tři dráty(motor 230V AC) -dvě vinutí.Když změříš jednotlivý vývody mezi sebou tak zjistíš který vinutí je hlavní (s nejmenším odporem),s větčím odporem je pomocný vinutí a se součtem odporů jsou obě vinutí do serie.Kondenzátor,nebo rozběhový relé se zapojí na rozběhový vinutí.
Jinak -tyhle kompresory pro foukání kol nejsou vhodný -po čase bez mazání odejdou.

Uživatelský avatar
petrvk
Příspěvky: 131
Registrován: 27 lis 2012, 01:00

#3 Příspěvek od petrvk »

Když to vezmu z pohledu tak na kompresoru tam je vrchní vstup a ty dva spodní jsou propojený v té bílé svorkovnici ... Takže tam jiné řešení není než to na ně zapojit,tam jak je to skřípnutý.
Možná mne mate otočená polarita kabelů
Jen otázka.
Můžu použít ten, co jsem našel u jiného motoru?
Mazání mám vyřešené odkalovačem,snad to bude fungovat.

Uživatelský avatar
Sandal
Příspěvky: 2393
Registrován: 22 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

#4 Příspěvek od Sandal »

hakamusai píše: Jinak -tyhle kompresory pro foukání kol nejsou vhodný -po čase bez mazání odejdou.
Jo.Tyhle kompresory jsou přímo dělaný nato aby plivali olej.A až ho všechen vyflušou tak se zadřou.Navíc syntetickej i polyesterovej olej nabobtnává gumu pneumatik,takže na pneu určitě ne.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#5 Příspěvek od BOBOBO »

Na tomto foru se probíralo nejméně 10x-dej hledat, vše najdeš , kompresory jsou zatím funkčně tak alespoň 60 let stejné . Ty nemáš ohmmetr ?

Uživatelský avatar
petrvk
Příspěvky: 131
Registrován: 27 lis 2012, 01:00

#6 Příspěvek od petrvk »

BOBOBO píše:Na tomto foru se probíralo nejméně 10x-dej hledat, vše najdeš , kompresory jsou zatím funkčně tak alespoň 60 let stejné . Ty nemáš ohmmetr ?
Ohm metr mám,změřím to a pak to zkusím zapojit.
Hlavně jsem se ptal na ten rozjezdovej kapacitátor co se týče MFD.
Každý motor má předepsanou hodnotu a já nevím, zda tohle můžu použít a to jsem se nikde nedočetl i když jsem hledal.Našel jsem zde různé odpovědi na přehřívání, špatné rozjezdy kompresoru, vypínání termostatu atd ale tohle ne.Jinak bych s tím neotravoval.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#7 Příspěvek od BOBOBO »

Až prostuduješ další vlákna zjištíš , že kapacitátoru netřeba .

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od Habesan »

Mě by zase zajímalo, jaký používáš odkalovač.

Mimochodem, pokud vím, lamelový kompresor, pokud by neměl odkalovač (filtr oleje) by ho taky vyflusával.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)

Uživatelský avatar
Nakadah
Příspěvky: 1312
Registrován: 06 říj 2013, 02:00
Bydliště: Ostrava

#9 Příspěvek od Nakadah »

Na boku kompresoru je skrinka, z toho kdyz sundas kryt tak pod nim by melo byt rozbehove rele. Kompresor ma vinuti pracovni a rozbehove. Rele pri startu mzikove pripoji rozbehove vinuti a motor se rozjede. Pri startu odber vyleti mzikove klidne i na 800W, jak uz bezi tak je odber mnohem mensi. Muj airbrush lednickovy kompresor ma pri behu odber asi 125-150W.
Pozor, jednofazove kompresory maji problem se startem pri protitlaku. Rotor proste nepretlaci pist pres uvrat a zustane viset. Rozbehove rele chvilku vrci a pak vypne nadproudova ochrana. Ja to musel vyresit zpetnym ventilem a elmag odfukovym ventilem, ktery odpusti tlak z pripojky mezi kompresorem a nadobou pri vypnuti kompresoru.

S flusanim oleje to neni tak strasne, jde z toho hlave olejove pary a obecne olejovy smrad. Sem tam doplnim trosku kompresoroveho oleje. Trosku oleje se mi dostava do tlakove nadoby, ale do odlucovace na redukcnim ventilu uz se nedostane nic (neni tam zadna kapalna usada). Jenom ten vzduch co jde ven proste smrdi.

Pokud chces hustit kola naprimo, tak nejaky odlucovac oleje pridelat musis. A zapinat nejdriv kompresor a az pak pripojit na ventilek (opacne by se ti nemusel rozbehnout pri protitlaku). Pozor, umi to vytlacit 15-20bar podle typu. Nak

Uživatelský avatar
petrvk
Příspěvky: 131
Registrován: 27 lis 2012, 01:00

#10 Příspěvek od petrvk »

Habesan píše:Mě by zase zajímalo, jaký používáš odkalovač.

Mimochodem, pokud vím, lamelový kompresor, pokud by neměl odkalovač (filtr oleje) by ho taky vyflusával.
Mám po domácku udělaný odkalovač (nádobka vstup, výstup a hotovo)Trocha oleje se tam naskytne ale není toho moc i tak to fouká jakoby mlhovinu ...Někde jsem četl, pokud bych použil hadici delší jak 4 metry,tak by ten olej tam zůstal, nevím :?

