Napojování a spojování vodičů v autě
Moderátor: Moderátoři
Napojování a spojování vodičů v autě
Zdravím,
mám dotaz ohledně spojování ,napojování vodičí v autech.Při montáži nějakýho zařízení do auta je občas potřeba napojit se dalším vodičem na průběžný vodič.Jak správně tento spoj řešit ? Jsou na to nějaký speci vychytávky co vydrží ?
Díky za info.
mám dotaz ohledně spojování ,napojování vodičí v autech.Při montáži nějakýho zařízení do auta je občas potřeba napojit se dalším vodičem na průběžný vodič.Jak správně tento spoj řešit ? Jsou na to nějaký speci vychytávky co vydrží ?
Díky za info.
Nejlepší je krimpovaný spoj. Bohužel krimpovací spojky k tomu určené je třeba koupit v celém balení, tak využívám běžné fastony, kterým ucvaknu tu krimpovací část. Pak stačí jen odizolovat průběžný kabel v délce cca 5mm, napojovaný kabel taktéž a krimpovacíma kleštěma to scvaknout. Izolovat následně například PVC nebo textilní páskou.
Fotky mohu dodat později. Letování uznávám jen v pevných kabelových svazcích, Smršťovací bužírky už používám zásadně s lepidlem. Ten krimpovaný spoj neoxiduje pokud není v extréním vlhku. V motorovým prostoru přes to přetahuji smršťovačku s lepidlem. Takhle opravuji i přelámané kabely ve dveřích a kufrech.
Pájení a vibrace nic moc. Často se spoj uklepe mezi koncem pájky a začátkem izolace. Agresívnější tavidlo tomu ještě pomůže. Pokud to přetáhneš smršťovačkou, tak to vydrží ale bacha na to tavidlo, žere i pod smršťovačkou.
Nevím, jestli GeorgeB píše o tom samým, ale existujou takový mačkací válečky do kterýho vložíš průběžnej vodič a k němu přiložíš odbočnej a zamáčkneš. Součástí je po dýlce šmiknutý izolační pouzdro. Já to používal třeba na připojování zásuvky vozejků do stávající instalace.
Jirka
Nevím, jestli GeorgeB píše o tom samým, ale existujou takový mačkací válečky do kterýho vložíš průběžnej vodič a k němu přiložíš odbočnej a zamáčkneš. Součástí je po dýlce šmiknutý izolační pouzdro. Já to používal třeba na připojování zásuvky vozejků do stávající instalace.
Jirka
tie mačkacie valčeky som chcel použiť pri montáži 2DIN GPS autorádia v aute , bolo tam potrebné urobiť pár odbočiek z GND a +Ucc 12V a skúsil som použiť aj tieto mačkacie valčeky ale po použití napr 3-4 valčekov v jednom kablovom zväzku je potom dosť obludné a monstrózne to miesto...
radšej som sa s tým pohral urobil som odbočku z priebežného vodiča naspájkovaním a zaizolovaním zmršťovačkou s lepidlom, odbočku som ukončil fastonom a pripájaný vodič (od iného spotrebiču) pripojím do daného fastonu pomocou protikusu. takže zariadenie je kedykoľvek možné aj demontovať bez ďalšieho zásahu do už vytvorenej odbočky, faston sa rozpojí a hotovo.
radšej som sa s tým pohral urobil som odbočku z priebežného vodiča naspájkovaním a zaizolovaním zmršťovačkou s lepidlom, odbočku som ukončil fastonom a pripájaný vodič (od iného spotrebiču) pripojím do daného fastonu pomocou protikusu. takže zariadenie je kedykoľvek možné aj demontovať bez ďalšieho zásahu do už vytvorenej odbočky, faston sa rozpojí a hotovo.
Budu-li moci, tak nepřijdu, ale nebudu-li moci, pak určitě přijdu
Souhlasím, nic takového nepoužívejte! Opravoval jsem to na autě rodičů, původní majitel těmito spojkami napojil elektroinstalaci pro přívěs a hrůza - tedy spíš to dělala ta firma montující tažné, protože k tažnému byl záručák+zápis v TP. Navíc na autě z jedné nejmenované země, kde je diletantsky udělaná elektroinstalace už originál od výrobce.Sadra17 píše:tohle je největší prasárna co můžeš použít
V autě spojuji kablíky tak, že jim asi 5-7 mm rozholím konce, prostrčím je mezi sebe tak, aby se propletly drátky (nezáleží na tom, jestli jich půjde pět mezi dva a podobně), zkroutím je a omotám několika závity ranžíráku (oholeného telefonního nebo zvonkového drátu, jeho konce zkroutím dohromady, utáhnu, sklopím a přetáhnu smršťovačkou, ani na lepidle netrvám, hlavně, když se beze zbytku stáhne. Nebo použju natahovací samovulkanizační pásku.
Je s tím chvíli práce, ale ještě se mi žádný spoj neuklepal ani netopil.
Krimpovací spojky by byly pohodlnější a výsledek hezčí, ale, jak už tu kdosi psal, jednotlivě se špatně shánějí a zrovna, když je člověk potřebuje, po ruce nejsou ani spojky, ani kleště.
Zato to ostatní je materiál, který s sebou často vozím kvůli něčemu jinému.
Záleží samozřejmě na odběru a na tom, jakou pojistkou je příslušný drát odjištěný. Nad 15A bych to nedával.
Je s tím chvíli práce, ale ještě se mi žádný spoj neuklepal ani netopil.
Krimpovací spojky by byly pohodlnější a výsledek hezčí, ale, jak už tu kdosi psal, jednotlivě se špatně shánějí a zrovna, když je člověk potřebuje, po ruce nejsou ani spojky, ani kleště.
Zato to ostatní je materiál, který s sebou často vozím kvůli něčemu jinému.
Záleží samozřejmě na odběru a na tom, jakou pojistkou je příslušný drát odjištěný. Nad 15A bych to nedával.
Taktéž nedoporučuji samořezné spojky.
Slíbené foto krimpovaného spoje viz níže.
Slíbené foto krimpovaného spoje viz níže.
- Přílohy
-
- krimp3.JPG
- Zaizolování textilní páskou.
- (80.04 KiB) Staženo 185 x
-
- krimp2.JPG
- Krimpovaný spoj.
- (86.29 KiB) Staženo 435 x
-
- krimp1.JPG
- Odizolované vodiče, krimpovací spojka.
- (96.75 KiB) Staženo 417 x
Hezký pohanět a neříct proč.Sadra17 píše:tohle je největší prasárna co můžeš použít
Na kámošově "montážním" Pažoutovi 405/1990 zásuvka vozejku připojená touhle "prasárnou" maká bez jedinnýho problému cca 19 let.
to GeorgeB: tyhle krimplovky spojky se daj přece odstřihnout z klasickýho elektrikářskýho fástonu. Nebo ne?
Jirka