Stránka 1 z 2

Odpojení PB akumulátoru(baterie) 12V

Napsal: 27 kvě 2014, 18:05
od Klob1
Ahoj,
řeším jak postavit z běžně možně koupených součástek z elektronik. Obvod, který by při dobití PB akumulátoru z auta odpojil baterii od nabíječky a ,když by se trochu vybil akumulátor, tak by ten obvod začal nabíjet. Potřebuji,aby to odpojení a připojení dělal sám obvod. Většinu obvodů co jsem na netu našel, tak se musí zapnout, aby nabíjela a pak vypne, ale už nezapne znovu.
Součástky nemám koupené žádné. A baterie bude napájet síť 12V, kde odběr bude cca pár spotřebičů s 0,02A - 0,2A zabezpečení objektu. Možná i ohradník, který impuls bude za větší dobu cca 1 min,aby zlodějský hoši až půjdou na mříže, také něco koupili.
Jinak, prosím za osvědčené návrhy schémat, které vám skutečně fungují včetně hodnot i watáží. Ne jen poloviční.
Mnoho děkuji Pavel

Nebo, co kdybych to nějak napojil s relé z auta,co je na dobíjení v autě? Mám mechanické i elektronické. Jen nevím jak to zapojit, jsou tam tři konce označení D. M a B jistě B je baterie, ale co ty dva? Myslím napojit k té nabíječce. Zapojení jen znám s dynamem a alternátorem, ale s nabíječkou ne.

Zkoušel jsem i dát mezi nabíječku a akumulátor rezistor, v domění, že bys se nabíjel pomaličku, jenže ten se zahřívá moc a dle výpočtu Ohmova zákona je vše Ok, ale skutečnost je zlá, hřeje více nežli topení. Akumulátor nějak začal žrát moc energie, že ani rezistor na omezení, nestačí.Ten topí šíleně, takže také tato cesta nějak nevede.

Napsal: 27 kvě 2014, 18:14
od StandaT
Připoj udržovací zdroj o napětí 13,8V rovnou na baterii a nechej ho připojený na furt. Jednoduché jako facka. Ze sítě 12V lze toto napětí vyrobit pomocí DC/DC měniče http://ostrovni-elektrarny.cz/index.php ... pem-lm2577

Napsal: 27 kvě 2014, 19:47
od Klob1
snad by to také šlo,. děkuji

Napsal: 27 kvě 2014, 20:44
od EKKAR
Buď postav zdroj nabíjecího proudu s kontrolou napětí na akumulátoru - zapojení bude dávat třeba 200mA a hlídat napětí na baterii. Když napětí doleze na 13,8V by se nabíjecí proud odpojil a nabíječka by čekala jen v pohotovostním režimu na to, až napětí na postupným odběrem vybíjeným akumulátoru klesne třeba na 12,3-12,5V - pak by se nabíjecí proud zase zapnul. Tomu rozdílu mezi napětím, kdy se nabíjení vypne a kdy se zase zapne, se říká HYSTEREZE - a je tam zavedená pro to, aby nabíječ neustále nekmital = s poměrně vysokým kmitočtem neustále nezačínal nabíjet a zase se nevypínal. Obvod, který dokáže napětí takhle "měřit", se jmenuje SCHMITTŮV KLOPNÝ OBVOD. Když si na netu dohledáš nějakej vysvětlující popis a trochu teorie, tak si ho dokážeš sám dopočítat a postavit z běžnýho operačního zesilovače.

Anebo postav zdroj napětí, kterej našteluješ na napětí shodný s nejvyšším napětím, který může mít použitej akumulátor aniž by začal plynovat - obvykle u Pb se to nastavuje na 13,5 - 13,8V. Takovej dobíječ dává nejvíc proudu v momentě, kdy je baterie nejvíc vybitá, protože rozdíl napětí mezi ní a zdrojem je největší. Jak se akumulátor nabíjí, napětí na něm se postupně zvyšuje a ten rozdíl se zmenšuje - a podle Ohmova zákona tenhle rozdíl napětí vydělenej impedancí obvodu dobíječ - akumulátor určí i pokles nabíjecího proudu. Ten se po dosažení napětí na akumulátoru shodnýho s napětím na výstupu zdroje zmenší na prakticky nulovou hodnotu - a když spotřebič "něco" odebere, nabíječ to po troškách zase vrátí.

