Stránka 1 z 2

Startovačka - z 1F na 3F

Napsal: 06 pro 2014, 12:39
od davidlukasik
Zdravíčko pánové, otec (automechanik) si koupil startovačku Telwin dynamic 620, při prvním startování vyhodil jistič a to z jednoduchého důvodu, při startu si podle štítku vezme až 10kW a ona je na jednu fázi 220V, kde je jištění v rozvodce 16A. Trochu jsem hledal a u trafa uvádí napětí od 1V do 400V, tak to rozeberu, že by tam byly svorky na 3F, protože jinak je nevyužitelná. Vzadu má podle schemy třífázové jištění 32A, bohužel minulý majitel řešil jištění ... No až to uvidíte na fotce tak se poblijete ... Dodám foto, je použitá a stála 1500kč, za to neseženete ani to trafo, kdyby měl někdo nějakou dobrou radu, byl bych velice rád, díky moc.

Napsal: 06 pro 2014, 12:57
od Zaky
Jestli je to trafo třífázové, šlo by to, jestli je jednofázové a má i primár na 1x400V, trochu to pomůže, ale 16A jištění je poněkud málo. Řešením je připojit k vozíku paralelně nějakou starší baterku a startovat tak vlastně přes kabely z ní a vozíkem jenom nabíjet.

Napsal: 06 pro 2014, 14:00
od Jodr
To mě připomíná jednu příhodu, kdy si v pneuservisu zamanuli, že budou mimo sezonu opravovat auta. Koupili ve výprodeji od armády startovací vozík a první auto, které nechtělo nastartovat vlastní silou byla Audi A6. Co mělo polovodiče odešlo. Startovací vozík byl zřejmě pro tanky, na kabelech naprázdno měl přes 100V. Mechoš si ještě kabelem zaškrtal na svorkách aku, aby se ujistil, že vozík dává... Audinu poté dávali dohromady přes půl roku za poměrně dlouhé peníze.

Napsal: 06 pro 2014, 14:21
od davidlukasik
No ty brďo, tak to si kluci pomohly, když je někdo neschopný se aspoň podívat na nějaké štítky nebo aspoň provést jednoduché měření, no co dodat. Otec má jednu startovačku, taky telwinku do 1000A, uvnitř obyčejná baterka s napětím 15V, nějaký obvod na indikaci stavy baterie a hotovo. Jenomže táta prostě nevěří bateriím, ani za nic, tak proto si koupil jednu startovačku, která ze sítě max 4Kw, ale měla start pouze max 200A a neroztočila ani zahradní traktor. Takže proto ji prodal a koupil tuto starší Telwinku která má až 570A ale koupil ji bez předchozího upozornění, jak to má ve zvyku a teď ji budeme mít podle tohoto asi jen na nabíjení. On je živnostník a pracuje v dílně za domem, nejaké zvedáky, kompresor, brusky, vrtačky a ta elektroistalace, no prostě se tam hodně šetřilo a teď jsou s tím problémy.

Napsal: 06 pro 2014, 14:33
od ZdenekHQ
Existují i trafa 3x400V/1x230V/10kVA, ale ta cena bude taková, že se otec smíchy neudrží.

Jestli to trafo zvládá 400V, šlo by teoreticky zapojit mezi dvě fáze na 3f rozvod (měl jsem kdysi takovou svářečku).

Napsal: 06 pro 2014, 14:33
od davidlukasik
Obyčejný stroj - trafo, dvoucestný usměrňovač, konec. Ampérmetr ukazuje jakože neukazuje, takže musím sehnat náhradu, ochrana proti přepólování a přebití, nabíjí opravdu dobře, proud si vždy nareguluje podle vybití a postupně jak se baterie dobíjí tak se snižuje proud a mírně stoupá napětí, na nabíjení opravdu suprový stroj, jenom tam musím dát odpovídající pojistku, ten ampérmetr za něco vyměním a bude cajk. Bohužel nikde možnost na 3f nevidím uvnitř je vše pevně dáno, takže jak to tak vidím tak na start ji asi moc nevyužijeme.

Napsal: 06 pro 2014, 14:37
od davidlukasik
To s tím zapojením mezi dvě fáze vypadá zajímavě, mě se zdá že takovou svářečku totiž máme taky, je to stará Einhellka (cca vic jak 15 let) COčko, musím se na to víc podívat a pohledat, všude píšou něco jiného.

