Stránka 1 z 3

pulzni nabijeni + desulface oloveneho auto AKU

Napsal: 16 lis 2014, 14:49
od alvr
Zdravim vsechny znale tohoto tematu :-)
Procital jsem vselijake fora, clanky ohledne nabijeni olovenych auto AKU a vzhledem k 99% aktualne nepodstatnych informaci bych rad probral pouze konkretnejsi zalezitosti.
Nejdriv jsem myslel, ze na kolene udelam jednoduchou nabijecku a nebudu se s tim vubec parat (ani ne pulzni), ale cim vic o tom ctu, tim vic si navrh komplikuju :-) Hodne se toci okolo vyhod pulzniho nabijeni a s tim souvisejici desulface. Princip a vyhody docela chapu, ale nekde jsem se jasne nedocetl jaka je na to nejoptimalnejsi frekvence, aby to vubec melo smysl? Zda staci jednoduse usmernit 50Hz a pridat mezi aktivni pulzy i slabe vybijeni (pro desulfaci), nebo je vhodna uplne jina frekvence a strida nabijecich a vybijecich pulzu?
Predem diky za diskuzi.

Napsal: 16 lis 2014, 15:24
od hakamusai
Pro nabíjení olověných akumulátorů se mi jeví až jako nejlepší jednocestně usměrněný zdroj a paralelně s baterií zapojena žárovka.Dobře fungují i tyristorové nabíječe.V knihách se uvádí poměr vybíjecího a nabíjecího proudu v poměru 1:5 až 1:10.
Jako nejlepším řešením záležitosti desulfidace je pro mě baterii zahodit a koupit novou.

Napsal: 16 lis 2014, 17:15
od Duvsan

Napsal: 16 lis 2014, 18:50
od alvr
hakamusai píše: Jako nejlepším řešením záležitosti desulfidace je pro mě baterii zahodit a koupit novou.
:-) To je fakt, ale kdyz uz se chystam nabijecku sbastlit, tak chci rozhodnout jake funkce do ni ma vyznam pridat a na co se spis vykaslat vzhledek k nekdy zbytecne slozitosti...

Napsal: 16 lis 2014, 19:36
od Jodr
Priklanim se k nazoru hakamusi. Nove aku je jistota, jinak to je trapeni a vysledkem je nakonec stejne cesta pro novou. Mrcha si vzdycinky vebere ten nejnevhodnejsi okamzik kdy vysadi...

Napsal: 16 lis 2014, 20:26
od TubeGuru
Zdar, taky jsem před časem (dosti dávno) stavěl nabíječku s tímto požadavkem. Vyhrálo to jednoznačně jednocestné usměrnění tyristorem KT701, kterým se dale řídit šířka nabíjecího pulzu. V podstatě je to podobné tomuto:
http://www.elektronovinky.cz/konstrukce ... utobaterii
avšak ještě jednodušší, diodový můstek tam nebyl jen tyristor a dva tranzistory coby náhrada UJT. Schema už nemohu najít, ale bylo z AR někdy kolem roku 1989. Asi by mohlo fungovat i to z přilohy, ale to jsem nezkoušel. Stejně si myslím, že použití Graetzova můstku je pro tento účel zbytečné až nevhodné.

Napsal: 16 lis 2014, 22:29
od PLV
Mám baterii z minulého tisíciletí, která sloužila v autě, které je už dávno přetavené na jinou ocel a potvora, ač nabíjená všemožnými nabíječkami s můstky, kondenzátory, žárovkami, tyristory, nechce vysadit. Je to německá baterie, na značku si teď nemohu vzpomenout. Podotýkám, že v žádném případě ne Varta. Byla sice trochu dražší ale je k neutáhání. A to chudinka tráví už deset let venku v zimě i v létě v doma dělaném traktorku. Traktorkem vyjedu tak třikrát ročně a baterku nabíjím, když si vzpomenu, tak jednou za čtvrt roku. Takže je vidět, že spíše než na nabíječce, záleží na baterce. :D

Napsal: 17 lis 2014, 00:26
od Duvsan
TubeGuru, počul si už o jednosmernom sýtení tráfka? Mostík akebo kondenzátor. Alebo dosť silné trafo.

Napsal: 17 lis 2014, 08:13
od hakamusai
PLV > Není to náhodou Motorcraft (na bázi stříbro-vápník)? Vydrží opravdu dlouho.

Napsal: 17 lis 2014, 20:22
od TubeGuru
Zdar, Duvsane, to víš, že vím, že je jádro při jednocestném usměrňování ss syceno, v tomto případě to ale nevadí, protože trafo je 200VA a tudíž dost předimenzované. Jednocestné usměrnění je výhodnější pro nabíjecí proces. V pauze kdy neteče proud - jednu půlperiodu mají prý plyny více času pro opuštění desek. Prý to napomáhá i desulfataci, nevím, nejsem chemik, ale protože tato nabíječka byla schopná oživit i akumulátor z dva roky stojícího auta jsem nakloněn tomu i věřit.

Napsal: 17 lis 2014, 20:39
od Duvsan
Takže ak som správne pochopil, zvitok do série s primárom by dovolil podstatne menšie trafo (ak by to niekto chcel konštruovať). Správne?
Pulzné desulfátory nemajú ten vybíjací impulz veľmi úzky a veľmi silný (alebo ma klame pamäť)?

Napsal: 17 lis 2014, 21:34
od masar
Duvsan píše:Takže ak som správne pochopil, zvitok do série s primárom by dovolil podstatne menšie trafo (ak by to niekto chcel konštruovať). Správne?...
Zkus tu ideu rozvinout. :wink:

Napsal: 18 lis 2014, 12:37
od BOBOBO
Já bych si , alvr , nejprve položil otázku : Kolikrát za život aku použiji pro něj předmětnou nabíječku ? Odpověď by měla uspokojit tvé potřeby . Jinak si dnes , vzhledem k cenám součástek , můžeš ubastlit co chceš . Téměř každý má svůj recept . Stejnětak já neuvěřím na ekonomicky smysluplnou zpětnou regeneraci Pbaku a zrovnatak na 10let jejího "kvalitního" života .

Napsal: 18 lis 2014, 13:09
od Jodr
BOBOBO píše:Já bych si , alvr , nejprve položil otázku : Kolikrát za život aku použiji pro něj předmětnou nabíječku ? ..... Stejnětak já neuvěřím na ekonomicky smysluplnou zpětnou regeneraci Pbaku .....
Doby, kdy jsme na koleně v garáži měnili články v Pb aku a mysleli si jací jsme borci, jsou už dávno pryč. Aku mají svou životnost a tečka. Vše ostatní je jen pokus o oživení fosilie. Tyristorovou nabíječku z tehdejších dob mám v regále. Používám ji v nouzi, třeba když snacha zapomene zavřít kufr u Hondy a po pár dnech nenastartuje.

Napsal: 18 lis 2014, 13:21
od BOBOBO
Asi tak .