Podivný překlad v Atmel studiu

Diskuze a poradna o programátorech a programování různých obvodů

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Jirka525
Příspěvky: 325
Registrován: 22 kvě 2013, 02:00
Bydliště: Psáry JN79GW

Podivný překlad v Atmel studiu

#1 Příspěvek od Jirka525 »

Potřeboval jsem pracovat postupně s jednotlivými bity int čísla. Vytvořil jsem si tedy proměnnou maska, pomocí které jsem chtěl vybírat jednotlivé bity.
unsigned int maska = 0x8000;
.
.
maska >>= 1;
.
.
očekával jsem že po jednotlivých průchodech budu postupně dostávat masku 0x4000, 0x2000, 0x1000 a pod.
Místo toho jsem dostával 0xc000, 0xe000, 0xf000 a pod.
záhada se vysvětlila, když jsem se podíval do kódu v assembleru. Kompilátor to přeložil následovně:
ASR R25
ROR R24

Chvíli jsem se s tím trápil a pak jsem rezignoval a přepsal zdrojový kod takhle:
pom2 = (maska >> 1);
maska = pom2;
Kompilátor vyměnil insrukci ASR za LSR a vše pracovalo, tak, jak jsem potřeboval. Není to pochopiteně velký problém ale já z principu nerad sviním zdrojový kód zbytečným textem. Zbytečně to bobtná a komplikuje to údržbu. Tak bych rád, pokud to jde, sdělil kompilátoru že nehodlám dělit 2 ale skutečně chci jen posunout bity ve slově. Nevíte někdo, jak to zařídit?
Díky Jirka.
Jirka

Uživatelský avatar
berk
Příspěvky: 107
Registrován: 07 úno 2014, 01:00

#2 Příspěvek od berk »

Asi nějaká chybka kompilátoru.

co udělá thohle?

maska = (maska >> 1);

Uživatelský avatar
Jirka525
Příspěvky: 325
Registrován: 22 kvě 2013, 02:00
Bydliště: Psáry JN79GW

#3 Příspěvek od Jirka525 »

Přeložilo s to stejně jako
maska >>= 1;
tedy
ASR R25
ROR R24
Jirka

Uživatelský avatar
berk
Příspěvky: 107
Registrován: 07 úno 2014, 01:00

#4 Příspěvek od berk »

Hmm je to zvláštní.

Asi bych to zareportoval na support od toho kompilátoru. Co je to vlastně zač?

Uživatelský avatar
AB1
Příspěvky: 312
Registrován: 23 lis 2009, 01:00

#5 Příspěvek od AB1 »

Místo toho jsem dostával 0xc000, 0xe000, 0xf000 a pod.
Přesně tak to jde když maska je deklarovaná jako signed int.
Pokud je maska typu unsigned int, tak dostaneš žádané hodnoty.

PS
int maska => signed int maska

Uživatelský avatar
frpr666
Příspěvky: 1051
Registrován: 28 pro 2009, 01:00

#6 Příspěvek od frpr666 »

Mě to funguje normálně: {0x4000,0x2000,...}:D
Testováno v AvrStudio, WinAvr, Simulator, optimalizace -O0

Kód: Vybrat vše

24:       	maska>>=1;
+00000061:   8189        LDD       R24,Y+1        Load indirect with displacement
+00000062:   819A        LDD       R25,Y+2        Load indirect with displacement
+00000063:   9596        LSR       R25            Logical shift right
+00000064:   9587        ROR       R24            Rotate right through carry
+00000065:   839A        STD       Y+2,R25        Store indirect with displacement
+00000066:   8389        STD       Y+1,R24        Store indirect with displacement
+00000067:   CFF1        RJMP      PC-0x000E      Relative jump

Kód: Vybrat vše

void main ()
{
  unsigned int result;
  unsigned int x=0xffff;
  unsigned int maska=0x8000;

  for(;;)
  {
    result = x & maska;
    maska>>=1;
  }
}
edit: pošli svůj kód, kde s 'maskou' děláš nějkou další operaci. Při zapnuté optimalizaci překladač poněkud přeskupuje kód...

Uživatelský avatar
AB1
Příspěvky: 312
Registrován: 23 lis 2009, 01:00

#7 Příspěvek od AB1 »

frpr606:pošli svůj kód,
To je snad zbytečné, je přece jasné že deklaroval "maska" jako signed int.

Uživatelský avatar
Jirka525
Příspěvky: 325
Registrován: 22 kvě 2013, 02:00
Bydliště: Psáry JN79GW

#8 Příspěvek od Jirka525 »

Děkuji za radu. máte pravdu oba AB1 i FRPR666. Já jsem problém popsal zjednodušeně. Ve skutečnosti byla proměnná maska deklarována jako int a v různých místech programu se s mí paracovalo jako s int. Posun jsem dělal ve funkci posun, která dostávala jako parametr proměnnou maska.

int posun(maska)
{
unsigned int maska2;
maska2 = maska;
maska2>>=1;
return maska2;
}

neni to úplně přesné ale principielně to bylo napsáno asi takto. Když jsem to opravil, tj. deklarace unsigned int a práce s proměnnou jako unsigned int, tak to začalo fungovat.
díky Jirka
Jirka

Uživatelský avatar
mtajovsky
Příspěvky: 3694
Registrován: 19 zář 2007, 02:00
Bydliště: Praha

#9 Příspěvek od mtajovsky »

Jenom pozor na to, že uvedená situace má implementačně závislý výsledek. Nejčastější implementace je právě uvedená, tj. při posuvu znaménkového integrálního typu vpravo se doplňuje znaménkový bit a tak se zachovává znaménko čísla (představíme si, že záporné číslo má směrem doleva nekonečnou řadu jedničkových bitů). Ovšem C++ ISO specifikace pro operátor >> v odstavci 5.8.3 uvádí, že výsledek je implementačně závislý:

"The value of E1 >> E2 is E1 right-shifted E2 bit positions. If E1 has an unsigned type or if E1 has a signed type and a non-negative value, the value of the result is the integral part of the quotient of E1/2^E2. If E1 has a signed type and a negative value, the resulting value is implementation-defined."

Z uvedeného dále vyplývá, že operace >> ve skutečnosti není bitový posuv, ale dělení mocninou 2. Pro čísla uspořádaná little endian (LSB vpravo), což je dnes častý případ, se rozdíl stírá, ovšem pro big endian je to zřetelné. Ač je uspořádání bitů opačné, přesto číselný výsledek >> bude stejný. Obdobně to platí i pro operátor <<.

Toto vlákno ukazuje, jak je důležité dodržovat typovou disciplínu a řešit všechna varování překladače. Už samotné použití

int x;

v oblasti mikrokontrolérů není vzhledem k možné rozmanitosti architektur bezpečné a používaný typ by měl vyjadřovat velikost v bitech. Osobně používám makra, definující typy jako:

u08, s08, u16, s32, float32 a podobně.

Odpovědět

Zpět na „Programování PIC, ATMEL, EEPROM a dalších obvodů“