Napsal: 06 pro 2014, 14:42
od ZdenekHQ
Stejně si myslím, že ta startovačka vyžaduje v prvé řadě dobrej akec kvůli potlačení "přepětí". Ale když máš dobrej akec, nepotřebuješ startovačku. Takže ideál je asi dobrej a nabitej externí aku - a nemusí to být zrovna olovo.

Napsal: 06 pro 2014, 14:54
od Olchor
ZdenekHQ píše:Existují i trafa 3x400V/1x230V/10kVA, ale ta cena bude taková, že se otec smíchy neudrží.

No to by mě zajímalo, jak vypadá trafo 3f/na 1f ??

Napsal: 06 pro 2014, 15:32
od ZdenekHQ
Je to vlastně "frekvenční měnič" s konstantním kmitočtem. 3F usměrňovač a sinusový střídač. Z principu se to ale chová jako transformátor.

Napsal: 06 pro 2014, 22:56
od rezis
Ono celý ten vozík na mě působí nedůvěryhodně. Řešil bych připojením do pětikolíkové zásuvky 3x230/400 32A. 10kVA to trafo přenese možná ve snu. A asi bych něco takového ke svému autu nepřipojil....

Napsal: 07 pro 2014, 11:21
od Otkundes
Kdy vlastně ten jistič vypadl? Při zapnutí nabíječky, nebo až při startování?
Ono se sice může udávat výkon až 10 kW. Jenže 12V*570A=6840W. V případě napětí 24V, dvojnásobek. Zkuste si změřit rozměry plechů trafa, zda to odpovídá alespoň třetině deklarovaného výkonu. Jedná se patrně o nabíječku, s funkcí podpory startu, když není startovací aku v dobré kondici. Pak stačí nabíječku připojit ke startovacímu akumulátoru v autě, zapnout nabíjení na plný výkon a po chvilce zkusit startovat i s připojenou nabíječkou. Z fotek vidím, že nabíječka, krom přepínání odboček trafa, snad ani nemá žádnou regulaci. Patrně tedy nebude vhodná pro připojení k autu, místo startovacího aku. To by se asi elektronika v autě podivila, stejně jako u toho příběhu s vojenským startovacím vozíkem, popsaným výše...

Napsal: 08 pro 2014, 05:59
od BOBOBO
Klasika , západní pozlátko hudebního výkonu ..... A stále kvoká ..

Napsal: 08 pro 2014, 19:49
od davidlukasik
Nabíječka funguje parádně, při startu to vyhodilo jistič 16A. Jak psal pán nahoře, že působí nedůvěryhodně: To věřím, ale ono jak jsem to rozložil tak to je všechno takové divné, všude všechno zaprášené, ona jak se trochu dá do cajku a jak je složená, náhodou je všechno krásně pevné, přepínače, všechno. Žádné plastové šuplátka co se rozpadnou v ruce, opravdu působí kvalitně. To je ještě aspoň polo-Italský Telwin, ale teď ta novota co se mi dostalo do rukou, tak součástky většinou made in china a všechno jedou z plastu, neodsuzuji výrobky Číny ale někdy mi to stačí co dokážou vyrobit. Při rychlo nabíjení jsem u baterie 75Ah zaznamenal (multimetrem) proud kolem 10A, časovač jsem dal na 30min, ke konci byl proud už jen kolem 3A, jinak při klasické to má tři stupně nabíjení a pomoc při startu kdy teda udávají až těch 570A. Uvnitř opravdu nic není, jenom to trafo, usměrňovač, pojistka a konec, žádná elektronika, přesně jak píšete, jen přepínaní odboček trafa. Tak ono jakože to ke startování moc nepoužívá, protože když dojedou před bránu s autem na odtahovce, tak většinou, když nemůže nastartovat bere jen tu přenosnou Telwinku (max 1000A), byla by blbost tahat 20kg startovačku a ještě 20m kabelu za sebou. Takže primární použití tohoto vozíku je na nabíjení, ale když jsme u toho, podů usuzuji, že když to je tedy určeno většinou na to nabíjení, dát tento vozik pryč a koupit nějakou inteligentní nabíječku ?

Napsal: 07 dub 2015, 17:03
od Habesan
Olchor píše:No to by mě zajímalo, jak vypadá trafo 3f/na 1f ??
Viz.:obrazek_24.jpg(Třífázová sestava jednofázových transformátorů).
Také existuje "Scottův transformátor", až na to, že tohle NENÍ "Scottův transformátor".