Stránka 1 z 3

Čím malujete DPS

Napsal: 27 dub 2014, 17:06
od cputakt
Zdravím, mám dotaz na malování DPS.Kdysi jak jsem začínal asi 30let zpět jsem maloval od ruky takovým trubičkovým perem s malou kádinkou na barvu a maloval jsem acetonovou barvou a leptal kyselinou s peroxidem a nikdy mi to nepodleptalo. Tyhle věci už se neprodávají tak jsem koupil takový fix EDDING 140 S a leptám chloridem železitým ale podleptává mi to. Zkoušel jsem i DPS vytisknout na laserovce a potom přežehlit na cuprextit ale taky podleptává,fotocesta není pro mě dělám jeden DPS za rok tak jak na to? Není nějaké lepší pero rukou mi to stačí není problém s pravítkem většinou dělám drobnosti.

Napsal: 27 dub 2014, 17:37
od Artaban001
Párkrát jsem to zkoušel kalafunou v lihu a trochu tuše na obarvení a šlo to.
taktéž jsem zkoušel ty různý "centrofixy" a lihový popisovače a podleptávání bylo minimální. chtělo to jen hlídat čas. Později jsem přešel na metodu dělících čar a "šroubovák", protože na ty mý poslední bastle by byla škoda chloridu a škoda ty mědi, o kterou mohou být cestičky širší.. A vydrápání plošného spoje bylo rychlejší.. :-)

Napsal: 27 dub 2014, 17:48
od cputakt
O té kalafuně jsem četl ale lepší by byl nějaký ten fix ale pište jen ověřené typy.Našel jsem náhradní náplň edding T25 tak uvažuji že ji koupím a doplním do mého fixu možná už je barva řídká nebo jí je už málo.

Napsal: 27 dub 2014, 18:04
od MetalGod
Škrábání ověřený je dost, akorát nevodivost mezery ověřuju šlusem- když tam je menší propojení, přeruší se.
Dobrý zkušenosti mám s obyčejnou zelenou lihovkou, červená je k ničemu. Kreslící inkoust se, věřím, dá ještě sehnat, otázkou ale je, jestli bude mít tak dobrou kvalitu, jako měl kdysi. A taky nemusí bejt zrovna za hubičku.
Ještě k tomu škrábání- slyšel jsem, že stačí, když se DPS povoskuje a jen se škrábe do vosku, pak se to leptá. Nevím, jak moc je to spolehlivý, ale jistý je, že spotřeba leptadla je potom minimální.

Napsal: 27 dub 2014, 18:08
od cputakt
Asi naběhnu do papírnictví a nakoupím nějaké vzorky a budu testovat.

Napsal: 27 dub 2014, 18:43
od fero_b
Tiez som to niekedy robil tak ako pises :) a tiez robim teraz tak 1 dps za rok... ale presiel som na fotocestu s tym, ze dosku s fotovrstvou si vzdycky kupim hotovu (je to sice o dost drahsie, ale sa mi nechce vobec este toto robit) a dosku nakreslim v eagli bez toho aby som kreslil schemu..a potom klasika vyprintit na laserovke na foliu... uz by som lievikom nekreslil...neni to az take komplikovane.

Napsal: 27 dub 2014, 20:21
od CAMaFo
Já to dělám tak,že tisknu na laserovce s rozlišením 1200 a nažehlím.Leptám v peroxidu v poměru 1:1:1 (při leptání je to třeba kontrolovat).
Když je třeba deska se slabšími spoji,tak pro jistotu fotocestou a zase peroxidem (chloridem to trvá dlouho -nechce se mi čekat).

Napsal: 27 dub 2014, 21:17
od StandaT
Předlohu vytisknu na papír, okraje nalepím lepicí páskou ke kuprextitu. Všechny dírky k vyvrtání označím důlčíkem a papír zase odlepím. Pak kreslím obyčejnou černou lihovkou centropen za deset korun.
Leptám v lehce zahřátém chloridu cca 20 minut, ke konci pečlivě kontroluji průběh. Leptám v průsvitné plastové misce položené na skle a zespodu si svítím, abych měl představu co se v chloridu děje. Nikdy se mi nestalo, že bych měl něco podleptané.

Napsal: 27 dub 2014, 21:36
od Artaban001
StandaT píše:Předlohu vytisknu na papír, okraje nalepím lepicí páskou ke kuprextitu. .........
takhle jsem to dělával párkrát taky. položil jsem destičku na hladinu mědí dolů a čekal jsem.. Jednou takhle večer jsem u toho usnul a probudil se až k ránu a na tý destičce už nebylo skoro nic :-)

Napsal: 27 dub 2014, 22:52
od monterjirka
cputakt píše:Asi naběhnu do papírnictví a nakoupím nějaké vzorky a budu testovat.
EDDING 140 nebo 400 vedou v papírnictví?
Hodně záleží na čistotě desky, aby barvivo fixu dobře drželo.
A je dobré mít koncentrovaný chlorid, a ještě mírně ohřát, čím déle to trvá, tím víc se to podleptává (u nažehleného toneru se to při delší době leptání i "proleptá póry toneru".

Napsal: 28 dub 2014, 14:04
od BOBOBO
Jako barvu používám stále naředěný lak na nehty . Trubičková pera čistím , takže mne asi přežijí a na ten vosk je receptura v AR . Je to směs voskovek a ještě čehosi . Na proškrábnutí jsem používal bambusovou špičku , ale vrátil jsem se k laku . Na fotocestu se stále jen chystám ...

Napsal: 30 dub 2014, 10:03
od mc-vlada
Zdravím všechny. pokud se odhodlám k výrobě DPS, většinou se nejedná o jemné spoje, tak si seženu co nejlepší obraz předlohy, v programu Corel nebo AI ji převedu na vektorové křivky a vyřežu na řezacím plotru, který jinak používám na vedlejšku na výrobu nápisů, reklamy, firemních log. Vyloupnu odřezanou fólii, vlastní spoje z fólie přenesu na dobře očištěnou desku a leptám v chloridu. Samolepící fólie na DPS většinou řežu ze zbytků, plotr mám, tak že náklady minimální. Nezkoušel jsem počítat, na kolik by to vyšlo, ten převod do vektoru je někdy trochu opruz. Jinak odhaduji náklady na plochu tak 15x15 cm včetně práce tak do 30 Kč.

Napsal: 30 dub 2014, 10:14
od cputakt
Myslel jsem jak dělat DPS bez nějakých strojů které tady asi nikdo nevlastní.Jedná se mi o to čím to ručně namalovat aby to nepodleptalo.

Napsal: 30 dub 2014, 10:51
od workhard
Maluju to taky trubičkovým perem a kalafunou rozpuštěnou v nitroředidle. Leptám v kyselině a nic se nepodleptává, navíc pak můžu rovnou pájet ;)

Napsal: 30 dub 2014, 14:59
od hafca
Něco fotocestou, něco nažehlováním a něco speciální tužkou DALO 33 PC. První jsem měl ještě před převratem a jsem s ní spokojenej. Není to sice na úplně jemné čáry, ale průchod mezi nožičkami s tím jde. Leptat se dá chloridem i peroxidem, jen ta cena je trochu vyšší.