Napsal: 28 kvě 2014, 00:49
od bastlir40

Napsal: 28 kvě 2014, 08:39
od Klob1
Našel jsem, že mám toto http://www.belza.cz/files1/odp.htm jenže to má to tlačítko, takže samočinně opět nesepne.
Zatím rozumně mi připadá obvod od Bastlir40.
Děkuji.

Napsal: 28 kvě 2014, 13:32
od EKKAR
Klob1 píše:...
Zatím rozumně mi připadá obvod od Bastlir40.
Děkuji.
Kterej ho našel v knížce pánů Arendáše a Ručky "Nabíječe a nabíjení" a není to nic jinýho než ten Schmittův klopnej obvod - hystereze neboli rozdíl mezi napětím kdy začne nabíjet a kdy nabíjení vypne se nastavuje hodnotou odporu trimru P2, kde je navíc ještě chyba v popisu hodnoty - ten trimr má mít 100k a ne 100n....

Napsal: 28 kvě 2014, 15:02
od Klob1
Tak děkuji, jen mě přišlo, že tam není ten spínač, který pravděpodobně to zapíná. Nejsem zběhlí ještě v tom všem, hold začínám. Co jsem našel ten jeden na netu, tak právě má spínač na nastartování. Což já chtěl,aby samo to umělo zapnout a vypnout. nezávisle na mně.
Děkuji za upozornění.

Napsal: 28 kvě 2014, 15:30
od EKKAR
Spínačem je relé, obvod se napájí z připojený baterie, OZ vyhodnocuje napětí na ní. Pokud "načmuchá" napětí pod nastavenou dolní mezí, sepne se relátko - samozřejmě jedině pokud to baterie ještě utáhne, tzn. pokud není vyšťavená na šrot. Přes kontakty relé teče nabíjecí proud, napětí na aku stoupá, dokud Schmitt KO postavenej kolem OZ neřekne "DOST" a nevypne trandy T1/T2 (Darlington, lze nahradit třeba nějakým typem TIPxxx a podobně) - relé odpadne, nabíjení se přeruší, nabíječ zůstává připojenej k síti, takže když napětí na baterii klesne, je obvod schopnej nabíjení znovu zapojit.
Kdyby ale kontakty relé vypínaly 230V přívod k nabíječce, respektive kdyby tam bylo v cestě relé s tzv. přídržným kontaktem a nabíjení se muselo startovat tlačítkem, pak by se jednou elektronicky přerušený nabíjení neumělo automaticky obnovit - jenže to je jiný zapojení. Ty chceš plně automatickou funkci a to splňuje to zapojení nalinkovaný bastlirem40.

Napsal: 01 čer 2014, 16:05
od Grafiaus
nieco ako tu .. ak by sa na vystup dalo rele

Napsal: 01 čer 2014, 16:38
od GeorgeB
Doporučuji kouknout na Odpojovač akumulátoru při podpětí programovatelný. Vhodným dotazem na autora by z toho jistě šlo udělat (programově) odpojovač nabíječky.

Napsal: 01 čer 2014, 23:51
od StandaT
Mi přijde, že řešíte blbosti. Chce klob1 napájet zabezpečovačku se záložním akumulátorem nebo chce jen tak z plezíru cyklovat AKU, aby ji mohl po roce vyhodit?

Napsal: 02 čer 2014, 00:12
od Grafiaus
my nic neriesime , on riesi

Napsal: 02 čer 2014, 08:21
od rnbw
12V/7,2Ah akumulator v UPS vydrzi 4-5 rokov. A tam je podstatne viac namahany. Je pravda, ze parkrat som kupil akumulator v GME (LONG a Shimastu) - a uz to nikdy neurobim! Tie nevydrzali ani 2-rocnu zaruku.

VdS maju napr. Panasonic LC-R127R2PG1, tie teraz davame do UPS.

Napsal: 02 čer 2014, 09:21
od rnbw
Vacsina akumulatorov sa vyraba v dvoch prevedeniach - s malymi alebo velkymi fastonmi.

CSB alebo Panasonic 12V/7.2Ah stoja tak 18-20 EUR.