Stránka 1 z 1

Nabíjení malé olověné baterie

Napsal: 27 srp 2014, 18:56
od zezr
Zdravím. Koupil jsem si 12V PB baterii ale nevím zda-li ji budu moci nabíjet normální nabíječkou na PB baterie do auta. Jak to tedy je?
http://img13.rajce.idnes.cz/d1302/10/10 ... .jpg?ver=0

Napsal: 27 srp 2014, 19:23
od mi-ro
Nemůžeš, nabíječka do auta dá určitě o řád vyšší nabíjecí proud než snese tvoje baterka.
PS co máš na mysli "normální nabíječka na Pb baterie do auta" ?

Napsal: 27 srp 2014, 19:31
od zezr
To znamená nabíječka za pár korun. Zkusím vyčíst jestli je i na gelové no. ale je to taková malá krabička která se umí přepnout 12V/6V a ukazuje jak je baterie nabitá ledkama. Tím končí

Napsal: 27 srp 2014, 19:33
od jiriS
Nabíjecí proud musí být menší než 360mA. Obyčejnou nabíječkou na Aku do auta ho překročíš. Podle typu nabíječky buď s ochranným rezistorem nebo s žárovkou do série (5W/12V by měla stačit). Záleží ale na napětí, které nabíječka dává.
Pokud jde na ní omezit nabíjecí proud na uvedenou hodnotu, potom ano.
Jirka

Doplnění- než jsem napsal, přišly odpovědi.
S tou nabíječkou- neznám, chce to proud změřit, je jedno, jestli je aku gelový. Důležité je omezení prudu.

Napsal: 27 srp 2014, 19:36
od zezr
A výstup je stejný tedy. No asi ji vyměním za jinou
!Omzeti proud dle ohmova zákona můžu

Napsal: 27 srp 2014, 20:00
od ZdenekHQ
Stačí stáhnout katalogový list LM317, někde tam je doporučené zapojení jen se třema (?) odporama, co zpočátku omezí proud a potom stabilizuje napětí pro nabíjení ve stand-by režimu.

Tyhle malý Pb jsou hrozný citlivky, tak opatrně na ně....

Napsal: 27 srp 2014, 21:48
od Artaban001
Já podobný akumulátor dobíjel tou automatickou nabíječkou z Lídla..

Napsal: 27 srp 2014, 22:09
od zezr
A jak je to tedy s tím vybíjecím proudem? kolik A-ček z toho vytáhnu?
Jinak pravděpodobně ji budu nabíjet až ve škole na nabíječce která umí nastavit napětí i proud... :)

Napsal: 27 srp 2014, 23:05
od ZdenekHQ
Stáhni si katalogovej list a podívej se na grafy. Těch áček moc nebude...

Jestli potřebuješ hodně, na tenhle Pb zapomeň.

Napsal: 28 srp 2014, 06:32
od BOBOBO
Stále jsi nepopsal tu nabíječku . Pokud je to ta z lídlu , která se zde bez úspěchu probírala , tak ta má přepínač na typ aku a s ní by to šlo . U majitelem nepopsatelného zařízení se osvědčilo foto .

Napsal: 28 srp 2014, 08:29
od zezr
http://sa.tipa.eu/datasheet/04250137-datasheet-en.pdf tady je datasheet. Já tam nevyčetl maximální možný odběr proudu. Možná jsem jen divnej.
Načetl jsem z toho že nabíjecí proud je bez omezení. Ale bůh suď
Hned přidám i tu nabíječku..
EDIT: Na nabíječce je napsáno, že je s ní smínabíjet použe PB akumulátory. Tím to pro mne vadne. Dal bych fotku ale nepovedla se mi pořádně vyfotit
Přidávám odkaz na ni http://www.automedik.cz/prislusenstvi-1 ... 6-12v.html
http://www.auto-filson.cz/nabijecka-8-a ... p-248.html
p.s. my máme 6A verzi. Nijak se od sebe neliší krom přepínače vyp/zap

Napsal: 28 srp 2014, 11:05
od Charos
V datasheetu to máš napsáno:
max. discharge cap. 18A/5 sekund, nad tím je tabulka, jak dlouho a jakými proudy můžeš vybíjet.
Nabíječku připoj přes žárovku na akumulátor, jak ti radili výše a měř nabíjecí proud, no limit je zavádějící, akumulátor zpočátku "bere" velký proud a ten postupně klesá, počáteční max. hodnotu máš napsánu na akumulátoru (0,36A), jinak se obvykle nabíjí proudem asi 1/10 kapacity, tj. 0,12A) - graf průběhu proudu a napětí je také v datasheetu na straně 2. Nesmíš překročit ale asi 120% prům. proudu, jinak aku uvaříš, menším proudem nabíjíš o to déle (orientačně proud x čas = kapacita v Ah, kterou do aku musíš dostat), jen musíš nabíjet proudem větším, než je samovybíjení (self discharge v datasheetu), aby náboj přibýval.

Napsal: 03 zář 2014, 17:12
od Radim
V režimu do napětí cca 13,5 volt může tato baterka zůstat bez snížení životnosti roky. V režimu od 13,6 - 13,8 volt do napětí 14,6 - 14,8 může tato baterka být jen občas a jen řádově hodiny při nabíjení. Napětí 14,6 - 14,8 při nabíjení by nemělo být překročeno, protože by došlo k silnému snížení životnosti baterky. Je ale možné, že pokud při nabíjení nebude překročen povolený nabíjecí proud 360 miliampér nebo bude jenom výrazně nižší než 360 milimapér, napětí na baterce těch 14,6 - 14,8 volt nikdy nepřekročí. Ze štítku na baterce to není úplně jasné.
Proud 360 miliampér by do napětí cca 13,5 voltů neměl být překročen, protože by mohlo dojít k přílišnému ohřátí baterie. Nad 13,6 - 13,8 volt baterka začíná plynovat, na elektrodách se vytvářejí plyny vodík a kyslík a tlak uvnitř baterky stoupá. V baterce je katalyzátor, který vzniklý vodík a kyslík rekombinuje zpět na vodu, ale pokud nabíjecí proud přesáhne oněch 360 miliampér, v baterce příliš stoupne tlak a teplota a povolí něco jako pojistný ventil - baterka je zničena.
Asi takhle k režimu nabíjení.

Napsal: 03 zář 2014, 20:21
od kybler
Řeknu ti to takhle:
Pokud ta nabíječka nabíjí konstantním proudem - nelze, na konci nabíjení baterku uvaříš a zničíš.
Pokud konstantním napětím 14,4V, může to do tý baterie rvát zpočátku větší proud a ten se bude postupně při vzrůstajícím procentu nabití sám snižovat a baterce to neublíží, ale nějaký proudový omezení by to přece jen chtělo, i když bez něj baterku nezničíš.
Čím je baterka vybitější, tím se líp při nabíjení rozpouští případná sulfatace (následek vybití pod povolený napětí), ale ta se právě nejlíp rozpouští jen při nabíjení malým proudem, kdy není elektrolyt tak koncentrovanej. To se samozřejmě při rychlým nabíjení dít nebude a kapacita bude už po několika (desítkách max) plných cyklech měřitelně klesat. (dá se, ale už dost složitě, obnovit). Takže raději nespěchat a pokud to jde, nabíjet pomalu. I nabíjení 1/100C má smysl. :wink: