Stránka 1 z 1

Indukčnost zářivkové tlumivky

Napsal: 03 říj 2014, 21:28
od kybler
Zdravím všechny,
lze nějak předem určit, jakou indukčnost bude mít ta která tlumivka k zářivce, abych při potřebě jedné konkrétní indukčnosti nemusel po prodejně běhat s RLC můstkem a měřit to? Potřebuju ji na kompenzaci kapacitní zátěže. Díky. :)

Napsal: 03 říj 2014, 21:45
od monterjirka
Dejme tomu, že na zářivce bude v rozsvíceném stavu 100V.
Namaluji si přímku 100mm. Na jednom konci kolmo na ni namaluji polopřímku, vezmu kružítko a sestrojím trojhelník s přeponou 230mm a jednou odvěsnou 100mm, druhá odvěsna mi představuje napětí na tlumivce.
Nebo si podle Pythagora spočtu, že to je kolem 207V. Zářivka 20W bude odebírat proud kolem 200mA
200mA a 207V je cca kolem 1000 Ohmů impedance a pak už jen spočítáme jaké indukčnosti to odpovídá při frekvenci 50Hz.

Možná by bylo jednodušší mít změřené běžně používané tlumivky pro zářivky různých výkonů.

Napsal: 03 říj 2014, 21:50
od kybler
Mám změřenu jednu, 36W a má přibližně 1H, jestli existuje nějaký pravidlo, že například tlumivka na 18W bude mít 2H, na 72W 0.5H a ten zbytek tak nějak v tomhle poměru?

Napsal: 03 říj 2014, 21:51
od PavelFF
Tady je informace, že tlumivka pro 18W má 4,7H.
http://amarokcz.wz.cz/NULOMET.htm

Tlumivka pro zářivku nemá nijak oslnivé vlastnosti(jakost). Docela se hřeje, takže bude kromě kompenzace topit.

Napsal: 03 říj 2014, 22:01
od kybler
Tak hrozný to s tím topením zase nebude, zkusil jsem připojit k síti přes kapacitu cca 7uF 60W žárovku, svítila skoro naplno a když jsem paralelně ke kondru dal tu 36W tlumivku, žárovka zhasla a ani nežhnula, tak to nejspíš vyhoví. V obvodu je na jiným místě ještě 2uF kondr a ten musím vykompenzovat taky. Těch 4,7H je už hodně.

Napsal: 03 říj 2014, 22:21
od PavelFF
A nebude problém, že tlumivka není stavěná na provoz při napětí 230V?

Napsal: 03 říj 2014, 22:53
od kybler
S tím snad problém nebude, když se u zářivky zapeče startér, tak to jde taky skoro do zkratu a tlumivka neshoří :)

Napsal: 04 říj 2014, 01:18
od helios
Tie moderné, miniatúrne s nápisom "low loss, made in Spain" odídu pri skrate štartéra skoro vždy. Aj za normálnej prevádzky majú až 100°C. Dosť som ich už vymieňal. Zato tie staré, veľké, Teslácke som ešte nemenil.

Napsal: 04 říj 2014, 10:41
od mojza
Souhlasím s Heliosem, nové tlumivky při spečeném startéru odcházejí, mnoho jsem jich už vyměnil, jejich jádra byly až do modrohněda vyžhavené. Mám obavy, aby nebyly někdy příčinou požárů. Nemontovat na hořlavé podklady!

Napsal: 04 říj 2014, 12:26
od kybler
Tak to je docela důležitá informace, já to testoval s poctivou německou tlumivkou, ale tu už asi další neseženu, nějaký tipy na kvalitní značky by nebyly? :?

Napsal: 12 pro 2015, 16:37
od Lukas-Peca
Dneska mi ve svítidle shořela tlumivka. Byla to bílá komunistická 40 W. Projevovalo se to pouze smradem, jinak to normálně svítilo dál. Byla úplně rozžhavená.

Co jsem tak viděl, byla spousta požárů od bouchlého kompenzačního kondíku. V jedné firmě u nás kvůli tomu vyhořel sklad. Hořící zbytky kondíku se rozletěly do okolí.

Napsal: 12 pro 2015, 16:53
od Artaban001
To by mohla ochránit pomalá pojistka. Na jedněch zářivkách se používaly.

Napsal: 12 pro 2015, 17:57
od Sendyx
kybler píše: Potřebuju ji na kompenzaci kapacitní zátěže. Díky. :)
Zkus ten nápad rozebrat podrobněji...

Napsal: 12 pro 2015, 21:01
od AB1
Potřebuju ji na kompenzaci kapacitní zátěže.
Já jsem si vždycky myslel že tlumivka u zářivky slouží k omezení proudu.

Napsal: 12 pro 2015, 21:11
od mtajovsky
Když se taková tlumivka vydrží trvale 230V stř. může sloužit i pro kompenzaci účiníku - tedy v jiném zařízení, než je zářivkové svítidlo. Jenom by to chtělo ověřit, že se nebude přesycovat.