Uživatelský avatar
petrvk
Příspěvky: 131
Registrován: 27 lis 2012, 01:00

#11 Příspěvek od petrvk »

Nakadah píše:Na boku kompresoru je skrinka, z toho kdyz sundas kryt tak pod nim by melo byt rozbehove rele. Kompresor ma vinuti pracovni a rozbehove. Rele pri startu mzikove pripoji rozbehove vinuti a motor se rozjede. Pri startu odber vyleti mzikove klidne i na 800W, jak uz bezi tak je odber mnohem mensi. Muj airbrush lednickovy kompresor ma pri behu odber asi 125-150W.
Pozor, jednofazove kompresory maji problem se startem pri protitlaku. Rotor proste nepretlaci pist pres uvrat a zustane viset. Rozbehove rele chvilku vrci a pak vypne nadproudova ochrana. Ja to musel vyresit zpetnym ventilem a elmag odfukovym ventilem, ktery odpusti tlak z pripojky mezi kompresorem a nadobou pri vypnuti kompresoru.

S flusanim oleje to neni tak strasne, jde z toho hlave olejove pary a obecne olejovy smrad. Sem tam doplnim trosku kompresoroveho oleje. Trosku oleje se mi dostava do tlakove nadoby, ale do odlucovace na redukcnim ventilu uz se nedostane nic (neni tam zadna kapalna usada). Jenom ten vzduch co jde ven proste smrdi.

Pokud chces hustit kola naprimo, tak nejaky odlucovac oleje pridelat musis. A zapinat nejdriv kompresor a az pak pripojit na ventilek (opacne by se ti nemusel rozbehnout pri protitlaku). Pozor, umi to vytlacit 15-20bar podle typu. Nak
Jo,ty starý motory to tak zapojené mají ale tyhle novější to mají přez kapacitator.Nahoře jsem posílal fotky.Kluk mi ho donesl ale někdo před ním ho uštípl(je to na fotkách vidět) ale už ho nenašel.Já jsem vyndal od kousnutého motoru ale nevím, co udělá jeho hodnota ale jak to tak čtu, tak na hodnotě zas tolik nezáleží, když to někteří pouští tlačítkem napřímo.Přesně jak píšeš,udu to mít na kola krom jiného ale mám to přes 50L zásobník z valníku.Takže zas tak dlouho běhat nebude.dvě hodiny ročně, to ten olej vydrží :wink: Odpoledne to zkusím zapojit a uvidíme

Uživatelský avatar
Jodr
Příspěvky: 1357
Registrován: 20 led 2008, 01:00
Bydliště: na vejminku

#12 Příspěvek od Jodr »

50l tlakovou nádobu budeš foukat půl hodiny, raději udělej jednoduchý tangenciální odlučovač s kohoutkem napojeným na sání. Občas odlučovač vypustíš zpĕt do kompresoru. Používám to tak přes 35let bez doplňování oleje. Gumy samozřejmě foukám pŕímo a kompresor spouštím páčkovým pŕepína čem ze stařičké pračky tuším Perobot. První poloha rozběh, druhá běh

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#13 Příspěvek od BOBOBO »

:oops: Přehlédl jsem tvá fota . Neměl jsem tu čest komprý s kondem . Pokud použiješ starý , zkontroluj , zda je dobrý . Zkoušel jsi sehnat někde origo zapojení - servismanual ? V nejhorším bych zkusil dotaz na místního chlaďaře . Sám mám kompresor bezkondík , rozřízl jsem ho a udělal Cu trubkou přívod přímo do sacího ventilku . Odlučovače netřeba .

Uživatelský avatar
petrvk
Příspěvky: 131
Registrován: 27 lis 2012, 01:00

#14 Příspěvek od petrvk »

Jodr píše:50l tlakovou nádobu budeš foukat půl hodiny, raději udělej jednoduchý tangenciální odlučovač s kohoutkem napojeným na sání. Občas odlučovač vypustíš zpĕt do kompresoru. Používám to tak přes 35let bez doplňování oleje. Gumy samozřejmě foukám pŕímo a kompresor spouštím páčkovým pŕepína čem ze stařičké pračky tuším Perobot. První poloha rozběh, druhá běh
Co jsem měl původní kompresor to foukal cca 15 min na 5 bar.Bohužel svojí zbrklostí jsem ho poslal na onen svět.Měl jsem nafoukáno 5 barů.Vypnul jsem ho a po chvilce jsem to chtěl dofoukat ale ... Nejdřív jsem ho pustil naprázdno a pak napojil na lahev a bum. Neunesl ten náhlý zpětný tlak a zasmrděl.Ten přepínač není špatný nápad.zkusím někde něco splašit.Nejdřív však musím tento rozchodit a ujistit se, že opravdu funguje.Až přijedu domů, vyzkouším.Teď musím na nákup :x

Uživatelský avatar
petrvk
Příspěvky: 131
Registrován: 27 lis 2012, 01:00

#15 Příspěvek od petrvk »

Takže jsem to zkusil a kompresor žije.
První pokus-jen to na mě vrčelo,jako kdyby byl špatný kapacitátor.
Druhý pokus ,(po kontrole kontaktů) už se rozeběhl, foukal krásně ale po dvaceti vteřinách začal smrdět kap., byl pěkně rozpálenej.
Třetí pokus už byl podle vás.spojení na tři vteřiny L+1 na svorkovnici místo kap.Hned se rozeběhl ale po odpojení ihned vypnul.Když jsem ho nechal takhle zapojený cca 10 vteřin, tak už po té se mu znova nechtělo naskočit, zas až cca po minutě.
Tak a co teď?Jen dodám, že to všechno napojuji na originál svorkovnici přes tepelku i ten trojku (bílou) trojspojku co je na kompresoru.
Kde dělám chybu?
http://uloz.to/xAXwrqW4/kompresor-rar¨
:cry:

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“