Stránka 1 z 2

fiat stilo -žárovky

Napsal: 17 dub 2014, 17:33
od impedance
mám stilo cca 14 dní a už mě praskla žárovka. jedna H7. tak jsem ji vytáhl, nastartoval a při 2 500 ot/min mám na nezatížených vývodech 14V. Nevěděl by někdo do jaké míry je přípustné snížit napětí aby to svítilo, ale nepraskalo každý 2 měsíce? můžu jít až na těch 12V psaných na žárovce?
dále mi kamarád automechanik řikal, že u stila je při nastartování napěťová ze startéru, dá se ji nějak odstranit? nějakým transilem nebo otočenou diodou?

Napsal: 17 dub 2014, 17:40
od Eleman
Krátkodobá (max. zlomky sekund) napěťová špička té žárovce až tak vadit nebude. Malá výdrž H7 je jejich vlastnost ve světlometech se špatným chlazením. Majitelé nejen jedničkových Fabií by mohli vyprávět. V mototechně se dají koupit předřadné odpory, které živostnost žárovek prodlouží. Ten problém už se na EB řešil - hledej.

Napsal: 17 dub 2014, 17:55
od impedance
něco už jsem o tom četl, ale chtěl jsem se vyhnout odporům, říkal jsem si že bych koupil diodovej most a udělal bych úbytek na nich. zároveň bych ho mohl upevnit na karoserii kvůli chlazení.
ale nevím jsetli ty čtyři diody nebudou už moc , kdyby na jedné byl 0,6 tak mi na nich vychází 11,6V. jestli to už není málo. proto jsem se ptal na to napětí.

Napsal: 17 dub 2014, 18:14
od Eleman
Ten výkon protopíš tak jako tak, ať tam dáš odpor nebo diodu. Z můstku budou v propustném směru vždy jen 2 diody a to v serii, zbylé 2 budou v závěrném (tedy k ničemu). Počítej, že při proudu 5A bude na každé diodě v propustném směru (u běžných diod s PN přechodem) kolem 1V.
Pořád si ale myslím, že použití odporu je lepší. Na rozdíl od diody, na které je úbytek napětí vždy téměř konstantní, v případě odporu když je vlákno žárovky studené a má malý odpor, tak předřadný odpor omezí proudový náraz při zapnutí žárovky - vytvoří se na něm větší úbytek napětí než při provozu kdy má vlákno pracovní teplotu.

Ale to už tady zase řešíme to co už bylo na EB v minulosti několikrát řešeno.
Dej si tam co chceš.

Napsal: 17 dub 2014, 18:22
od impedance
dobře, tak ti děkuji za informace.
edit :jsem tupej, mohlo mě dojít že použiju 4 diody ale 2 paralelně :oops:

Napsal: 17 dub 2014, 19:03
od Milan_F
Eleman píše:Z můstku budou v propustném směru vždy jen 2 diody a to v serii, zbylé 2 budou v závěrném (tedy k ničemu).
Kecáš!

Napsal: 17 dub 2014, 19:32
od Eleman
Milan_F píše:Kecáš!
Proč myslíš? Zapojíš-li můstek do obvodu stejnosměrného proudu tak, že a sřídavý vstup připojíš + a - stejnosměrného zdroje a na stejnosměrný výstup zátěž, budou dvě protilehlé diody můstky v propustném směru a zbylé dvě ve směru závěrném. Přičemž proud poteče přes jednu diodu, dále přes zátěž a zpět přes druhou (protilehlou) diodu můstku k druhému pólu zdroje. Tedy diody jsou v cestě protékajícího proudu v sérii.
Při otočení polarity ss napětí na vstupu můstku se orientace diod z hlediska propustnosti proudu otočí, přičem zátěží poteče proud pořád tím samým směrem.
Nechce se mi to kreslit, nakreli si to sám.

Napsal: 17 dub 2014, 19:40
od Eleman
impedance píše:dobře, tak ti děkuji za informace.
edit :jsem tupej, mohlo mě dojít že použiju 4 diody ale 2 paralelně :oops:
Jo, to by šlo. Spojíš-li střídavé svorky můstku spolu, získáš dvě dvojice paralelně spojených diod, které jsou navíc spojeny v sérii, takže se můžeš rozhodnout zda použiješ jednu paralelní dvojici (úbytek cca 1V), nebo dvě paralelní dvojice v sérii (úbytek cca 2V).
Ale znovu opakuji, kus odporového drátu by byl lepší.

Napsal: 17 dub 2014, 20:00
od impedance
jop, procházel jsem starší vlákna a změnil jsem názor. Ještě teda abych řekl pravdu, přemyšlím o pomálém náběhu, ale asi to už moc komplikuju. odporovej drát doma nemám po ruce, dám tam odpor 0,22 ohm 10w.

Napsal: 17 dub 2014, 20:16
od Milan_F
Beru zpět. Nekecáš, ale toto zapojení je v tomto případě dosti nepraktické, neboť by se musela ustřihnou zem od žárovky a připojit na můstek a z můstku na zem vozidla. Jednodušší by bylo dát přívod napětí na - můstku a z + můstku na žárovku. V tomto případě by proud protékal dvěma paralelními větvemi diod zapojených seriově. A nebo přívod napětí dát na oba ∿ vývody a z + vývodu na žárovku. A do třetice přívod napětí na - vývod a z obou ∿ vývodů na žárovku. V prvním případě by byl úbytek napětí asi necelé 2V, v zbývajících dvou asi necelý volt. Záleží na kvalitě usměrňovače.

Napsal: 17 dub 2014, 20:18
od Eleman
To vypadá dobře. H7 55W si při 12V vezme cca 4,5A čímž vznikne úbytek cca 1V. Ve skutečnosti pokud máš v palubní síti za chodu motoru 14V, bude proud o něco větší a tedy i úbytek na odporu. Lze tedy očekávat, že na žárovku zbyde něco pod 13V, což si myslím bude OK. Ztrátový výkon na odporu bude kolem 5W.
Hlavně bude omezen počáteční proudový náraz při zapnutí světel.
Neočekávej od toho,ale bůhví jakej zázrak, životnost žárovky to o něco prodlouží, ale nesmrtelná nebude.
Ony ty H7 toho kvůli malé baňce a současně špatnému chlazení moc nevydrží (záleží hlavně na konstrukci světlometu) a je jedno jestli je ta žárovka drahá, nebo levná, značková či neznačková.

Napsal: 18 dub 2014, 06:22
od BOBOBO
V místním autohobby tomu nadávají stříbrný drát . :D

Napsal: 18 dub 2014, 06:37
od Eleman
Milan_F píše:... by se musela ustřihnou zem od žárovky a připojit na můstek a z můstku na zem vozidla.
S tím by problém nebyl. H7 má oba vývody na fastonech (objímka je nepřipojená). Stačilo by stahnout patici (sokl) ze žárovky, připojit k můstku a výstup můstku zpět k žárovce. Ale... jak už jsme se shodli. není to to pravé a "impedance" to bude řešit odporem.

Napsal: 18 dub 2014, 06:39
od EKKAR
Ale howning s voctovkou... Dej tam tohle a budeš mít pokoj:

Napsal: 18 dub 2014, 06:42
od BOBOBO
Nejsem pro , celý život radím co nejjednodušší a nejspolehlivější řešení . Nad drát nic nemá .