motorcek pre stierace

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
bonatius
Příspěvky: 37
Registrován: 24 říj 2007, 02:00

motorcek pre stierace

#1 Příspěvek od bonatius »

Ahojte,

potreboval by som informacie ohladom motorceka pre stierace.
Potreboval by som vediet kolko ma otacok za minutu, aky je jeho prudovy odber v stave na prazdno a v zatazi.

Dakujem.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#2 Příspěvek od Hill »

Stěračových motorků různého výkonu je hromada.
Záleží na tom, jestli jde o motorek sériový (se statorovým vinutím) nebo o derivační motorek, který se chová téměř stejně, jako motorek s permanentními magnety, těch je dnes naprostá většina.
Otáčky jsou mírně závislé na zátěži, naprázdno se dokáže roztočit i přes 2000 otáček za minutu. Vzhledem k tomu, že převod od motorku na kliku má poměr obvykle 1:50, může se výstupní hřídel převodovky točit i více, než 40 otáčkami za minutu.
Sériový motorek má otáčky podstatně víc závislé na zátěži, ale jeho krouticí moment s klesajícími otáčkami strměji roste.
Odpor vinutí je kolem 2 Ω, to znamená, že zablokovaný motor z palubní sítě odebírá nějakých 7 A, v otáčkách nezatížený pak kolem 0,5 A.
Hodnoty i vlastnosti uvádím jen průměrné, rozptyl hodnot -50% až +100% není nijak vzácný.
Ostatně tos mohl vědět už dřív, první odkaz v gůůglu je bakalářská práce na toto téma.

Uživatelský avatar
monterjirka
Příspěvky: 2761
Registrován: 14 čer 2003, 02:00
Bydliště: Blížejov

#3 Příspěvek od monterjirka »

Jen bych dodal, že motor s pevným magnetem se otáčí na jednu nebo druhou stranu podle polarity napájení, není schopen běžet na střídavý. Podle natočení kartáčů proti vinutí se dá v nějakém rozsahu ovlivnit chování motoru, jestli potřebujeme preferovat větší sílu při rozběhu nebo naopak větší otáčky při běhu naprázdno.
Sériový motor se statorovým vinutím běží pouze na jednu stranu, běží i na střídavý, a pokud nemá alespoň nějakou minimální zátěž (převodovka, vrtulka na chlazení), dokáže svoje otáčky naprázdno zvýšit příliš, takže dokonce hrozí poškození motoru.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“